سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

فارماکودینامیک چیست؟ و تاثیر داروها بر بدن انسان چگونه است؟

تاثیر داروها در بدن به چه صورت است؟

سرنوشت دارو ها در بدن چیست؟ دارو هایی که برای بیماری های یا تقویت بدن مصرف میکنیم چطور بر بدن انسان تاثیر میگذارند؟ فارماکودینامیک چیست؟

اختصاصی کرونا

کد خبر : 67511
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

کرونا :

تاثیر داروها در بدن به چه صورت است؟

 

فارماکودینامیک چیست؟ و تاثیر داروها بر بدن انسان چگونه است؟

 فارماکودینامیک مطالعات بر اثر بخشی داروها

سرنوشت دارو ها در بدن چیست؟ داروهایی که برای بیماری های مختلف یا کمبود های ویتامینی و تقویت بدن مصرف میکنیم چطور بر بدن انسان تاثیر میگذارند؟ آیا میتوان به درستی تشخیص داد که چه دارویی بر بدن چه تاثیری میگذارد؟ و اینکه چرا تاثیر داروها بر بیماری های مشابه بین افراد تاثیرات متفاوتی می گذارد؟ در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا به جواب این سوالات دست پیدا کنیم

 

تاثیر داروها بر بدن

فارماکودینامیک چیست؟

فارماکوکینتیک در واقع مطالعه تغییرات غلظت دارو در بدن بخصوص در پالسما در طی زمان است. در واقع فارماکوکینتیک به ارزیابی و مطالعه تاثیر بدن روی داروها می پردازد. چهار فرایند فیزیولوژیک اصلی در فارماکوکینتیک مورد توجه قرار میگیرند که عبارتند از:

  1. جذب Absorption
  2. پخش Distribution
  3. متابولیسم یا تغییر زیستی
  4. دفع Excretion

دارو ها چگونه بر بدن انسان تاثیر میگذارند؟

برای اینکه داروها بتوانند اثر خود را اعمال نمایند بایستی ابتدا در بافت های هدف خود به غلظت مناسب برسند. غلظت دارو در هر نقطه از بدن و در هرلحظه توسط دو فرایند عمده تنظیم می شود:

  • انتقال و جابجایی مولکول های دارو
  • متابولیسم و تغییر زیستی مولکول های دارو

انتقال و جابجایی مولکول های دارو

انتقال مولکولهای دارو در تمام بدن از دو راه اصلی صورت می گیرد:

  • انتقال توده ای مولکولها در جریان خون، لنف و … و رسیدن آنها به نقاط مختلف بدن
  • انتقال مولکول به مولکول دارو در فواصل نزدیک

دستگاه قلبی عروقی، یک سیستم سریع برای انتقال مولکولهای دارو در فاصلههای طوالنی را فراهم میآورد و بسیاری از داروها از این طریق فاصلههای طوالنی را در بدن طی میکنند. انتقال مولکول به مولکول برای داروهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. مولکولهای دارو برای اینکه بتوانند به محل اثر خود برسند باید از سدهای زیستی عبور کنند.

روحانی: بحث مجدد پیرامون برجام غیرممکن است /توپ در زمین آمریکاست
دنبال کنید

مثالً غشای سلول، محیط داخل سلول را از محیط خارج سلول جدا می کند. سلول های اپی تلیال مخاط دستگاه گوارش یا توبول های کلیوی دارای اتصاالتی هستند که باعث می شوند اغلب مواد برای عبور از آنها مجبور باشند از دو غشای سلولی )غشای راسی و قاعده ای-جانبی( عبور کنند. آندوتلیوم رگ ها از دیگر سدهای موجود در برابر عبور داروها هستند که نوع آنها در بافتهای مختلف با هم متفاوت است.

مویرگ های پیوسته (.cap Continuous (هیچ گونه روزنه یا منفذی در دیواره خود ندارند. بخصوص در دستگاه عصبی مرکزی سلول های آندوتلیوم با اتصاالت محکم به یکدیگر متصل شده و در ضمن توسط الیه ای از زوائد آستروسیت های اطراف احاطه می شوند. لذا این مویرگ ها از عبور بسیاری مواد جلوگیری می کنند. مویرگ های منفذدار (.cap Fenestrated (دارای منافذی در دیواره خود هستند که معموالً بوسیله یک دیافراگم پوشیده می شود.

فقط آندوتلیوم مویرگ های گلومرول های کلیوی از نوع منفذدار و فاقد دیافراگم است. نوع دیگری از مویرگ ها به نام مویرگ های سینوزوئیدی (.cap Sinusoidal (در برخی اعضا مانند کبد و طحال وجود داشته و آندوتلیوم آنها حالت ناپیوسته دارد.

داروها در بدن چه میشوند؟

مولکول های کوچک با استفاده از ۴ مسیر اصلی از غشاهای سلول عبور می کنند:

  • انتشار مستقیم از داخل لیپید ۳
  • انتشار از کانالهای آبی (porins aqua (که از کل ضخامت لیپیدی غشاء عبور میکنند.
  • اتصال به یک پروتئین حامل در غشا
  • پینوسیتوز از بین این مسیرها انتشار مستقیم از لیپید و انتقال با استفاده از حامل از دیگر راه ها در انتقال داروها نقش بیشتری دارند.
اعزام تجهیزات توپخانه ای و زرهی ارتش به مناطق مرزی نزدیک به قره باغ
دنبال کنید

چرا داروها اثر مشابهی در بیماران ندارد؟

به گزارش پایگاه خبری ساینس الرت، همیشه برای محققان سوال بود که چرا داروها اثر مشابهی در بیماران ندارد. مطالعات جدید نشان می‌دهد باکتری‌های روده می‌توانند پاسخ این سوال باشند. بر اساس این مطالعات میکروب‌های روده می‌توانند داروها را قبل از رسیدن به مغز از نظر شیمیایی تغییر دهند.

برای انجام این تحقیقات داروی لوودوپا که برای بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده می‌شود مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد برخی از میکروب‌های روده به نام Enterococcus faecalis و Eggerthella lenta می‌توانند دارو را قبل از رسیدن به مغز از نظر شیمیایی تغییر دهند. وظیفه داروی لوودوپا ارسال ماده شیمیایی دوپامین به مغز است؛ چرا که در بیماری پارکینسون میزان دوپامین کاهش می‌یابد.

تاثر دارو بر افراد با بیماری مشترک

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد آنزیم‌ها و میکروب‌های روده نقش مهمی در اثربخشی دارو و عوارض جانبی آن دارند و باید پیش از تجویز دارو، این نکته مورد توجه قرار گیرد. محققان به دنبال درمان‌های اختصاصی متناسب با شرایط بیمار هستند که با بالاترین اثربخشی، کمترین عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. نتایج این مطالعه در نشریه Science منتشر شده است.

نتیجه گیری تاثیر دارو بر بدن انسان:

در این مقاله به صورت خلاصه نحوه عملکرد داروها بر بدن انسان را بررسی نمودیم و همچنین به اینکه ممکن است یک دارو برای دو فرد با بیماری یکسان تاثرات متفاوتی داشته باشد نیز پرداختیم. حال شما در بخش نظرات از تجربیات این چنینی که بیماری های مشترک و مصرف دارو یکسان بین دو یا چند فرد را ملاحظه کرده اید؟ اگر تجربه ای داشتید خوشحال میشیم در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مقاله به اشتراک بذارید.

منبع: بلدشیم

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi