چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دستاوردهای خارجی دفاع مقدس ایران

دستاوردهای خارجی الف) عرصه سیاسی ۱٫ تثبیت اقتدار نظام جمهوری اسلامی در این دفاع باعث شد که چشم طمع جهانخواران از تجاوز به کشورمان کوتاه شود و اگر این اقتدار نبود براساس برخی قرائن و مستندات قطعاً امریکا در سال ۲۰۰۳ به جای حمله به عراق (حادثه سپتامبر سیاه) حمله به کشور ما را در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17765
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲

کرونا :

دستاوردهای خارجی دفاع مقدس ایران

دستاوردهای خارجی

الف) عرصه سیاسی

۱٫ تثبیت اقتدار نظام جمهوری اسلامی در این دفاع باعث شد که چشم طمع جهانخواران از تجاوز به کشورمان کوتاه شود و اگر این اقتدار نبود براساس برخی قرائن و مستندات قطعاً امریکا در سال ۲۰۰۳ به جای حمله به عراق (حادثه سپتامبر سیاه) حمله به کشور ما را در دستور کار قرار   می‌داد.

۲٫ از برکات هشت سال دفاع مقدس در عرصه سیاسی، ارائه شیوه‌های مبارزه با ستمگران برای کشورهای اسلامی و جهان مستضعفان است که کابوس شکست‌ناپذیری کشورهای بزرگ را با تردید مواجه ساخت.

۳٫ اکثر کارشناسان مسائل سیاسی دنیا و منطقه به این رسیدند که بایستی نقش ویژه ایران را در تأمین امنیت منطقه، جدی بگیرند و در روابط سیاسی و منطقه‌ای خود تجدید نظر کنند.

۴٫ آثار و برکات مقاومت در دوران دفاع مقدس باعث شد خواب و خیال رژیم صهیونیستی برای گسترش در منطقه خاورمیانه با شکست مواجه شود و در گرداب انتفاضه فلسطین و مقاومت حزب الله لبنان، گرفتار شود.

۵٫ عملکرد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، خصوصاً شورای امنیت سازمان ملل و رفتار سیاسی آنان در نحوه برخورد با این بحران و حل و فصل  آن بشدت مورد تردید قرار گیرد.
۶٫ وقوع جنگ تحمیلی، صداقت و مقاومت ملت شریف ایران، باعث مطرح شدن انقلاب مردمی ایران به عنوان الگوی مبارزه مردمی در سطح منطقه و جهان شود. امام خمینی(ره) در این رابطه می فرماید:

– ما درجنگ، به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابر قدرت‌ها، سالیان سال می‌توان مبارزه کرد.

– جنگ ما، کمک به فتح فلسطین را به دنبال داشت.

– جنگ ما موجب شد تمامی سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند.
جنگ ما، بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت.

– علاقه به اسلام‌شناسی مردم امریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت‌ساله ماست (صحیفه امام، ج۲۱، ص ۲۸۳-۲۸۴).

۷٫ و بالاخره سازمان ملل متحد با یک تأخیر طولانی ۱۱ ساله و در سال ۱۳۷۰ رژیم بعثی عراق را به عنوان متجاوز به کشور جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.

ب) عرصه نظامی

۱٫ تجربه تجاوز رژیم بعث عراق به منطقه و دنیا نشان داد که این کشور هر چند با توانمندی بالای نظامی و حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موفق به پیشروی در بخشی از خاک کشور ایران شد، لیکن واکنش نیروهای مسلح و مقاومت ملت غیور ایران، نشان داد که شاید کشوری بتواند شروع کننده  باشد، لیکن الزاماً پایان دهنده به آن بحران نیست و احتمال دارد که کشور مدافع با توانایی به ظاهر محدود، در صحنه‌های نظامی بتواند سال‌ها مقاومت کند.

۲٫ دوران دفاع مقدس تجربه خوبی برای نیروهای مسلح و وابستگی آن‌ها به متن مردم و جامعه بود.

هر چه نیروهای مسلح به متن مردم وابسته‌تر باشند و شهروندان هر کشور، آن‌ها را از خود بدانند، پیوستگی و انسجام بهتری ایجاد می‌شود که می‌تواند با اتکای به پشتوانه مردم علیه متجاوزان داخلی و خارجی وارد عمل شود.

امام خمینی(ره)  در این باره خطاب به نیروهای مسلح می‌فرمایند: «ملت مسلمان ایران از شما قدردانی می‌کند و شما را از خود و خود را از شما جدا نمی‌داند و اکنون در جهان، کشوری نیست که پیوند ملت و قوای مسلحش بدین پایه باشد.»

۳٫ حضور قدرتمند نیروهای نظامی با پشتوانه مردمی ایران با انجام عملیات‌های سنگین در دوران دفاع مقدس باعث شد که مسئولان سیاسی کشور ایران بتوانند خواسته‌های بحق نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مجامع بین المللی، خصوصاً شورای امنیت سازمان ملل، به قدرت‌های بزرگ دیکته کنند. عملیات‌های غرور آفرین فتح المبین، بیت المقدس، والفجر ۸ و کربلای ۵، نمونه هایی از این شگفتی‌های فرزندان دلاور کشور جمهوری اسلامی ایران بودکه‌بندهای قطعنامه ۵۹۸ را به مرور در صحن شورای امنیت به اعضای آن، دیکته کرد.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi