جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات

به گزارش کرونا، صنعت کشت گلخانه‌ای از جمله شیوه‌های جدید کشاورزی است که به گفته کارشناسان در بسیاری از کشورها به‌عنوان قطب کشاورزی محسوب می‌شود و صادرات فراگیر محصولات متنوع را رقم زده است. مسوولان بخش کشاورزی کشور در سال‌های گذشته بر اهمیت توسعه این صنعت واقف شدند و از آنجایی که ایران از جمله

اختصاصی کرونا

کد خبر : 83915
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

کرونا :

کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات

به گزارش کرونا، صنعت کشت گلخانه‌ای از جمله شیوه‌های جدید کشاورزی است که به گفته کارشناسان در بسیاری از کشورها به‌عنوان قطب کشاورزی محسوب می‌شود و صادرات فراگیر محصولات متنوع را رقم زده است.

مسوولان بخش کشاورزی کشور در سال‌های گذشته بر اهمیت توسعه این صنعت واقف شدند و از آنجایی که ایران از جمله مناطق خشک و نیمه خشک است توسعه این صنعت را راهکاری اساسی برای بهره وری در مصرف آب معرفی کرده‌اند.

بنا به دیدگاه صاحب‌نظران، بهره وری در استفاده از آب به‌خصوص در صنعت کشاورزی همواره جزو چالش‌های اساسی در ایران بوده و دستگاه های مرتبط با کشاورزی باید کشت و کار خود را به سمت تولید محصولات کم آب بر و یا شیوه های استفاده بهینه از آب پیش ببرند.

افزایش سطح کشت گلخانه‌ای کشور به ۱۰۰ هزار هکتار در سال ۱۴۰۱

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، افزایش سطح کشت گلخانه‌ای از ۲۵ هزار هکتار کنونی به ۱۰۰ هزار هکتار تا پایان سال آینده از اولویت‌های اساسی این وزارتخانه است و توسعه و صنعتی سازی گلخانه‌های کشور در بودجه سال آینده در دستور کار قرار دارد.

بی شک در این وضعیت کم بارشی باید کشاورزی به سمت کشت محصولات کم آب بر هدایت شود و با استفاده از فناوری روز دنیا بالاترین استفاده از آب در دستور کار باشد.

 کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات

با توجه به مشکل جدی کم آبی، با گسترش کشت گلخانه‌ای می‌توان در تولید بسیاری از محصولات به خودکفایی رسید و با افزایش حجم تولید صادرات را نیز بیشتر کرد.

در استان اصفهان نیز در سال‌های اخیر توسعه این صنعت مورد اشاره مورد توجه قرار گرفته است به‌ویژه اینکه این دیار با برخورداری از کارشناسان و متخصصان مجرب، رتبه نخست خدمات فنی و مهندسی ساخت و تجهیز گلخانه در کشور را داراست.

فعالیت ۲۴۰۰ هکتار گلخانه در استان اصفهان

در استان اصفهان تاکنون بالغ‌ بر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه احداث‌ شده است که تولید بیش از ۳۸۰ هزار تُن انواع محصولات را به همراه دارد؛ خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، سبزی و برخی گل‌های تزئینی، بیشترین آمار محصولات کشت گلخانه‌ای است و خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای رنگی بیشترین تولیدات این بخش به شمار می‌رود.

رهبر انقلاب درگذشت عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمین مجتهد شبستری را تسلیت گفتند
دنبال کنید

آلوئه ورا، شماری از درختان گرمسیری مانند موز، انبه و آناناس و برخی گیاهان دارویی نیز به طور محدود در گلخانه‌ها تولید می‌شود و شهرستان‌های تیران و کرون و دهاقان قطب اصلی کشت گلخانه‌ای استان هستند و این صنعت در دیگر نواحی استان نیز در حال گسترش است.

از سوی دیگر اکنون ۲۱ شرکت گلخانه ساز فعال و ۱۲ کارگروه تولیدی سازه و تجهیزات گلخانه‌ای در این استان به‌کار مشغول هستند و این خدمات فنی مهندسی نه تنها در استان اصفهان بلکه در دیگر نقاط کشور نیز برای ساخت و توسعه گلخانه‌ها ارائه می‌شود.

اصفهان همچنین با بیش از ۶۰ نصاب گلخانه اولین استان توانمند در خصوص ارائه خدمات فنی و مهندسی ساخت و تجهیز گلخانه‌های فلزی مدرن در سطح کشور است.

 کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات

در همین ارتباط رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: وجود گلخانه‌های استاندارد و پیشرفته و مجهز به سامانه‌های جدید دارای اتاقک ورود، سامانه کنترل خودکار دما و رطوبت و نور و دریچه‌های دارای توری ضد ورود حشرات و همچنین توانایی توسعه اینگونه گلخانه‌ها در دیگر نقاط کشور از دیگر ویژگی‌های فنی مهندسی این استان به شمار می‌رود.

مهرداد مُرادمند با بیان اینکه استان اصفهان از جمله پیشتازان تولید محصولات به روش کشت گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود، گفت: توسعه این بخش همواره جزو اولویت‌های سازمان بوده است.

 کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این ارتباط گفت: کمبود اعتبارات مشکل اساسی و چالش توسعه این صنعت در این استان است و بی شک با اعتبارات و تسهیلات موجود نمی‌توان افزایش چشمگیر گلخانه‌ها را شاهد بود.

احمدرضا رییس‌زاده افزود: در سال‌های گذشته وسایل و تجهیزات گلخانه‌ها به گرانی سال‌های اخیر نبود لذا سرعت ساخت و ساز و تعداد ساخت گلخانه‌ها بیشتر بود، اما افزایش هزینه‌ها در این مدت مشهود و و بر روند رو به رشد تاثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: به ازای احداث هر هکتار گلخانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود لذا ساخت و تکمیل گلخانه‌های متعدد هزینه هنگفتی در بر دارد.

وی درباره مزایای این کشت اظهارداشت: این نوع کشت برخلاف کشت سنتی، در طول سال فعال است بنابراین اشتغال دائم را بعنوان مزیتی ارزشمند به همراه دارد پس باید بیش از پیش با طرح های توسعه‌ای به نوعی راهبرد اشتغال‌زایی دائم را دنبال کرد.

به مناسبت ایام شهادت بزرگ بانوی دو عالم؛نمایشگاه «بانوی بی نشان» در کلیبر افتتاح شد
دنبال کنید

لزوم ارائه وام با اقساط بلند مدت برای احداث گلخانه‌های جدید

همچنین مدیرعامل یک شهرک گلخانه‌ای در اصفهان گفت: احداث گلخانه در شرایط اقتصادی فعلی چندان مقرون به صرفه نیست زیرا هزینه ساخت و ساز به شدت افزایش یافته است.

حمیدرضا مُسَیبی اظهارداشت: اگر بخواهیم کشت گلخانه‌ای را توسعه دهیم باید ارائه وام با اقساط بلند مدت به فعالان و احداث کنندگان آن در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

وی اظهارداشت: از سوی دیگر همکاری سایر نهادها برای حمایت از این صنعت ضروریست، برای مثال فعال‌سازی پایانه‌های بار هوایی فرودگاه(کارگو ترمینال) برای افزایش صادرات از جمله نیازهای اساسی این بخش به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت گلخانه‌ای پارادایس شاهین شهر اصفهان تصریح کرد: گرانی کود، سموم و دیگر ملزومات از دیگر چالش‌های تولید و گسترش این صنعت به شمار می‌رود که به‌ویژه در دو سه سال اخیر افزایش یافته است.

 کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات

اصفهان از جمله مناطق موثر در صنعت کشاورزی است، این استان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با برخورداری از شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق مُعتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار،به ، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi