جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وعده وزیر کشور برای احداث سد آبریز

احمد وحیدی وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در کهگیلویه مبنی این که برای احداث سد آبریز چه وعده‌ای به مردم شهرستان کهگیلویه می‌دهید گفت: حتما در سطح استانی و ملی نیازمندی‌های این منطقه را پیگیری می‌کنم. به گزارش فارس، احداث سد آبریز فرصت‌های زیادی را برای اشتغال، تولید و رونق اقتصادی در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 80634
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

کرونا :

وعده وزیر کشور برای احداث سد آبریز

احمد وحیدی وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در کهگیلویه مبنی این که برای احداث سد آبریز چه وعده‌ای به مردم شهرستان کهگیلویه می‌دهید گفت: حتما در سطح استانی و ملی نیازمندی‌های این منطقه را پیگیری می‌کنم.

به گزارش فارس، احداث سد آبریز فرصت‌های زیادی را برای اشتغال، تولید و رونق اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌کند.

مجوزهای زیست‌محیطی این سد اخذ شده و باید مجوز نهایی آن توسط وزارت نیرو به سازمان مدیریت برنامه و بودجه برای تایید نهایی ارسال شود، حال تعلل وزیر نیرو در این خصوص جای تأمل است.

رودخانه مارون از ظرفیت‌های مهم استان کهگیلویه وبویراحمد است که از رشته‌کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد و حوزه  آبریز آن مناطق غربی بویراحمد سفلی و منطقه دشمن‌زیاری در شهرستان کهگیلویه را در برمی‌گیرد.

این رودخانه با حجم یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون متر مکعب در سال، با عبور از دشت‌های شهرستان کهگیلویه، اما تاکنون هیچ‌گونه استفاده‌ای از آن برای ظرفیت‌های کشاورزی منطقه انجام نمی‌شود و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از این سد برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است و مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آبی اجرا شده و با رایزنی‌های انجام گرفته مجوز زیست محیطی آن هم اخذ شده است.

با ساخت این سد، آب به‌طور ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول ۷ هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

عناصر اصلی فروش مواد مخدر در سمنان زمین‌گیر شدند
دنبال کنید

احداث این سد و تخصیص حق‌آبه از آن قطعا باعث انقلاب در توسعه کشاورزی و تامین آب آشامیدنی برای شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را در پی خواهد داشت و دشت‌های تشنه این دو شهرستان به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و به طور آر سی‌سی اجرا و از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به تولید ۲۸ هزار مگاوات برقی اشاره کرد که برای منطقه سودآوری خوبی به همراه دارد.

آن گونه که کارشناسان می‌گویند احداث سد آبریز نه تنها هیچ‌گونه ضرری برای سد مارون ندارد، بلکه علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب‌های ورودی، مقادیر متنابهی از رسوبات ورودی مارون را نیز مهار خواهد کرد و باعث ازدیاد عمر این سد بزرگ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی خواهد شد.

حال جوانان چشم‌انتظار دشت‌های خشکیده کهگیلویه و چرام بیش از هر زمان دیگری خواهان احداث این سد برای رخت بر بستن واژه محرومیت از این منطقه هستند و انتظار می‌رود وزیر کشور با نگاه ویژه به شهرستان کهگیلویه تعلل وزیر نیرو در خصوص مجوز احداث این سد را مطالبه و با یک اقدام جهادی تمام تلاش خود را برای احداث این سد به کار ببندد

انتهای پیام/۸۲۰۱۶


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi