جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

شور و شعور حسینی زیرسایه کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران- کرونا نیوز – دهه نخست محرم امسال در حالی به نیمه راه رسیده که بیشتر عزاداران کهگیلویه و بویراحمدی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا همراهی شور و شعور حسینی را در دومین محرم روزگار کرونایی به نمایش گذاشته اند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63118
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۷:۵۴

کرونا :

شور و شعور حسینی زیرسایه کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

برخلاف سایر آیین ها که تعدادی از افراد هنوز با وجود سیلی محکم کرونا و جان باختن روزانه حداقل۵۰۰ نفر در کشورمان بر اثر ویروس کرونا گویا نمی خواهند باور کنند مرگ همیشه برای همسایه نیست و این آسیاب به نوبت است اما کاروانیان سوگوار عبدالله حسین (ع)  تاکنون در بیشتر مناطق استان شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا را به خوبی رعایت کرده اند.

شعور حسینی

امسال همچون پارسال خبری از دسته روی هیات های عزاداری در کهگیلویه و بویراحمد نیست و بیشتر هیات ها با قرار دادن صندلی در فواصل مکانی منظم تنها نوحه را زمزمه کرده و برسینه می زنند این در حالی است که سال های گذشته بسیاری از هیات های عزاداری به صورت دایره و گرفتن کمر یکدیگر عزاداری و سینه زنی می کردند.

زیباترین جلوه های پایبندی به دستورالعمل های ویروس کرونا روز گذشته در آیین های شیرخوارگان حسینی استان جلوه گری کرد جایی که بانوان در حالی که ماسک بر چهره داشتند و فاصله فیزیکی را رعایت کرده بودند به کوچک ترین شهید دشت کربلا حضرت علی اصغر (ع) ابراز ارادت کردند.

بانوان کهگیلویه و بویراحمدی در حالی که آیین گهواره حضرت علی اصغر (ع) که هرساله در خانه ها برگزار می شد را لغو کرده بودند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی نشان دادند که رهروی واقعی حضرت زینب کبری (ع) هستند.

بررسی های میدانی خبرنگار کرونا نیوز نشان می دهد که بیشتر عزاداران حسینی کهگیلویه و بویراحمدی با پوشیدن ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و برپایی آیین های عزاداری در فضاهای باز سعی در پایبندی به شیوه نامه بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا دارند .

شور حسینی

این روزها عاشقانه های دلسوختگان دشت کربلا در فضای مجازی از نوحه های آتشین به اشتراک گذاشته شده تا دل نوشته های دلتنگی های محرم های شلوغ سال های نه چندان دور گویای شورحسینی در دل مردم ولایتمدار کهگیلویه و بویراحمد است.

کتاب «خبرنگار دو دلاری» به نمایشگاه کتاب رسید
دنبال کنید

سیاه پوش شدن سردرب فروشگاه ها،خیابان ها،واحدهای مسکونی و شهروندانی که از کوچک و بزرگ لباس های سیاه بر تن کرده اند جلوه ای دیگر از غوغای دلدادگی به سرور و سالار شهیدان است. 

عزاداران چه می گویند؟

یکی از عزاداران حسینی در حالی که ۲ ماسک بر چهره دارد و در گرمای طاقت فرسای گچساران در حال بازگشت از آیین سینه زنی است می گوید: هرچند در هوای گرم استفاده از ماسک بسیار سخت است اما شهیدان دشت کربلا راضی به عزاداری هایی که باعث بیماری  یا مرگ مسلمانان شود نیستند.

مرتضی احمدزاده از رعایت فاصله فیزیکی در آیین های عزاداری محرم امسال ابراز رضایت کرد و از سوگواران حسینی خواست با دقت فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

یکی دیگر از عزاداران حسینی در حالی که لباس سیاه بر تن دارد تاکید می کند: برپایی بیرق های مزین به نام شهدای دشت کربلا بر سردر خانه ها و مکان های عمومی یکی از راهکارهای نشان دادن ارادت به آرمان های امام حسین (ع) به ویژه برای افراد مسن یا دارای بیماری های زمینه است.

علی داوودی معتقد است بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی انتشار ویروس کرونا مانند جمع شدن تعداد زیادی از افراد در محیط های سربسته  پیامدهای جبران ناپذیر و سختی را به همراه خواهد داشت که زیان های ناشی از آن دامن خودمان را نیز خواهد گرفت.

نگرانی مسئولان

به دلیل همزمانی موج پنجم کرونا و شرایط نفس گیر همه گیری  در کشور و همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد مسئولان علوم پزشکی استان به شدت نگران کوتاهی نسبت به انتشار ویروس کرونا به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا هستند.

آنان به اشاره به اینکه کرونا تاکنون جان بیش از ۷۷۱ نفر از شهروندان استان را گرفته و در زمان حاضر نفس های ۳۰ نفر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ویورس کرونا در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های استان به شماره افتاده تاکید می کنند نباید کمترین سهل انگاری نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا در استان صورت گیرد.

درخواست امام جمعه قلعه رئیسی از استاندار درخصوص یک پروژه 7 ساله
دنبال کنید

این مسئولان معتقد هستند که با توجه به بستری بودن ۶۳۲ نفر در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد شهروندان استان باید نهایت حساسیت نسبت به رعایت مراقبت های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا را در برنامه های عزاداری و سایر برنامه های دسته جمعی داشته باشند چون زیرساخت های مکانی  و انسانی  بیمارستان های استان امکان پاسخگویی به نیاز  بیماران در اوج گیری بیشتر را ندارد.

راهکارهایی برای عزاداری های کم خطر

برپایی ایستگاه های صلواتی توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به جای ایستگاه های توزیع شربت وچای گامی برای به حداقل رساندن انتشار ویروس کرونا در آیین های سوگواری محرم امسال است.

واضح است هیچ مسلمان و حتی انسان آزاده ای که پیرو آیینی هم نباشد راضی نیست حتی زخمی کوچک بر دست بشری ایجاد شود اینجاست که بیشترین مسئولیت بر دوش افرادی است که آلوده به ویروس کرونا هستند و در قرنطینه خانگی هستند ضروری است که آنان به عزاداری های فضای مجازی و تلویزیون اکتفا کرده و با حضور فیزیکی خدای ناکرده سبب ساز جان باختن کسی نشوند. 

مسئولیت دیگر بر دوش کسانی است که به دلیل سن بالا یا بیماری زمینه ای خطر جان باختن بر اثر ویروس آنان را تهدید می کنند این شهروندان اگرچه آرزوی شرکت در عزاداری شهدای دشت کربلا را دارند اما امسال با توجه به شرایط باید دست از این خواسته خود بکشند.

مردم استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با برپایی آیین های سنتی همچون شروه خوانی،تعزیه گردانی،گهواره حضرت علی اصغر(ع)، حجله امام قاسم (ع) در کنار برنامه های سوگواری های امروزی مانند دمام زنی،  زنجیرزنی و سینه زنی خالق پرشورترین آیین های عزاداری حسینی در پیش از دوران کرونا بوده اند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi