جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی و وحشتناک است/مهمترین مؤلفه‌های رشد و ترقی کشور، دستیابی به امنیت غذایی است

نماینده مردم پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی در شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یکی از مهمترین مؤلفه‌های رشد و ترقی کشورمان دستیابی به امنیت غذایی و فراهم کردن بستر مناسب است تا بتوانیم محصولات استراتژیک و ضروری مورد نیازمان را به خصوص در بخش غلات و دانه‌های روغنی در داخل استان تأمین کنیم.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82106
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

کرونا :

مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی و وحشتناک است/مهمترین مؤلفه‌های رشد و ترقی کشور، دستیابی به امنیت غذایی است

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، عباس جهانگیرزاده نماینده مردم پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی در شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی و وحشتناک است، گفت: دستگاه‌های اجرایی و در رأس آن سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان باید با برنامه‌ریزی نیاز آبی محصولات تولیدی را در مناطق شمالی استان تأمین کنند.

وی افزود: قطعاً یکی از مهمترین مؤلفه‌های رشد و ترقی کشورمان دستیابی به امنیت غذایی و فراهم کردن بستر مناسب است تا بتوانیم محصولات استراتژیک و ضروری مورد نیازمان را به خصوص در بخش غلات و دانه‌های روغنی در داخل استان تأمین کنیم.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم با بیان اینکه سیاست اجرای الگوی کشت با جدیت دنبال شود، ادامه داد: اجرای الگوی بهینه کشت، در تحقق اهداف توسعه پایدار کشاورزی، افزایش بهره‌وری عوامل تولید، گسترش روحیه تعاون، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد از فروش تولیدات و حفاظت از منابع پایه را در پی دارد.

جهانگیرزاده افزود: یکی از بهترین سیاست‌هایی که می‌تواند تولیدکنندگان را جهت کشت محصولات استراتژیک و حیاتی مثل غلات و دانه‌های روغنی سوق دهد، این است که میزان آب بها برای کشت این محصولات ۵۰ درصد کاهش یابد و تولید کننده نیز با حمایت و هدایت درست به سمت تولید محصولات پر آب و غیراستراتژیک همچون هندوانه تمایل نشان ندهند.

وی با اشاره به اینکه سالانه در استان بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد این محصولات را دشت زرخیر مغان تأمین می‌کند به همین دلیل در اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه‌های روغنی در اولویت قرار گیرند.

امیدیه مستعد سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه است
دنبال کنید

نماینده مردم پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست افزایش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی باید بیش از پیش دنبال شود و مشوق‌هایی همچون خرید تضمینی محصولات تولیدی با قیمت مناسبت لحاظ شود.

جهانگیرزاده خواستار رفع مداخله‌های اراضی زراعی با منابع طبیعی و تکمیل پروژه نقشه کاداستر شد و افزود: تهیه نقشه‌های دقیق با حدود دقیق برای صدور سند مالکیت یکی از مطالبات به حق تولیدکنندگان و بهره‌برداران است که به بسیاری از دعاوی حقوقی و آشفتگی‌های روحی و روانی بهره‌برداران پایان می‌دهد و از سوی دیگر نیز جلوی سو استفاده برخی از افراد نیز از منابع ملی کوتاه می‌شود./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi