شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آشنایی با بیماری ایدز

بیماری ایدز، که با نام سندرم نقص ایمنی اکتسابی شناخته می ‌شود، یکی از چالش ‌برانگیز ترین بیماری ‌های قرن حاضر است. این بیماری نتیجه عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی است که به تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر می‌ شود. شناخت این بیماری و راه‌ های پیشگیری از آن برای حفظ سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی جنبه‌ های مختلف ایدز از جمله علل، روش‌ های انتقال و راهکارهای مقابله با آن خواهیم پرداخت.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110564
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵

کرونا :

آشنایی با بیماری ایدز

آشنایی با بیماری ایدز

بیماری ایدز، که با نام سندرم نقص ایمنی اکتسابی شناخته می ‌شود، یکی از چالش ‌برانگیز ترین بیماری ‌های قرن حاضر است. این بیماری نتیجه عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی است که به تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر می‌ شود. شناخت این بیماری و راه‌ های پیشگیری از آن برای حفظ سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی جنبه‌ های مختلف ایدز از جمله علل، روش‌ های انتقال و راهکارهای مقابله با آن خواهیم پرداخت.

بیماری ایدز در حال حاضردرمانی ندارد اما میتوانید آن را بهبود دهید و از یک مرکز درمان در منزل پزشک بگیرید : ویزیت در منزل

آشنایی با بیماری ایدز 1

ایدز چیست؟

ایدز یک ویروس آسیب رسان به سیستم ایمنی بدن است، که سلول های سی دی ۴ که از نوع سلول های ایمنی دسته تی هستند را تحت تاثیر قرار داده و از بین می برد. از بین بردن سلول های تی فرد مبتلا، با گذشت زمان افزایش پیدا می کند و بدن فرد بیمار، مستعد ابتلا به انواع بیماری های از جمله، انواع سرطان ها، می شود.

با کاهش تعداد سلول های سی دی ۴، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، به طور طبیعی در افراد بزرگسال تعداد سی دی ۴ معمولا از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰، در یک میلی متر مکعب است، ولی فردی که ایدز مبتلا است این مقدار به زیر ۲۰۰ عدد می رسد.

علائم بیماری ایدز چیست؟

علائم بیماری ایدز می‌ تواند متفاوت باشد و بستگی به مرحله بیماری و وضعیت سیستم ایمنی فرد دارد. اما برخی از علائم رایج عبارتند از:

عراقچی: ایران علاقه‌ای به احیای برجام از طریق گام به گام ندارد
دنبال کنید

تب و لرز

خستگی شدید

تعریق شبانه

کاهش وزن ناگهانی

تورم غدد لنفاوی

عفونت‌های مکرر

زخم‌های دهانی یا تناسلی

تغییرات پوستی

راه‌ های انتقال ایدز چست؟

اچ آی وی از طریق مختلف انتقال می ‌یابد:

باید یادآور شد که هیچ‌ گونه خطر انتقال ویروس از طریق مدفوع، ترشحات بینی، بزاق، خلط، عرق، اشک، ادرار، یا استفراغ وجود ندارد مگر اینکه با خون ‌آلوده شده باشند.

خون

دومین عامل شایع انتقال ویروس اچ آی وی از طریق خون و فرآورده ‌های خونی است. در اکثر مواقع انتقال اچ آی وی از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان به مواد مخدر تزریق نظیر هروئین اتفاق می ‌افتد. حتی زخم در اثر فرورفتن سرسوزن،‌ انتقال خون یا فرآورده های خونی آلوده یا تزریق هایی که با استفاده از تجهیزات پزشکی استریل نشده انجام می شود نیز عامل انتقال این بیماری است.

برای اینکه تشخیص دهید که ایدز دارید یا خیر : آزمایش در منزل

آشنایی با بیماری ایدز 2

تماس جنسی

شایع ترین حالت انتقال اچ آی وی تماس جنسی با فرد آلوده است. این‌ گونه انتقال در هرگونه رابطه جنسی دیده‌ شده است. معمولاً خطر انتقال از مقاربت بیش تر است. خطر ابتلا از طریق سایر روش ها مانند آمیزش جنسی دهانی بسیار کمتر است اما صفر نیست.

مادر به فرزند

انتقال اچ آی وی از مادر به فرزند در اکثر موارد در دوران بارداری، هنگام زایمان یا از راه شیر مادر انجام می شود. این راه سومین راه شایع انتقال اچ آی وی در دنیا محسوب می‌ گردد.

اعتیاد تزریقی

خطر قرار گرفتن در معرض اچ آی وی در افرادی که مواد تزریق می ‌کنند، بسیار بالاست. استفاده از وسایل تزریق مشترک ضدعفونی نشده، خطر انتقال ویروس هایی مانند اچ آی وی و هپاتیت سی که از طریق خون منتقل می‌ شوند را به ‌شدت افزایش می ‌دهد. سوزن، سرنگ و وسایل تزریق مشترک آلوده، سه برابر بیشتر از رابطه جنسی اچ آی وی را انتقال می‌ دهند. ضد عفونی کردن وسایل تزریق بعد از هر بار استفاده، خطر انتقال را پایین آورده اما آن را کاملاً از بین نمی‌ برد.

تلاش همگانی برای ایجاد اشتغال در کشور ضروری است /به شرایط آینده اقتصادی کشور بسیار خوشبینم/بازار ارز به نرخ متعادل باز می گردد/ فعالیت هسته ای ما با همکاری بین المللی ادامه دارد/ دیپلماسی و مقاومت ‏دو روی یک سکه اند/ حل آسیب های اجتماعی نیازمند جامعه با نشاط است/ اسلام به ما می آموزد که نباید به مردم سخت گیری کرد/ قوای دیگر برای حل مشکل حقوقهای نامتعارف و هر گونه فساد به میدان بیایند / تروریسم در منطقه در حال شکست است
دنبال کنید

خال ‌کوبی

هر چیزی که باعث ورود خون یک فرد دیگر به جریان خون شما شود خطرناک است. اگر ابزارها استریل نشوند، در صورتی ‌که فرد قبلی که از آن‌ ها استفاده کرده است به اچ آی وی مبتلا بوده باشد، خطر انتقال اچ آی وی به فرد بعدی از طریق خال‌ کوبی و سوراخ کردن وجود دارد.

آشنایی با بیماری ایدز 3

ویروس ایدز چقدر زنده می ماند؟

ویروس ایدز خارج از بدن بسیار شکننده است و طول عمر زیادی ندارد. از بین رفتن آن در محیط خارج از بدن همیشگی است، یعنی دوباره فعال نمی‌ شود؛ بنابراین تا زمانی که این ویروس به هر دلیلی وارد بدن نشود،‌ نمی‌ تواند عامل تهدید کننده ‌ای برای انسان باشد. البته مدت‌ زمان زنده‌ بودن این ویروس در خارج از بدن انسان،‌ به فاکتور های متعددی بستگی دارد.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi