چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

توزیع دولتی آب انحرافات بسیاری را به دنبال دارد/مدیریت آب بخش کشاورزی به کشاورزان سپرده شود

خانه ملت،گروه اقتصادی؛ بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور هست و از طرفی بیشترین مصرف آب کشور مربوط به این بخش هست؛ این بخش ۹۲ تا ۹۴ درصد منابع آب کشور را مصرف می‌کند که به علت راندمان پایین آبیاری و همچنین بالا بودن ضایعات کشاورزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12763
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۹:۴۶


خانه ملت،گروه اقتصادی؛ بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور هست و از طرفی بیشترین مصرف آب کشور مربوط به این بخش هست؛ این بخش ۹۲ تا ۹۴ درصد منابع آب کشور را مصرف می‌کند که به علت راندمان پایین آبیاری و همچنین بالا بودن ضایعات کشاورزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بخش عمده‌ای از منابع آب را هدر می‌دهد اما باید گفت که ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۵ درصد اشتغال، تأمین ۸۵ درصد غذای جامعه، ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی و ۹۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده در صنعت را این بخش فراهم می‌کند.


در حال حاضر ۱۷۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و ۲۹۸ دشت از ۶۰۹ دشت کشورمان بیلان منفی دارند که نشانگر بحران ویران‌کننده‌ای در منابع آبی کشور است و از طرفی ۶۰ درصد آب مورد نیاز در بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و برداشت آب اضافی از چاه‌ها رقم بالایی را نشان می‌دهد.


طبق آمارهای چند ساله اخیر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کشورمان بین ۹۲ تا ۹۴ درصد هست که با مقایسه متوسط میزان مصرف آب جهانی در بخش کشاورزی که ۷۰ درصد هست تقریبا میزان ۲۳ درصد بیشتر از مصرف جهانی داریم که در بعضی از کشورها با اعمال مدیریت صحیح این میزان را به ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.


باید توجه داشت مشکلات اساسی بحران آب در کشور شامل افزایش مصرف به دلیل افزایش جمعیت، افزایش سطح زیر کشت، وجود چاه‌های غیرمجاز، عدم آموزش صحیح و اصولی به بهره‌برداران، راندمان پایین آبیاری در بخش کشاورزی، عدم کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و عدم وجود مدیریت مناسب آب است.


بنابراین با توجه به وضعیت موجود، دستگاه‌های حاکمیتی مثل جهاد کشاورزی و نیرو می‌توانند با کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان یک تشکل بزرگ تخصصی و کارآمد در بخش کشاورزی و با داشتن نیروهای جوان و تحصیل‌کرده متخصص در رشته مهندسی آب و آبیاری در سطوح مختلف دانشگاهی به عنوان ناظر فنی نقش موثری در مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی را ایفا کنند و سهم بخش کشاورزی از آب‌های زیرزمینی را که ۴۹ میلیارد مترمکعب می‌باشد به میزان ۲۵ میلیارد مترمکعب کاهش دهد.

جلالی: بهره‌وری نکته مغفول مانده اقتصاد ایران است/ اوداکی: ثروت یک کشور دلارهای نفتی نیست
دنبال کنید


شکرخدا موسوی،عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس در این خصوص به خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری خانه ملت،می گوید: در حوزه مدیریت منابع مصرفی آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش شرب مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شود.


نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکها ین مشکلات قابل اصلاح است و می افزاید:  وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی واقف هستند که در بخش کشاورزی ۹۰ درصد آب مصرف می‌شود ولی همین وزارتخانه‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۴۰ درصد این رقم هدر می رود.حتی برخی از کارشناسان معتقد هستند تا ۶۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی هدر می‌رود بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی مدون و حساب شده به صورت کارا و عقلانی و براساس یک برنامه استراتژیک هم در کمیسیون کشاورزی و هم در سطح وزارت نیرو برای رسیدگی به این موضوع  و مدیریت مصرف آب تهیه شود.


مدیریت آب از بنیان محکمی برخوردار نیست/ دولت ها سلیقه ای و غیر کارشناسی عمل می کنند


این عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح می کند: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که یک ارتباط متقابلی از جهت مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی بین وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی تعریف نشده است که این مسئله امر مدیریت بحران آب را سخت تر میکند.


موسوی ادامه می دهد: بطوریکه اگر شما آب را از وزارت جهاد کشاورزی طلب کنید ۱۰ درصد باقیمانده را هم در بخش کشاورزی مصرف می‌کند و اگر به سراغ وزارت نیرو بروید جلوی همان ۹۰ درصد منابع مصرفی آب بخش کشاورزی را هم می‌بندد که این نوع نگاه رویکرد مناسب، اصولی، منطقی و کاربردی نیست.


این نماینده مردم در مجلس نهم می گوید: در حال حاضر موضوع مهم مدیریت منابع آب نه تنها از بنیان محکمی برخوردار نیست بلکه به شکل سلیقه‌ای عمل می‌شود و هر دولتی که روی کار می‌آید سلیقه خود را در این وزارتخانه‌ها اعمال می‌کند که این سلیقه‌ها هم علمی نیست.

به مناسبت نیمه شعبان در پارک بلوار بعثت گچساران،جشن برپا شد
دنبال کنید


وی با تاکید بر اینکه باید در این خصوص مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی فکر اساسی صورت گیرد،ادامه می دهد: لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی انجام و طرح کارشناسی شده و مناسبی آماده شود.


موسوی پیشنهاد می کند: مدیریت آب در بخش کشاورزی به دست کشاورزان سپرده شود، چرا که اگر مدیریت بر توزیع آب در بخش کشاورزی به خود کشاورزان سپرده شود نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود، اما متاسفانه امسال عکس این کار صورت گرفت و محدودیت‌هایی را هم برای کشاورزان در زمینه مصرف آب به وجود آوردند.


توزیع دولتی آب انحرافات بسیاری را به دنبال دارد


عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس می گوید: در حالی که اگر یک هیات امنا در سطح استان‌ها متشکل از خود کشاورزان ایجاد شود، توزیع آب در این بخش ساماندهی شده و خود کشاورزان ناچارند نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.


موسوی تصریح می کند:براساس مطالعات انجام شده این کار در برخی از کشورها انجام گرفته و موفق هم بوده است، به گونه‌ای که وزارت نیرو مثلا اعلام می‌کند از کل منابع آبی ۶۰ درصد را به توزیع در بخش کشاورزی اختصاص می‌دهد و این کار را به عهده خود کشاورزان می‌گذارد.


 عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس  می افزاید: در صورت عملیاتی شدن این کار، توزیع آب به نحو شایسته‌ای انجام خواهد گرفته اما وقتی توزیع آب دولتی باشد انحرافات بسیاری را شاهد خواهیم بود اما در حال حاضر برخی از کشاورزان نسبت به توزیع آب احساس رضایت می‌کنند، در عین حال گروه دیگر ناراحت و ناراضی هستند و معتقدند عدالت در توزیع آب در بخش کشاورزی کم است./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi