جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بی‌توجهی خواص انقلاب به مردم ناراحت/ چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

شرایط امروز جامعه ما از آن جهت بسیار حساس است که دشمنان بیرونی ما بیش از گذشته و با تمام وجود کمر بسته‌اند که به این انقلاب و نظام اسلامی آسیب بزنند اما نَه با اخم و عصبانیت بلکه با لبخند و در لباس دوست ظاهر شدن که همین مسئله کار را بسیار دشوار و شناخت دوست و دشمن را سخت کرده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42785
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸

کرونا :

بی‌توجهی خواص انقلاب به مردم ناراحت/ چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

شرایط امروز جامعه ما از آن جهت بسیار حساس است که دشمنان بیرونی ما بیش از گذشته و با تمام وجود کمر بسته‌اند که به این انقلاب و نظام اسلامی آسیب بزنند اما نَه با اخم و عصبانیت بلکه با لبخند و در لباس دوست ظاهر شدن که همین مسئله کار را بسیار دشوار و شناخت دوست و دشمن را سخت کرده است.

بی‌توجهی خواص انقلاب به مردم ناراحت

کم‌توجهی یا بی‌محلی یا شلوغ بودن فضا نیز باعث گردید برخی نیروهای انقلاب ناخودآگاه فراموش شوند. فلان مبارز سیاسی، رزمنده، جانباز و… کم‌کم به فراموشی سپرده شوند. به مشکلاتشان توجه نشود، دری به روی آنان باز نشود و گویی اصلاً وجود خارجی ندارند. در چنین مواردی برخی با خدا معامله می‌کنند و اصلاً برایشان مهم نیست، مانند پدر شهیدی که اصلاً راه بنیاد شهید را بلد نیست. اما کسانی نیز هستند که توقع دارند به خاطر لطماتی که برای انقلاب دیدند باید به مشکلات و کمبود‌‌هایشان توجه شود.

رفت و برگشت ذهنی بین مشکلات امروز و زحمات دیروز کم کم آنان را به موضع می‌اندازد و فاصله و نق‌زنی شروع می‌شود و به اپوزیسیون تبدیل می‌شود. توجه به این دسته را امام نیز توصیه کردند که «نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره به فراموشی سپرده شوند»، بنابراین توجه به این دسته از انقلابیون باید در دستور نهادهای انقلابی و حزب‌الله قرار گیرد تا احساس کنند قدردانی از آنان همیشه در دستور کار قرار دارد و فراموش نخواهند شد.

مشارکت عملی و همه جانبه مردم

اقتدار و توانمندی نظام اسلامی مرهون حضور ایثارگرانه مردم در عرصه های گوناگون است. حیات طیبه و عزتمند و خودباوری و استقلال همه جانبه حکومت دینی در پرتو تلاش و حمایت مشتاقانه و با انگیزه عموم مردم تضمین می گردد.

قرآن برای تحقق عدالت اجتماعی که یکی از مهم ترین اهداف حکومت دینی است در کنار قانون و رهبری الهی، قیام و حرکت جهادی و تلاش و مقاومت مردم را مطرح می کند و بلکه بعثت پیامبران و فرستادن کتاب های آسمانی را مقدمه آن و در راستای تحقق قیام همگانی برای استقرار قسط و عدالت معرفی می کند که البته امکانات عملی چنین قیام و حرکتی در اختیار مردم قرار گرفته است و بدین وسیله حجّت بر آنها تمام شد و آنها آزمایش می شوند:

لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَالْمیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ اَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدُُ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ اِنَّ اللّه قَوِیٌّ عَزیزُُ

به راستی [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند، و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است، پدید آوردیم، تا خدا معلوم بدارد چه کسی در نهان، او و پیامبرانش را یاری می کند. آری، خدا نیرومند شکست ناپذیر است.

امام خمینی به این حضور حماسی مردم افتخار می کرد و در مقابل توطئه ها و تجاوزات دشمنان نظام، با قدرت از انقلاب اسلامی دفاع می کرد و به مسئولین نظام هم نقش کاربردی و مفید حضور مردم را در پشتیبانی از سیاست های حکومت اسلامی گوشزد می نمود و می فرمود:

امروز مردم از وضع دولت مطلع اند و شما، مردم را برای پشتیبانی از خود لازم دارید، دولت بدون پشتیبانی مردم نمی تواند کار بکند و هریک از ادارات و وزارتخانه ها باید این مسأله را مدّ نظر داشته باشند که برای خدا مردم را راضی نگه دارند.

مقام معظم رهبری نیز درباره مشارکت و نقش مردم در پیدایش نظام سیاسی اسلام و تکیه گاه محکم و مطمئن شاکله نظام مردم سالاری دینی می فرماید:

تکیه نظام به آراء مردم یکی از میدانهایی است که مردم در آن نقش دارند… باید با اتکا به رأی مردم کسی سر کار بیاید. باید با اتکاء به اراده مردم نظام حرکت کند.

آسیب رسانی به رکن مردمی انقلاب و نظام اسلامی

نقش مثبت و کارآمد حضور فعال و گسترده مردم در پیدایش، شکل گیری و پیروزی و تثبیت انقلاب و تداوم نظام مردم سالاری دینی در کنار دو رکن دیگر نظام اسلامی یعنی «اسلام» و «رهبری»، بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی کرد همین عامل موجب شد تا دشمنان انقلاب اسلامی یکی از اساسی ترین برنامه ها و سرمایه گذاری های خود را برای شکستن این رکن مهم انقلاب و نظام اسلامی متمرکز کنند.

دشمنان برای محقق ساختن این استراتژی از تاکتیک ها و روشهای مختلفی استفاده می کنند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

اختلاف افکنی

یکی از شیوه های کهن و تاریخی دشمنان اسلام در نابودی، انحراف وکند کردن مبارزات و نهضت های آزادیبخش، بهره گیری از سلاح تفرقه است که امروز نیز با مطالعات کارشناسی و روان شناسی دقیق و با روش ها و ابزارهای گوناگون از این سلاح برای شکست انقلاب ها بهره می جویند. حضرت علی علیه السلام ضمن این که قدرت و یاری خداوند را، در همراهی با جماعت و یکپارچگی معرفی می کند، با قاطعیت درباره عناصر تفرقه افکن می فرماید:

آگاه باشید هرکس مردم را به تفرقه و جدایی دعوت کند او را بکشید، هر چند زیر عمامه من باشد.

امام خمینی (ره) مهم ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی را وحدت و وفاق ملی کلیه اقشار و گروه ها می داند و معتقد است که عنایات خاص الهی در پرتو این وحدت شامل حال امت اسلامی می گردد. ایشان تفرقه و اختلاف را به عنوان یک سم مهلک برای انقلاب و نظام اسلامی دانسته و می فرماید:

حفظِ اسلام در ایران به وحدتِ شماهاست، وحدت روحانی و مردم، مردم و روحانی، ارتش و ژاندارمری و قوای مسلح با دولت، همه این ها با هم، همه وقتی دست به هم دادیم و همه شدیم یَدٌ واحِدَهٌ عَط مَنْ سِواهُمْ همان طوری که فرمودند این ها دست واحد هستند بر سِوایشان. اگر دست واحد شدیم برای «من سواه» هیچ کس نمی تواند به ما ضرری بزند. آن روز به ما ضرر می خورد که خلل در وحدت ما پیدا بشود، هیچ کس نمی تواند دراین کشور کودتاکند، باوضع فعلی هیچ کس نمی تواند. آن روزی که اختلاف پیدا شد بینتان، آن روز بدانید که آن شیاطینی که نشستند آن جا و نگاه می کنند، آن شیاطین یک کودتاچی درست می کنند، می تراشند، اختلافات این کار رادرست می کند.

هجوم فرهنگی به باورها و ارزش های دینی

یکی از مؤلفه های اصلی و اساسی شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، رشد فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه و توجه ملت به آموزه های دینی بود. ایمان به غیب، اطاعت پذیری عاشقانه از ولایت و رهبری، اخلاص، ایثار، توکل، شهادت طلبی، اخوت و بسیاری از ارزش های اسلامی در پرتو این انقلاب در تار و پود جان ملت ایران تنیده شد و تحولات روحی و معنوی شگفت انگیزی به وجود آورد به گونه ای که انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک تحول و انقلاب روحی و فرهنگی ملت ایران نام گرفت.

بنابراین دشمنان انقلاب در کنار سیاست های محاصره اقتصادی و هجوم نظامی، تهاجم فرهنگی را یکی از مهم ترین برنامه ها و سیاست های خود قرار دادند. که در این قسمت در دو بخش مطالبی را به اختصار ذکر می کنیم.

یک ـ استحاله فرهنگی

یکی ازسیاستهای دیرینه دشمنان اسلام، سست کردن اعتقادات مذهبی وفرهنگی مسلمانان وجایگزین کردن فرهنگ منحط وصادراتی غربی است. امام خمینی در این باره می فرماید:

اجانب، خصوصاً آمریکا در نیم قرن اخیر کوشش داشتند و دارند [که] فرهنگ و برنامه های فرهنگی و علمی و ادبی ما را از محتوای اسلامی، انسانی، ملی خود خالی و به جای آن فرهنگ استعماری و استبدادی بنشانند.

دشمنان این سیاستها را بیشتر از طریق نویسندگان مزدور و روشنفکران منفعل و احیاناً وابسته به اجرا می گذارند. آنان از طریق القای شبهه و هجوم به معتقدات مذهبی و تخریب و تضعیف باورهای دینی مروّج فرهنگ بی ریشه غرب می گردند تا جوانان را از فرهنگ و هویت دینی خویش بیگانه و بیزار نمایند و به اباحیگری روی آورند.

با پایان یافتن دفاع مقدس و نیز رحلت ملکوتی امام(ره) دشمن در خیال خود زمینه را برای هجوم فرهنگی فراهم دید و به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری، درصدد بمباران عقبه فرهنگی ملت و انقلاب اسلامی برآمد:

دشمن با یک محاسبه فهمید که جمهوری اسلامی را با تهاجم نظامی نمی شود از بین برد. محاسبه قبلی آنان غلط از آب درآمده بود. همین طور دیدند با محاصره اقتصادی هم نمی شود کاری کرد… لذا فهمیدند که باید عقبه ما را بمباران کنند… عقبه ما در مبارزه ملت ایران با قلدری استکبارجهانی، عبارت از فرهنگ ما بود، منطقه ما بود منطقه عقبه ما عبارت از اخلاق اسلامی، توکّل به خدا، ایمان و علاقه به اسلام بود.

دو ـ ترویج فساد اخلاقی

جوان بودن اکثریت جمعیت ایران اسلامی، دشمنان را بر آن داشت تا برای متزلزل کردن پایه های معنویت و ایمان در جوانان، به ترویج فساد و فحشا روی آورد. برای این کار از ابزارهای مختلف مانند توزیع موادمخدر، احیای الگوهای غربی، لباس های مبتذل، رواج ارتباط نامشروع میان دختران و پسران، ایجاد کلوپ های فساد، ترویج و توزیع و تکثیر فیلم های مبتذل و مستهجن و مانند آن استفاده کرد.

حمله شدید پایگاه خبری تدبیر و امید به تاجگردون / آقای تاجگردون حر باش!
دنبال کنید

مقام معظم رهبری، به عنوان طبیب دردشناس جامعه، این ویروس و بیماری خطرناک را به خوبی تشخیص داده و به امت اسلامی توجه می دهد که:

دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط، فساد و فحشا سعی می کند جوان های ما را از دست ما بگیرد، کاری که از لحاظ فرهنگی دشمن می کند، نه تنها یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی، یک غارت فرهنگی و یک قتل عام فرهنگی است!

و در هشداری دیگر به ملت و مسئولان می فرماید:

اگر شما ملت و عناصر فرهنگی خدای نخواسته بیدار نباشید، صدای فرو ریختن ارزشهای معنوی که ناشی از تهاجم پنهان و زیرکانه دشمن است هنگامی درمی آید که دیگر قابل علاج نیست…. این که کسی بتواند جوانی را در اوج نیروی جوانی فاسد کند کار مشکلی نیست، بخصوص اگر مفسدین تشکیلاتی هم داشته باشند و الان دشمن دارد این کار را می کند. جوان وقتی دچار شهوترانی می شود ایمان خود را از دست می دهد و در اوایل کار گریه هم می کند، اما به تدریج او را از راه بدور می کنند. دشمنان، بچه های مدرسه ای و بچه های دبیرستانی و حتی راهنمایی ما را همین طور فاسد می کنند.

تهاجم به ارزش های اخلاقی و معنوی و رواج فساد برای در هم شکستن قدرت مقاومت و استقلال یک امت، سابقه ای طولانی دارد. «همفر» جاسوس و مأمور استعمار پیر انگلیس درخاطرات خود راه های نابودی قدرت اسلام و مسلمانان جهان را در بیست وسه بند ذکر نموده است که برخی از بندهای آن عبارتند از: ترویج شرابخواری، قمار، فساد، شهوترانی، ترغیب به زیر پا نهادن دستورات اسلامی و سرکشی از اوامر و نواهی آن، نفوذ درخانواده ها و تیره نمودن روابط فرزندان و والدین…

 انحراف در خواص و مدیران نظام اسلامی

عملکرد خواص و نخبگان و مدیران و کارگزاران نظام اسلامی در جامعه تأثیرات فراوانی دارد. هر چه کارکرد این قشر فرهیخته و برگزیده مفید و مثبت و در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشد، مردم بیشتر به نظام دلگرم می شوند. اما اگر عملکردها نامطلوب باشد مردم به مرور زمان از نظام اسلامی دلسرد می شوند و به حالت بی تفاوتی به رویدادهای سیاسی می نگرند و در عرصه های گوناگون سیاسی و فرهنگی و دفاعی از ارزش های انقلاب حضور نمی یابند.

اکنون به برخی از آسیب ها و آفت هایی که سیستم مدیریتی کشور و نخبگان را تهدید می کند و عامل گسست پیوند مردم با نظام می شود، اشاره می کنیم.

۱ ـ موضع گیری منفعلانه دربرابر سیاست ها وتهدیدهای بیگانگان وجنگ روانی دشمن.

۲ ـ عدول از اجرای سیاست های کلی نظام.

۳ ـ عدم پذیرش مسئولیت های کلیدی توسط شایستگان و نخبگان.

۴ ـ بحران معنویت و تنوع طلبی، تجمل گرایی و دنیاطلبی.

۵ ـ تداخل در حوزه های مسئولیتی یکدیگر.

۶ ـ گزینش ها و انتصابات رابطه ای به جای ضابطه و تقید به قانون (باندبازی به جای شایسته سالاری).

۷ ـ برخورد و رفتار تحکم آمیز و آمرانه با مردم به جای روحیه تواضع وخدمتگزاری.

۸ ـ استبداد مدیریتی (تصمیم گیری های غیر کارشناسانه و اعمال نظر و سلیقه شخصی و عدم مشورت با صاحبنظران).

۹ ـ ساده لوحی و حسن ظن نسبت به نفوذی ها و غیرخودی ها.

۱۰ ـ عدم قاطعیت در تصمیم گیری های لازم برای حلّ مشکلات جامعه و مردم.

۱۱ ـ بی توجهی به مطالبات و نیازهای مردم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و…

۱۲ ـ رفتارها و عملکردهای ناعادلانه وترویج تبعیض و اختلاف طبقاتی و فساد اقتصادی.

۱۳ ـ رعایت نکردن اصول مدیریتی نظام اسلامی (عدم اجرای دستورات رهبری).

۱۴ ـ موقعیت دادن و پذیرش چاپلوسان و مدیحه سرایان و مسدود نمودن باب انتقاد و نظارت دیگران.

۱۵ ـ عدم خلاقیت، بی استعدادی و روزمرگی.

۱۶ ـ تحجّر مدیریتی و انعطاف ناپذیری در تصمیم گیری ها (بی توجهی به مسائل مستحدثه مدیریتی جامعه و عدم نوآوری).

۱۷ ـ ضعف روانی و شخصیتی (ناتوانی در ایجاد رابطه عاطفی و روانی با همکاران و رده های زیر مجموعه و مراجعین).

۱۸ ـ مدیریت غیر علمی.

۱۹ ـ گرایش به جناح های سیاسی و تصمیم گیری و تحلیل و سیاست گذاری براساس منافع گروهی.

۲۰ ـ پاسخگو نبودن نسبت به تصمیم ها و اقدامات عملی.

با جمع بندی این موارد و سایر نکات دیگر به این نتیجه می رسیم که مدیران نظام، خواص و نخبگان و فرهیختگان جامعه از دو جهت ممکن است گرفتار لغزش و انحراف گردند: شبهه علمی و شهرت علمی.

جنگ روانی دشمنان (ایجاد رعب و ترس)

کارآمدترین سلاح دشمنان انقلاب وجمهوری اسلامی درمقابله بانظام اسلامی، بهره گیری از جنگ روانی برای مرعوب ساختن و شکستن اراده و عزم و خودباوری مردم است تا زمینه برای سلطه و غلبه آنان بر منافع و مصالح ملی نظام با کمترین مقاومت فراهم گردد.

استکبار جهانی همواره تلاش می کند تا با پنهان نمودن نقاط ضعف خود توانایی های خویش را به مراتب بیشتر از آنچه که واقعیت دارد نشان دهد تا مسلمانان آزادیخواه و آرمان گرا را مرعوب و منفعل نموده، به این شیوه ملت های مسلمان و نظام اسلامی را وادار به پذیرش رابطه با مذاکره و قیمومیت بیگانگان نماید.

امام خمینی می فرماید:

این ها به واسطه تبلیغاتشان ایجاد خوف کرده بودند که با همین خوف کارهای خودشان را انجام می دادند. بیشتر مردم به واسطه این خوف کنار می گرفتند و بی تفاوت می شدند و می ترسیدند آن ها هم با این که قدرتشان به آن بزرگی نبود که یک ملت را از بین ببرند، استفاده می کردند، لکن ملت ایران این مطلب را شکست.

اکنون نیز استکبار می خواهد به همان شیوه سلطه خود را اعاده کند. مقام معظم رهبری می فرماید:

امروز آمریکاییها از لحاظ دیپلماسی و سیاست خارجی، در موضع ضعف اند، در موضع قدرت نیستند. می خواهند در حال ضعفشان همان هیبت ابرقدرتی را علیه ما و در مقابل ملت ایران به کار ببرند.

اتکال به خداوند تبارک و تعالی، خودباوری و بازگشت به هویت دینی خویش، شجاعت، بهره گیری از ابزارها و توانمندی های داخلی در جهت عزت و اقتدارملی همراه با شناخت نقاط ضعف دشمن، بهترین راه مقابله با جنگ روانی دشمن است.

ایجاد یأس و بدبینی نسبت به آینده نظام اسلامی

دشمنان نظام و سیاستمداران استکبار جهانی سعی می کنند با بزرگنمایی برخی نارسایی ها و ضعف مدیریت ها مردم ایران و دیگر جوامع اسلامی را نسبت به پویایی، تحرک و هدفمند بودن برنامه انقلاب و نظام اسلامی دلسرد و مأیوس نمایند.

امام خمینی در این باره می فرماید:

هیچ وقت اصلاً کلمه یأس را در ذهنتان وارد نکنید که این از جنود شیطان است، یأس از جنود شیطان است؛ یعنی، شیطان القا می کند در شما. این شیاطینی هم که همان تابع شیطان های بزرگتر هستند همین ها می خواهند با این کارها یأس ایجاد کنند. در صورتی که مسلمانی که برای اسلام می خواهد کار کند چرا مأیوس باشد.

مقام معظم رهبری می فرماید:

تک تک آحاد مردم باید امیدبه آینده وخوشبینی نسبت به آن را – علی رغم میل دشمن ـ در دلهایشان نگهدارند، چون دشمن می خواهد امید را در دل ها بمیراند. می داند که بزرگترین دشمن اوامیدواری شماست. شما اگرناامید شدید، دشمن نفس راحتی خواهد کشید و کار او آسان خواهد شد. لذا می خواهد ناامیدی را بر مردم چیره کند.

ایجاد توقعات کاذب

دشمنان همواره تلاش می کنند تا با ترویج و تبلیغ توقّعات کاذب، منفی، بیش از حد نیاز و ضرورت و غیر قابل دسترسی و طرح شعارهایی برای مصرفی کردن و روحیه تجمل گرایی در بین اصناف اهداف خود را دنبال کند.

سخن امام خمینی در این زمینه چنین است:

… چه بسا افراد مغرض و مخالف با انقلاب که از هیچ راهی نتوانسته اند به اسلام و انقلاب لطمه وارد نمایند، امروز در قالب شعارها و بالا بردن سطح توقعات در مردم، بخواهندبه هدف های شوم خودنائل شوندو…مردم را نسبت به مسئولین بدبین کنند…

تضعیف نهادهای مردمی

حضور پرشور و حماسی مردم در دوران های مختلف انقلاب یکی از برجسته ترین عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی بود، پس از پیروزی نیز این حضور با شکوه در قالب سازمان های مردمی تجلی پیدا کرد و پاسداری از اصول انقلاب و کیان نظام اسلامی را برعهده گرفت، جهاد سازندگی، کمیته انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج میلیونی مردم از جمله نهادهایی بودند که از درون ملت جوشیدند و ضامن تداوم حیات و پویایی انقلاب اسلامی شدند.

توضیحاتی در مورد یک کلیپ کوتاه از آقای نماینده
دنبال کنید

از میان این نهادهای مردمی بسیج یکی از عظیم ترین و مهمترین نهادهایی است که به تعبیر حضرت امام «شجره طیبه و درخت تناور و پرثمر» انقلاب و نظام اسلامی است.

مقام معظم رهبری هشیارانه به دفاع از بسیج برخاسته، می فرماید:

… انکار بسیج، انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است. ما در میدان جنگ هم اگر بسیج را نداشتیم کُمِیتمان لنگ بود. در دوران بعد از پایان جنگ هم اگر بسیج نمی بود و اگر امروز هم نباشد کُمیتِ این انقلاب و این نظام و همه حرکت های سازنده این کشور لنگ است. انکاربسیج وبی احترامی به آن یانابخردانه است یا خائنانه است! تا وقتی که برای این کشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد، یعنی همیشه. چون همیشه احتیاج به امنیت هست به نیروی بسیج به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج هست…

معظم له در بیانی دیگر می فرماید:

… بسیجیان این امتیاز را دارند که در میدان این خدمت آماده اند، بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه یی است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است، لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) مهدی موعود عزیز، یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.

اغتشاش و اختلال در امنیت ملی

ناامنی و آشوب، امنیت و ثبات جامعه را تهدید می کند؛ هرج و مرج و درگیری های شدید سیاسی داخلی وحدت ملی را می گسلد و مردم را نسبت به ثبات و اقتدار نظام اسلامی دلسرد می کند و از توان برنامه ای و مدیریتی نظام می کاهد.

ضعف اطلاع رسانی و عدم پاسخگویی

ضعف اطلاع رسانی و عدم پاسخگویی به مردم باعث می گردد که مسئولان به مرور زمان از چارچوب اصول کلی نظام اسلامی فاصله گرفته و دچار انحراف گردند و از سوی دیگر این بی اعتنایی به افکار عمومی عامل بی اعتمادی مردم به سیاست های نظامِ مردم سالاری دینی می گردد ودشمن ازاین فضای آشفته برای جهت دهی به سوی سیاست های مورد نظر خود بهره برداری می کند. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

با توجه به اهمیتی که اطلاع رسانی و پاسخگویی مسئولان نظام نسبت به مردم دارند مقام معظم رهبری دام ظله العالی بدنبال سال خدمت رسانی (سال۱۳۸۲) سال ۱۳۸۳ را سال پاسخگویی مسئولان نظام و مدیران بخشهای مختلف به مردم معرفی و آن را همراه با آثار سازنده و مفیدی دانستند.

تعطیل شدن نظارت عمومی

یکی از آسیب های انقلاب و نظام اسلامی عدم نظارت مردم بر عملکرد دستگاه های مسئول و رفتار و موضع گیری های مدیران نظام است. ترویج اندیشه شخصی و فردی بودن اصل مهم امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام و القای این که نظارت عمومی بر عملکرد مسئولان به معنی تداخل غیرمسئولانه مردم در قلمرو مسئولیت های مدیران نظام است، یکی از سیاست های مرموز و از تهاجمات فرهنگی دشمن برای جدایی ملت از نظام اسلامی است.

امام خمینی درباره نقش نظارتی مردم برای جلوگیری از انحراف در ارکان مدیریتی نظام می فرماید:

ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز، اگر کنار بروند و بسپارند دست این ها و بروند مشغول کارهایشان بشوند ممکن است یک وقت [نظام اسلامی[ به تباهی بکشد.

ترویج روحیه تقلیدی، انفعالی و خودباختگی

از نقشه های دیرینه دشمن برای استیلا بر فرهنگ، اقتصاد و سیاست کشورهای اسلامی و جهانِ توسعه نیافته و یا شکست انقلابها، همانا تضعیف روحیه اعتماد به نفس و خود اتکایی و تلاش برای عدم توجه ملت های مستضعف به استعدادهای بالقوه است.

امام خمینی خطاب به اساتید دانشگاه ها برای پیشگیری از روحیه خودباختگی جوانان و تقلید از غرب می فرماید:

شماهایی که دردانشگاه هستید و دانشمند هستید و متفکر هستید، این جوان های ما را یک جوری بار بیاورید که خودشان بفهمند که خودشان یک چیزی اند… اگر از غرب هم صنعتی می آید یاد بگیرند، اما غربی نشوند، یاد گرفتن مسئله یک چیزی است و مغز را غربی کردن و از خودش غافل شدن، مسئله دیگر است.

مقام معظم رهبری خطاب به جوانان می فرماید:

جوان های عزیز من! فرزندان من! دنبال تقلید نباشید؛ بر روی شیوه و راهی که در آن ذهن و اراده و ایمان شما قوی می شود و اخلاق شما پاک و آراسته می گردد فکر کنید، آنگاه شما عنصری خواهید بود که مثل یک ستون، سقف مدنیت این کشور و تمدن حقیقی این ملت بر روی آن قرار می گیرد.

گسست فرهنگی نسل ها

دشمنان یکی از سرمایه گذاری های اصلی را در برنامه های دراز مدتِ تهاجم فرهنگی خویش انقطاع فرهنگی نسل جدیداز ارزش هاوآرمان ها واهداف انقلاب اسلامی قرارداده اند وبا سازماندهی بنگاه های خبری و تبلیغی تلاش گسترده ای را برای بیگانه نمودن جوانان و نسل جدید از فرهنگ و هویت دینی و ارزش های انقلابی و دفاع مقدس آغاز کرده اند.

مقام معظم رهبری درباره فعالیت های دشمن برای تباهی نسل جوان می فرماید:

نسل جوان در حال تباه شدن تدریجی به وسیله دشمن است و ما نباید بگذاریم و باید حفظ کنیم نسل جوانی را که اگر جنگ بود باید دفاع کند و اگر حادثه ای در داخل بود باید حضور پیدا کند.

امام خمینی می فرماید:

ما باید همه چیز را به همان قوتی که امروز دارد، تحویل دسته بعد دهیم و آنها هم کوشش کنند که به همان قوت تحویل دسته بعد دهند.

آسیبهای تأخیری سیر تکاملی انقلاب اسلامی

آنچه که تاکنون بیان گردید ارکان اصلی انقلاب، اهمیت و جایگاه و نقش آنهاو آسیب هایی بود که اصول انقلاب اسلامی را تهدید می کند و به اعتقاد نگارنده مقابله با این گونه آسیب ها از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

اما در یک اولویت بندی مشاهده می کنیم که آسیبهایی نیز وجود دارد که تهدید جدی به شمار نمی رود اما حرکت تکاملی و پویایی انقلاب را دستخوش تغییرات می کند و از رسیدن به اهداف متعالی باز می دارد و بی تفاوتی نسبت به برخی از آنها چه بسا پیدایش آسیب های اصلی و جدّی ای شود که قبلاً ذکر گردید.

در این قسمت از بحث، فهرستی از آسیب های تأخیری در سیر تکاملی انقلاب اسلامی را یادآور می شویم و به علت اجتناب از حجیم شدن مطالب، از تحلیل و تبیین آن خودداری و انطباق آنها بر مصادیق خارجی و تفسیر عناوین را به خوانندگان بصیر و هوشیار واگذار می کنیم:

۱ ـ ناهماهنگی نهادها و سازمان های دولتی.

۲ ـ وابستگی اقتصادی که درطولانی مدت وابستگی درسایر زمینه هارا نیزبه دنبال دارد.

۳ ـ تشریفات زائد اداری و بروکراسی (کاغذ بازی).

۴ ـ عدم رعایت مقررات نظام و شکل گیری روحیه بی تفاوتی و پیدایش روحیه تساهل و تسامح.

۵ ـ رواج ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی (بزه کاری ـ اعتیاد و…).

۶ ـ کم کاری و عدم خدمت صادقانه به مردم.

۷ ـ تشدید و گسترش اختلاف طبقاتی.

۸ ـ بی توجهی به حقوق دیگران، خود محوری.

۹ ـ شیوه های غلط تبلیغاتی از سوی احزاب سیاسی کشور.

۱۰ ـ ورود نیروهای مسلح به جناح بندی ها و احزاب سیاسی.

۱۱ ـ بی توجهی به توسعه سیاسی،اقتصادی وفرهنگی(عدم پیشرفت درسازندگی کشور).

۱۲ ـ ایجاد جنگ روانی برای تخریب چهره های انقلابی.

۱۳ ـ ترور شخصیت های فرهنگی، سیاسی و انقلابی اثرگذار.

۱۴ ـ تقدس زدایی و شکستن حریم قوانین الهی (اباحی گری).

۱۵ ـ دوگانگی شخصیت اجتماعی افراد (ترویج روحیه نفاق درونی و تزویر).

۱۶ ـ عدم نظارت بر رسانه های عمومی و مطبوعات.

۱۷ ـ به کارگیری معلمان، اساتید و مربیان غربزده و منفعل، در سیستم آموزشی.

۱۸ ـ تضعیف روحیه تعاون و همدلی.

۱۹ ـ التقاط معارف دینی و القائات غربی (تفکرات غیردینی را به رنگ دین آراستن).

۲۰ ـ سستی و سهل انگاری دستگاه قضایی در احقاق حقوق مردم (عدم استقرار عدالت در نظام حقوقی و قضائی).

۲۱ ـ تحلیل های غلط وانحرافی ازدستاوردهای انقلاب(بی توجهی به دستاوردهای عظیم).

۲۲ ـ غفلت از آمادگی همه جانبه مردم در برابر توطئه های دشمنان.

۲۳ ـ حمایت از برخی گروه ها و احزاب دارای افکار انحرافی که ظاهر مردمی دارند.

۲۴ ـ احیاء اندیشه های فمنیستی (بی توجهی به نقش تربیتی بانوان در کانون خانواده و اجتماع).

۲۵ ـ سوء استفاده و بهره برداری غلط از انگیزه ها و هیجانات جوانان.

۲۶ ـ تحلیل های غلط و مغرضانه از حماسه دفاع مقدس.

۲۷ ـ غفلت عمومی نسبت به پیدایش آسیب ها و آفت های.

۲۸ ـ بی تقوایی و دوری از معنویت الهی.

۲۹ ـ ناهماهنگی و نداشتن وحدت رویه در اجرای برنامه های توسعه کشور.

۳۰ ـ …

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi