شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

از سیب نیوتن تا سیب ارومیه

به گزارش کرونا، وقتی پای صحبت کشاورزان منطقه می نشینی، نه تنها از قیمت خرید یک سال زحمت تولید محصولش راضی نیست بلکه گاهی مجبور می شود آتش به محصولش زده و در کنار جاده ها رهایش کند. با گذر از کنار جاده های استان به خصوص مرکز استان، تلی از سیب های رنگارنگ چشم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 83876
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

کرونا :

از سیب نیوتن تا سیب ارومیه

به گزارش کرونا، وقتی پای صحبت کشاورزان منطقه می نشینی، نه تنها از قیمت خرید یک سال زحمت تولید محصولش راضی نیست بلکه گاهی مجبور می شود آتش به محصولش زده و در کنار جاده ها رهایش کند.

با گذر از کنار جاده های استان به خصوص مرکز استان، تلی از سیب های رنگارنگ چشم ها را از اندوه لبریز می کند، چراکه بدلیل عدم مدیریت مسئولان، حاصل دسترنج یک خانواده کشاورز و یک نعمت خدادادی که با مصرف آب، آنهم در چنین دوران کم آبی تبدیل به یک زباله می شود.

معضل سیب آذربایجان غربی فقط هر سال با ورود رسانه ها و تیتر یک شدن در مجلات و روزنامه ها یا با بازدید بالا در فضای مجازی و دست اخر وعده های تو خالی مسئولان نه تنها حل نشده بلکه متاسفانه انکار دیگر به یک روال تبدیل شده است.

مدیران برای رفع مشکل سیب آذربایجان غربی چاره اندیشی کنند

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز پیش از آغاز فصل برداشت سیب در خطبه های نماز جمعه ارومیه با اشاره به مشکلات هرساله در حوزه برداشت محصول و فروش سیب، اظهار کرد: مسئولان مربوطه باید از هم اکنون به موضوع سیب توجه کنند و نگذارند همانند هرسال شاهد هدر رفت زحمات کشاورزان باشیم.

وی افزود: مشکل سیب و کشاورزی در آذربایجان‌غربی مورد توجه و تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی هم بوده، بر همین اساس مدیران باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی اساسی داشته باشند.

امام جمعه ارومیه عنوان کرد: با توجه به تاکیدات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در مورد تغییر الگوی کشت در استان، باید راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم از جانب کارشناسان جهاد کشاورزی به مردم وکشاورزان ارائه شود تا در این خصوص اقدامات اثرگذار انجام پذیرد.

شروع بکار عملیات مجتمع آبرسانی شیوه ده در بانه با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان
دنبال کنید

شناسایی بازار هدف صادراتی و فرآوری سیب مورد توجه قرار گیرد

معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در جلسات مختلف ساماندهی سیب استان، با بیان اینکه تا حد امکان باید کشت محصولات کم آب بر را جایگزین کرد بر لزوم راه اندازی پایانه های تخصصی صادرات سیب تاکید کرده است.

وی بااشاره به بهره وری پایین باغات سیب استان توجه به فرآوری این محصول را علاوه بر شناسایی بازارهای جدید هدف صادراتی، راهکاری برای جلوگیری از هدر رفت این محصول دانسته است اما چیزی که مشهود است همچنان قیمت پایین خرید سیب از کشاورز، متضرر شدن بیش از پیش آن و در نهایت تلنبار شدن سیب در حاشیه جاده ها را شاهد هستیم.

تاکنون ۳۰۰ هزار تن سیب صنعتی خریداری شده است

اکبر کرامتی، رییس جهادکشاورزی آذربایجان غربی در دومین جلسه کمیته سیب استان گفت: امسال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن سیب از باغات استان برداشت شده است که تاکنون حدود ۳۰۰ هزار تن به صورت سیب صنعتی توسط کارخانجات کنسانتره خریداری شده است.

وی افزود: سال گذشته ۹ شهرستان استان در بحث سیب صنعتی درگیر بودند که با ورود به موقع دولت و سازمان تعاون روستایی در بحث خرید تضمینی توانستیم ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن سیب صنعتی از باغداران خریداری و تحویل واحدهای فرآوری و کارخانجات بدهیم.

کرامتی با اشاره به دایر کردن ۸۲ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی دراستان در سال جاری بیان کرد: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند و از واحدهای صنایع تبدیلی استان نیزدرخواست داریم از این مراکز مواد اولیه مصرفی خود را تهیه کنند.

رویکرد دولت، تصمیم گیری خردمندانه بر مبنای ارزشها و منافع ملی است/ تا مردم را ولی نعمت خود ندانیم، موفق نخواهیم بود
دنبال کنید

گفتنی است؛ اگر چه وضعیت اخیر دریاچه ارومیه، کاهش بارشها و خشکسالی اهمیت کشت جایگزین سیب را دو چندان می کند اما مدیریت سیب استان نیازمند یک تحولی اساسی است تا هرچه سریعتر غبار این معضل از چهره استان رخت بربندد.

منبع: ایسنا

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi