شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دموکراسی از جنس آل سعود

 روز گذشته دولت عربستان در حالی حمله به یمن را “تلاش برای برقراری دموکراسی در این کشور” خواند که موجی از اعتراضات در شبکه های اجتماعی در خصوص این ادعا مطرح شد. ادعای عربستان سعودی در خصوص برقراری دموکراسی تا اندازه ای دست مایه طنز قرار گرفت که برخی کاربران در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12885
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۵:۴۶

 روز گذشته دولت عربستان در حالی حمله به یمن را “تلاش برای برقراری دموکراسی در این کشور” خواند که موجی از اعتراضات در شبکه های اجتماعی در خصوص این ادعا مطرح شد.


ادعای عربستان سعودی در خصوص برقراری دموکراسی تا اندازه ای دست مایه طنز قرار گرفت که برخی کاربران در شبکه های اجتماعی شروع به برشمردن نشان ها و رویکردهای حاکی از وجود دموکراسی در خود عربستان کرده و با اشاره ای ظریف به عدم برگزاری انتخابات در هر موردی در این کشور- و برجسته کردن نقش دستورات خانواده آل سعود در هر زمینه ای که باید با رای ونظر مردم صورت گیرد- آخرین انتخابات برگزار شده در این کشور را به زمان انتخاب یک مرد از هر قبیله در زمان جاهلیت عرب برای قتل پیامبر عظیم الشان اسلام خواندند!

عربستان که در روزهای گذشته یمن را مورد حمله نظامی خود قرار داده است به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران دنیای عرب از حمله به یمن اهداف مختلفی از جمله تلاش برای ایجاد تنش در حاشیه مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ و ایجاد صحنه ای برای تقابل شیعه و سنی در منطقه را دنبال می کند.

در این بین دولت  های افغانستان و پاکستان نیز با انگیزه هایی کم و بیش از همین دست اعلام کرده اند که در این کارزار در کنار عربستان سعودی هستند. اظهارات رجب طیب اردوغان و ادبیات تند وی علیه پارلمان ایران بعد از ادعای دخالت ایران در امر داخلی یمن به خوبی چینش جدید همسایگان در منطقه را با توجه به احتمال انعقاد توافق هسته ای بین ایران و ۶ قدرت غربی نشان می دهد.

شکست تروریست‌ها در عراق و سوریه باعث شد ملت ما با آرامش کامل پیشرفت کند
دنبال کنید

فراغ از این که توافق نامه، تفاهم نامه یا معاهده نامه ای بین ایران و ۵+۱  امضا شود، ترکیه ، عربستان و شاید برخی کشورهای عربی دیگر به خوبی این نکته ر درک می کنند که حضور جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره و تلاش آمریکا به عنوان قدیمی ترین دشمن استراتژیک جمهوری اسلامی برای برقراری ارتباط با رهبران ایران و دولت این کشور به خودی خودی موید تغییر توازن قدرت در منطقه و ایجاد فاصله زیاد بین ایران و عربستان در نگاه غرب است تا جایی که تهدید های کشورهای عرب و آل سعود مبنی  بر اغاز غنی سازی در صورت توافق با ایران گ نیز باعث نشد آمریکا به کارگذار قدینی خود در منطقه اهمیتی بدهد.

ریاض که از ابتدای انعقاد توافق ژنو بین ایران و ۵+۱ ادبیات تندی را علیه واشنگتن در پیش گرفته بود ، این روزها گویا برای نشان دادن نقش خود برای برقراری دموکراسی در منطقه به مساله رانندگی زنان در کشورش فکر می کند ! و حمله به یمن را اقدام عملی در این زمینه معرفی می کند.

بدون شک زمانی که ایالات متحده آمریکا و ایران و ۵ قدرت غربی دیگر هنوز پای میز مذاکره هستند و تا  این حد حساسیت های خانواده آل سعود بالا رفته است باید فکری برای کنترل عصبانیت آن ها بعد از انعقاد توافق احتمالی داشت. مسئولیت این موضوع البته به پای ایالات متحده آمریکا نوشته می شود ، به پای مردانی که امروز کت و شلوارهای برندهای درجه یک دنیا را در کاخ سفید می پوشند اما اعراب را بر اساس روحیه یانکی گیری خود تربیت و برای استفاده های لازم در زمان های مقرر دست آموز در خاورمیانه تغذیه و نگاه می دارند.

توزیع دولتی آب انحرافات بسیاری را به دنبال دارد/مدیریت آب بخش کشاورزی به کشاورزان سپرده شود
دنبال کنید

منبع:جمهوریت

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi