جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

زندگی سخت خانوار 5 معلولی در یاسوج/ «بارانی» و فرزندان بی‌سرپناهش یاریگر می‌طلبند+فیلم

به گزارش کرونا از یاسوج، در استان کهگیلویه و بویراحمد افراد محروم و بی‌بضاعت بسیار بوده که زندگی را به دلیل ضعیف بودن بنیه مالی به سختی می‌گذرانند اما علاوه بر این برخی خانواده‌ها با رنج و مشقت بیشتری زندگی می‌کنند و به واسطه وجود چند معلول در خانواده روزگار آن‌ها تنگ، تلخ و پر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 77180
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

کرونا :

زندگی سخت خانوار 5 معلولی در یاسوج/ «بارانی» و فرزندان بی‌سرپناهش یاریگر می‌طلبند+فیلم

به گزارش کرونا از یاسوج، در استان کهگیلویه و بویراحمد افراد محروم و بی‌بضاعت بسیار بوده که زندگی را به دلیل ضعیف بودن بنیه مالی به سختی می‌گذرانند اما علاوه بر این برخی خانواده‌ها با رنج و مشقت بیشتری زندگی می‌کنند و به واسطه وجود چند معلول در خانواده روزگار آن‌ها تنگ، تلخ و پر مخاطره شده است.

خانواده‌های چند معلولی در استان کهگیلویه و بویراحمد کم نیستند خانواده‌هایی که در یک استان محروم با کمترین میزان تولید و اشتغال وضعیتی به مراتب سخت‌تر از خانواده‌های بدون معلول دارند.

استانی که علاوه بر نداشتن واحدهای تولیدی برای اشتغال از یک درد دیگر هم رنج می‌برد و آن هم بی‌تدبیری و قانون گریزی و بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها و متولیان امور است.

استانی که اگر دچار سیاست‌زدگی نمی‌شد و سیاسیون و مسؤولان آن بازی‌های سیاسی را رها می‌کردند با این همه نعمت نباید چنین وضعیتی داشت، استانی که بنا به گفته مسؤولان و مهم‌تر از آن بنا به زبان آمار یکی از برخوردارترین استان‌های کشور در زمینه منابع و معادن است.

استانی که ۲۵ درصد نفت و گاز؛ ۱۱ درصد روان آب‌های کشور، ۲۵ درصد گیاهان دارویی و نزدیک به ۶ درصد از جنگل‌های کل کشور را در اختیار دارد اما با همه این داشته‌ها باز هم محرومیت از سر و روی بسیاری از مردمان آن می‌بارد.

اما در این بین محرومیت هنگامی سخت و جانکاه است که در کنار آن معلولیت هم باشد و البته جانکاه‌تر این که خانواده‌ای پنج تا شش فرد معلول در آن زندگی کنند و پدر خانواده شغلی نداشته و به‌رغم نداشتن شغل علیل و بیمار هم باشد.

بعد از گزارشی با عنوان (مصائب زندگی خانواده «بارانی» با ۵ معلول/ تابش نور «شمس» آلام این خانه را کم کرد) در چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰ حالا دوباره بعد از حدود ۷ ماه به سراغ خانواده‌ای رفتیم که دارای ۵ معلول بوده و در مرکز استان و در گوشه‌ای از شهر یاسوج با هزاران درد و رنج و مشقت روز خود را شب کرده و صدای آنها را تاکنون کمتر کسی شنیده است.
 

زندگی سخت خانوار 5 معلولی در یاسوج/ «بارانی» و فرزندان بی‌سرپناهش یاریگر می‌طلبند+فیلم 6

خانواده «بارانی پادیر» که در بدترین حالت ممکن در گوشه‌ آخر شهر یاسوج در جاده منتهی به سی‌سخت و در یک کارگاه متروکه زندگی می‌کنند خانواده‌ای بی‌نوا که هر آن ممکن است صاحب کارگاه تیغ تیز لودر را بر گردن خانه و کاشانه بارانی بگذارد و این خانواده درمانده را بی‌خانمان کند.

این خانواده در اصل ۷ معلول دارد که اگر خواهر بزرگتر و فرزندش را به آن‌ها اضافه کنیم درد سنگین‌تر می‌شود.

نخستین حریف نفت و گاز گچساران از جام حذفی فوتبال انصراف داد
دنبال کنید

زندگی سخت بارانی و فرزندان معلول او از زمانی شروع می‌شود که سال ۵۷ ازدواج کرد و کارگری می‌کرد و به همراه مادر خانواده با کمترین امکانات زندگی مشترک‌ را آغاز کردند به امید اینکه فرزندانی سالم داشته و روزهای سخت میانسالی و کهنسالی را به امید فرزندان سالم خود سپری کنند.

ورق برگشت و سرگذشت بارانی با تولد پی‌درپی فرزندان معلول به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، بارانی و خانواده شش نفره اکنون با یارانه بهزیستی زندگی می‌کنند؛ او می‌گوید کمتر کسی در شهر یاسوج از وجود ما در این کارگاه متروکه باخبر است و خیرین نیکوکار هم کمتر ما را می‌شناسند. فقط در یک مورد که با اقدام زود هنگام خیران جلوی مرگ من را گرفته شد و اگر درمان پای صدمه دیده از آسیب‌های قند خون اتفاق اکنون فرزندان معلول علاوه بر محرومیت و معلولیت و بی‌سرپناهی یتیم هم بودند.

این مرد علیل و فرزندانش از مسؤولان استان گلایه دارند و می‌گویند باید حداقل با پرس و جو و گرفتن نشانی، احوالی از این خانواده علیل و معلول بگیرند تا بدانند که در کنار دست آنها هم کسانی با سختی و مشقت و با درد و رنج زندگی را سپری می‌کنند.

اما بزرگترین معضل و مشکل این خانواده نداشتن خانه است آن‌ها حاضرند نان شب نداشته باشند اما یک سرپناه روی سر خود داشته و هر روز و هر شب در برزخ تخلیه این خانه متروکه در گوشه آخر شهر یاسوج نباشند.
 

زندگی سخت خانوار 5 معلولی در یاسوج/ «بارانی» و فرزندان بی‌سرپناهش یاریگر می‌طلبند+فیلم 7

آن‌ها از مسؤولان به خصوص دستگاه‌های حمایتی گلایه دارند که چرا در همه جای کشور خانواده‌های چند معلولی صاحب خانه شده‌‌اند اما این خانواده با داشتن چند معلول هنوز باید سرپناهی نداشته باشند.

خانواده بارانی از مسؤولان استانی گلایه دارند و می‌گویند از کجا می‌توانیم قسط ۴ میلیون تومانی وام ساخت خانه را بپردازیم ما که در نان شب خود مانده‌ایم از کجا چنین مبلغی را ماهیانه تامین کنیم.
 

به همین منظور به سراغ رئیس گروه جهادی شمس رفتیم جهادگرانی که سال گذشته به فریاد این خانواده پنج معلولی در شهر یاسوج رسیدند و پدر خانواده را از مرگ حتمی نجات دادند.

آقای نوری‌زاده رئیس گروه جهادی شمس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال هنوز پیگیر مشکلات این خانواده محروم و مستضعف و چند معلولی هستیم گفت: در صورتی که دستگاه‌ها به توافق کلی برسد ما نیز به وظیفه خود عمل خواهیم کرد و برای رفع مشکل خانه‌دار شدن این خانواده اقدام می‌کنیم.
 

«فرقه‌‌های اجاره‌ای»؛ واکاوی نقش‌ گروهک منافقین در اغتشاشات سال گذشته
دنبال کنید

زندگی سخت خانوار 5 معلولی در یاسوج/ «بارانی» و فرزندان بی‌سرپناهش یاریگر می‌طلبند+فیلم 8

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی را در استان کهگیلویه و بویراحمد در دست اقدام داریم یادآور شد: برای مداخله در جلوگیری از خودسوزی در منطقه دیشموک به دنبال اشتغال ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفره هستیم و یک موسسه را هم پای کار آورده‌ایم.

مسؤول این گروه جهادی در ادامه با بیان اینکه جوانان و نوجوانان ورزشکار متولدین سال ۸۸ به بعد را نیز حمایت خواهیم کرد، گفت: استعدادهای نابی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در صورت حمایت از آنها در سطوح ملی خواهند درخشید.

نوری‌زاده در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه علاوه بر این چند کار بزرگ دیگر در استان رسیدگی به وضعیت این خانواده را در دستور کار داریم، عنوان کرد: آنچه که شنیده‌ایم تفاهم نامه میان بهزیستی راه و شهرسازی و مجمع خیرین امضاء شده و باید در خود استان پای کار بیایند و یک شخص و یا یک مجموعه پیگیر کار این خانواده باشد.
 

زندگی سخت خانوار 5 معلولی در یاسوج/ «بارانی» و فرزندان بی‌سرپناهش یاریگر می‌طلبند+فیلم 9

وی‌ با بیان اینکه البته معتقدیم با این پول‌ها نمی‌توان خانه مورد نیاز این خانواده چند معلولی را تهیه کرد، گفت: با مبلغی که در نظر گرفته شده تنها می‌توان یک خانه ۸۰ متری برای آن ها تهیه کرد در حالی که منزل مورد نیاز آنها حداقل باید ۱۲۰ متر باشد.

رئیس گروه جهادی شمس با بیان اینکه متاسفانه کارهای سنگینی بر عهده ما گذاشته شده و برای مثال باید لوازم تحریر مناطق محروم چندین استان را تا مرداد و شهریور امسال تهیه و توزیع کنیم، گفت: لذا در خود استان باید پیگیر مشکل این خانواده باشند ما آماده‌ایم تا با یک مبلغ ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی یک واحد استیجاری برای آنها تهیه کنیم تا هنگامی که مشکلات مربوط به زمین آنها برطرف شده و بتوان سرپناهی برای آنها ساخته شود.

نوری‌زاده با بیان اینکه بعد از پیگیری وضعیت این خانواده در سال گذشته وزیر دستور مستقیمی برای حمایت از خانواده پادیر را داده بود گفت: مسؤولان استان باید تکلیف سند زمین مربوط به این خانواده را برطرف کرده تا اینکه بتوان با هم فکری دستگاه‌ها مرتبط برای آنها کاری انجام شود.

به گزارش فارس، این خانواده محروم و مستضعف چند معلولی با بدترین وضعیت چه از نظر معیشتی و چه از لحاظ سرپناه در گوشه‌ای از شهر یاسوج منتظر تدبیر مسؤولان و البته توجه خیران و نیکوکاران هستند تا از این وضعیت سخت و فلاکت‌بار خارج شوند.

انتهای پیام/س


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi