جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تولید با کیفیت‌ترین کرک ایران در بافت، رابر و ارزوئیه/نیاز ضروری مدارس عشایری به بازسازی

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس گفت: متاسفانه مدارس عشایری به مرور از بین رفته‌اند و نیازمند بازسازی و تقویت امکانات هستند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 81615
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

کرونا :

تولید با کیفیت‌ترین کرک ایران در بافت، رابر و ارزوئیه/نیاز ضروری مدارس عشایری به بازسازی

صمدالله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت به حضور رییس سازمان عشایری کشور در کرمان طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: با حضور رییس سازمان عشایری کشور مقرر شد که مشکلات آموزش پرورش مدارس عشایری بررسی و حل شود.

رشد ۱۲ برابری اعتبارات عشایر استان کرمان

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: همچنین با حضور رییس سازمان عشایری کشور و استاندار کرمان توافق شد که از محل منابع مشترک استانی و ملی تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌های آبرسانی و راهسازی عشایر شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه انجام شود.

وی بیان کرد: اعتباراتی که امسال برای عشایر گذاشته شد به ویژه در استان کرمان تقریبا ۱۲ برابر سال گذشته است، همچنین تسهیلات ارزان قیمت از محل تبصره ۱۶ (کم بهره) برای عشایر گذاشته شد و بنیاد برکت و بسیج نیز برای پرداخت تسهیلات و مدیریت میدانی این طرح همکاری می کنند.

تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مدارس عشایری

وی عنوان کرد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قانون سال ۱۴۰۱ به آموزش و پرورش عشایری تخصیص یافته که در اختیار نوسازی مدارس قرار می گیرد و ما باید سهم خود را از این اعتبار ملی جذب کنیم.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه مدارس عشایری به مرور از بین رفته‌اند و نیازمند بازسازی و تقویت امکانات هستند؛ به طور مثال اخیرا از یکی از مدرسه‌های بافت بازدید کردیم که امکانات خوابگاهی آن مستهلک شده و ازبین رفته بود اما معتقدم که تخصیص این اعتبار امسال می تواند تغییر ایجاد کند.

برگزاری همایش ملی عشایری در کرمان

وی همچنین به برنامه ریزی برای برگزاری همایشی در سطح ملی ویژه عشایر در شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه طی ۳ ماه اول سال آینده اشاره کرد و گفت: متولی اصلی همایش ملی عشایر کشور، اداره عشایری استان کرمان است که سعی می کنیم ظرفیت های عشایری را در آن به نمایش بگذاریم.

نقش موثر اجرای قوانین کلیدی مجلس در رونق تولید/مشارکت مردم در اقتصاد با تقویت فعالیت تعاونی ها/ قفل سرمایه گذاری مردمی باز شود
دنبال کنید

محمدی افزود: عشایر ما در بافت، رابر و ارزئویه دومین ظرفیت عشایری کشور، نخستین تولیدکننده با کیفیت‌ترین کُرک کشور، تنها مرکز اصلاح‌نژاد بز راینی و دارنده سهم ۳۰ درصد دست بافت‌های استان کرمان هستند.

به گفته این نماینده مجلس،  شهید سپهبد سلیمانی خود یکی از عشایر در همین منطقه بود و به عشایر بودن خود نیز افتخار می کرد.

تولید با کیفیت‌ترین کرک ایران در بافت، رابر و ارزوئیه

وی اضافه کرد: با کیفیت‌ترین کرک ایران در شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه تولید می‌شود و بز کرک راینی نیز در اصل متعلق به همین منطقه است.

محمدی عنوان کرد: تنها مرکز اصلاح نژاد بز کرکی در بافت است اما به حالت تعطیل درآمده و توجهی به آن نمی‌شود؛ حتی یکی از وزیران را به این منطقه بردیم اما مدیران استان نمی‌خواهند بپذیرند که این مجموعه نیاز به حمایت دارد.

وی افزود: اصلاح نژاد در شهرستان بافت باید به طریقی انجام شود که بتواند در ۳ شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه و حتی دیگر مناطق استان اثرگذار باشد.

محمدی با اشاره به تولیدات دامی سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه، گفت: به نظر می رسد ۳۰ درصد دست بافت های استان کرمان مربوط به عشایر است و شهرستان های بافت و رابر و ارزوئیه اصالتا عشایر بودند و بیشتر این مناطق به مرور یکجا نشین شده اند.

نیاز اساسی عشایر رابر به ساخت ۲ پل

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده در حوزه راهسازی برای عشایر اظهار کرد: این منطقه نیاز ضروری به ساخت ۲ پل وجود دارد که سال‌ها معطل مانده است، یکی از آنها ضرورت ساخت پل اُشکان آبدر است که نیازی اساسی برای عشایر این منطقه به شمار می‌رود و در شرایط فعلی، هنگام بارندگی اگر اتفاقی برای عشایری بیفتد و بیماری داشته باشند نمی ‌وانند بیمار را با فوریت به مراکز درمانی منتقل کنند.

دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با آیت الله العظمی نوری همدانی
دنبال کنید

این نماینده مجلس افزود: مشکل پل کهیروئیه که عشایر لری در آنجا ساکن هستند نیز بسیار نگران کننده است؛ معتقدم با وجود شرایط فعلی، شان نظام و عشایر ما حفظ نشده است.

آغاز مطالعات ساخت راه سیاهکوه ارزوئیه – اسفندقه جیرفت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با بیان اینکه راه های ارتباطی عشایر ازجمله مشکلات این قشر در استان کرمان به شمار می رود، عنوان کرد: ۳۰۰ خانوار عشایر در منطقه سیاهکوه ارزوئیه به سمت اسفندقه در شهرستان جیرفت مستقر هستند اما هیچ راهی ندارند و خود عشایر راهی مالرو در این منطقه ساخته اند که مقرر شد تا مطالعات این راه نیز آغاز شود.

شان نظام این است که به عشایر توجه کند

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شان نظام جمهوری اسلامی این است که به عشایر بیشتر توجه شود گفت: عشایر قشری مولد هستند که برای دولت هزینه ای ندارند و این قشر در تولیدات دامی بیشترین کمک را بدون مزد و منت به دولت می کنند.

نگاهی به مشکلات حوزه تولید دامی عشایر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عشایر بسیار مظلوم واقع شده‌اند، مطرح کرد: از مظلومیت و مشکلات عشایر این است که یکی از عشایر ما اعلام کرد ۷۰۰ هزار تومان برای یک کیسه جو هزینه می‌کند در حالی که این عشایر هر گوسفند را ۵۰۰ هزار تومان آن هم برای دریافت هزینه طی سه ماهه می فروشد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi