چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳

پیامدهای وقوع اختلاس و فساد‌ها در سطح شهرستان ها و کشور

اختلاس جرمی است علیه اموالی که آن مال در حیطه وظایف کارمند دولتی یا عمومی غیر دولتی به او سپرده می شود و کارمند آن مال را به نفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب می کند. اختلاس دارای آسیب ها و پیامدهای فردی و اجتماعی وسیعی بوده است که روند رو به رشدی هم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 23157
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

کرونا :

پیامدهای وقوع اختلاس و فساد‌ها در سطح شهرستان ها و کشور

اختلاس جرمی است علیه اموالی که آن مال در حیطه وظایف کارمند دولتی یا عمومی غیر دولتی به او سپرده می شود و کارمند آن مال را به نفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب می کند. اختلاس دارای آسیب ها و پیامدهای فردی و اجتماعی وسیعی بوده است که روند رو به رشدی هم در جامعه پیدا کرده است . ذات و ماهیت پنهانی جرم اختلاس آن را در زمره جرایم خاموش قرار داده است. که کشف آن را دچار سختی و دشواری کرده است.در شهرستان ها هم اختلاس در حال رشد می باشد و ضررهای زیادی به جامعه شهرستان ها وارد کرده است. لذا با توجه به نظریات جرم شناسی به شناسایی پیامدهای جرم اختلاس در شهرستان ها در دستگاه های مرتبط با این جرم پرداختیم.

در زیر به برخی از پیامدهای وقوع این اختلاس و فساد‌ها اشاره‌ می‌شود :

1– افزایش سطح تخلفات : وقوع چنین تخلفاتی، گرچه منجر به مجازات برخی مجرمین آن می‌شود، اما باز هم باعث افزایش اینگونه فساد‌های اداری و مالی می‌شویم . زیرا هنگامی‌که جامعه متوجه شد چنین مبالغ کلان و هنگفتی اختلاس می‌شود، ارقام کوچک برای آن‌ها عادی جلوه می‌کند. این موضوع بیراه هم نیست همگان شاهد بودیم که از زمان افشای اختلاس بیمه و به خصوص فساد مالی معروف به سه هزار میلیاردی، شاهد مطرح شدن اختلاس‌های دیگری در صدا‌و‌سیما، بانک‌ها و زمین خواری برخی افراد بودیم که نمونه این تخلفات اختلاس میلیاردی در شهرداری گچساران بود .

در تمامی این موارد افکار عمومی و حتی رسانه‌ها واکنش قابل توجهی از خود بروز نداده اند و این اختلاس‌ها اصلا به چشم هم نیامد . به قول یکی از دوستان مطبوعاتی که می‌گفت : کلاس ما در حد افشای مبالغ کلان است !

افزون بر ۳ هزار و ۵۷۲ هکتار از اراضی دولتی سند دار شد
دنبال کنید

به طور کلی یکی از استدلال‌های مردم در توجیه تخلفاتشان ارجاع به جرمهای سنگین است . شخصی از ماشین اداری سوء استفاده شخصی می‌کرد، وقتی دلیل این کار را از وی پرسیدم و گفتم تخلف است جواب داد: برو جلوی فلان تخلفات و سوءاستفاده‌های بزرگ را بگیر «این که چیزی نیست» بنابراین با بالاتر رفتن سطح تخلفات، افراد با این استدلالهای نادرست، تخلفات و جرائم خود را توجیه می‌کنند .

2– بی‌اعتمادی به مسوولین و نظام: پس از افشای تخلفات مذکور، انتظار مردم این بود که مدیران ارشد که نام بعضی از آنها در دادگاه‌ها نیز عنوان و مرتبط با این قضیه بودند، یا بعضی از مدیرانی که نالیاقتی آنها سبب ایجاد چنین تخلفاتی شد، حداقل تغییر کنند . این نکته بسیار مهم است که با وقوع چنین تخلفات بزرگی در هر جای جهان، به غیر از برخورد با متهمین اصلی، مسئولینی که در جریان وظایف خود کوتاهی کرده و یا به نحوی در انجام اینگونه تخلفات سهیم بوده باشند مورد بازخواست قرار می‌گیرند و کار خود را از دست می‌دهند. اما متأسفانه در کشور ما این مسئولین در حاشیه امن قرار گرفته و دور آنها خط قرمزی کشیده شد .

3– بی‌اعتمای به بانک‌ها: بعد از وقوع این تخلفات، عده ای سعی کردند از طرح مبالغ اختلاس‌ها و فسادها به دلیل آثار سوء آن جلوگیری کنند . وحتی نام اختلاس بر این تخلف نزدند و آن را فساد مالی خواندند. گرچه این موضوع نیز صحیح است که تمام آن مبلغ در فساد مالی بالا کشیده نشد، اما عده‌ای توجه ندارند که حتی اگر تمام آن مبالغ و دارایی‌ها مسترد گردد چیزی از بزرگی آن فاجعه‌ها کم نمی‌کند. مردم عادی روزانه به چشم خود می‌بینند که بانکها برای دادن وام یک میلیون تومانی چقدر وثیقه و چک و سفته اخذ می‌کنند و متقاضی را ماه‌ها تاب می‌دهند و هنگامی که خود را با عوامل این اختلاس‌ها، فساد‌ها و افرادی که وام‌های کلان اخذ کرده اند مقایسه کنند چه حسی نسبت به سیستم بانکی کشور پیدا می‌کنند. هنگامی که افراد می‌بینند که پول‌های بیت‌المال از حسابی به حساب دیگر به نفع این متهمین در گردش بوده و بدون سپردن وثیقه میلیاردها تومان وام بانکی دریافت شده و این موارد را با وضعیت خود مقایسه می‌کنند، نگاه آنها به سیستم بانکی قابل پیش‌بینی است .

آرای خاکستری به سمت دولت تدبیر و امید هدایت می‌شود
دنبال کنید

مسلم که عواقب این فساد‌های مالی و اختلاس خیلی بیشتر از موارد بالاست و باید علل وقوع و صدمات این فساد‌ها به عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بررسی شود .

 

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi