شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای ثبت شرکت | گام نخست برای ورود به دنیای کسب و کار

راهنمای ثبت شرکت | گام نخست برای ورود به دنیای کسب و کار چکیده : یکی از اولین اقدامات برای راه اندازی کسب و کار یا تجارت ثبت شرکت و برند است تا بطور رسمی به کار خود ادامه دهید.   نخستین گام برای آغاز فعالیت اقتصادی و ورود به دنیای کسب‌وکار ثبت شرکت است. راه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 79626
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۵

کرونا :

راهنمای ثبت شرکت | گام نخست برای ورود به دنیای کسب و کار

راهنمای ثبت شرکت | گام نخست برای ورود به دنیای کسب و کار

چکیده : یکی از اولین اقدامات برای راه اندازی کسب و کار یا تجارت ثبت شرکت و برند است تا بطور رسمی به کار خود ادامه دهید.

 

نخستین گام برای آغاز فعالیت اقتصادی و ورود به دنیای کسب‌وکار ثبت شرکت است. راه اندازی و تاسیس شرکت ضمن فراهم نمودن فعالیت تجاری به‌صورت گروهی مزیت‌های فراوانی به همراه دارد. شرکت‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای موضوع خاصی مناسب هستند.

با ثبت یک شرکت تجاری و داشتن شخصیت حقوقی اعتبار بیشتری در معاملات خواهید داشت و از تسهیلات بانکی خاصی بهره‌مند می‌شوید. به همین دلیل خیلی از افراد به دنبال راه‌اندازی شرکت هستند. اگر شما نیز می‌خواهید یک فعالیت اقتصادی را به‌صورت جدی دنبال کنید با کارشناسان مؤسسه حقوقی سرآسا تا پایان این مطلب همراه باشید تا با انواع شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید.

 

ورود به کسب و کار با ثبت شرکت

تعریف شرکت

بهتر است که در ابتدا با مفهوم واژه شرکت بیشتر آشنا شویم. کلمه شرکت همان‌طور که از نام آن پیدا است به اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی می‌گویند که مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند و به انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند و پس از کسر هزینه‌های انجام شده سود به‌دست‌آمده را میان اعضای شرکت تقسیم می‌نمایند. لازم به ذکر است شرکت‌هایی که دارای اهداف تجاری هستند شرکت تجاری و شرکت‌هایی که اهداف غیرتجاری دارند شرکت‌های مدنی نامیده می‌شوند.

معرفی انواع شرکت‌ها

همان‌طور که اشاره شد شرکت‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک به ‌منظور اهداف خاصی راه‌اندازی می‌شوند و وظایف مختلفی دارند. از جمله انواع شرکت‌ها در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

شرکت‌های سهامی عام

شرکت‌های سهامی عام بر اساس قانون تجارت اصلاحیه ماده ۴ بند الف شرکت‌هایی هستند که مؤسسین آن‌ها بخشی از سرمایه شرکت را به‌واسطه فروش سهام به مردم به دست می‌آورند. به بیانی دیگر می‌توان گفت شرکت سهامی عام شرکتی بازرگانی است مگر اینکه موضوع عملیات آن دررابطه‌با امور بازرگانی نباشد. تعداد سهام‌داران در این شرکت‌ها نباید کمتر از سه نفر باشد و مسئولیت هر یک از سهام‌داران وابسته به مبلغ اسمی و میزان سهام آن‌ها است. اگر قصد تاسیس شرکت سهامی عام دارید حتماً عبارت شرکت سهامی عام را قبل یا بعد از نام شرکت و بدون فاصله باید قید شود و در تمامی اوراق و اطلاعیه‌های شرکت کاملاً خوانا باشد.

شرکت‌های سهامی خاص  

یکی دیگر از شرکت‌های تجاری شرکت‌های سهامی خاص هستند که تمامی سرمایه موردنیاز آن توسط مؤسسین آن تأمین می‌شود. حداقل تعداد اعضا برای ثبت شرکت سهامی خاص ۳ نفر است و حداقل سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی شرکت معادل یک میلیون ریال می‌باشد. سرمایه شرکت‌های سهامی خاص به سهام تقسیم شده و میان مؤسسین تقسیم می‌شود و مبلغ اسمی سهام تعیین‌کننده مسئولیت‌های صاحبان سهام است. در این شرکت‌ها وجود ۲ بازرس ضروری است؛ همچنین حضور سمت‌های مدیرعامل، رئیس هیئت‌مدیره  و نایب‌رئیس نیز در شرکت سهامی عام اجباری است. عمدتاً شرکت‌های عمرانی و شهرداری جهت شرکت در مزایدات و مناقصات به ثبت شرکت سهامی عام می‌پردازند. از مدارک موردنیاز برای ثبت نمودن این نوع شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • دو برگ اظهارنامه تکمیل شده شرکت سهامی خاص که توسط تمامی سهام‌داران امضا شده باشد.
  • دوجلد اساسنامه شرکت سهامی خاص
  • دو نسخه صورت‌جلسه مجمع‌ عمومی مؤسسین که توسط بازرسین و سهام‌داران امضا شده باشد.
  • دو نسخه صورت‌جلسه هیئت‌مدیره
  • فتوکپی شناسنامه تمامی سهام‌داران و بازرسین شرکت
  • ارائه مجوز در صورت نیاز باتوجه‌به اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد: فضای کتابخانه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش می‌یابد
دنبال کنید

مراحل و شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت‌های با مسئولیت محدود 

شرکت با مسئولیت محدود یکی دیگر از شرکت‌های تجاری است که اساس ماده ۹۴ قانون تجارت میان دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری تشکیل شده است. در این نوع شرکت سرمایه به سهام تقسیم نمی‌شود و هر یک از شرکا بر اساس میزان سرمایه خود در شرکت مسئولیت قروض و تعهدات شرکت را بر عهده دارند. توجه داشته باشید که کلمه با مسئولیت محدود حتماً باید قبل یا بعد از نام شرکت  قید شود. در این شرکت‌ها تمامی سرمایه به مدیرعامل تحویل داده می‌شود و مدیر باید نسبت به دریافت مبلغ سرمایه اقرار نماید. اخیرا ثبت شرکت های دانش بنیان مسئولیت محدود رشد چشمگیری داشتند. پروسه ثبت شرکت دانش بنیان به این صورت است که ابتدا بصورت شرکت با مسئولیت محدود ثبت میگردد و سپس مستندات برای تغییر به دانش بنیان ارائه می شود. از جمله موارد موردنیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت
  • فتوکپی شناسنامه شرکا و مدیران و ارائه مجوز در صورت لزوم
  • دو نسخه صورت‌جلسه مجمع‌عمومی مؤسسین که توسط هئیت مدیره امضا شده باشد.
  • دو برگ شرکت نامه

شرکت‌های تضامنی

شرکت تضامنی بر اساس ماده ۱۱۶ قانون تجارت شرکتی است که میان دو یا چند نفر در تحت اسم مخصوص برای اهداف تجاری با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌گردد. در این شرکت‌ها اگر دارایی شرکت برای پاسخگویی به تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا موظف به پرداخت قروض شرکت هستند. لازم به ذکر است هر قراری که به‌غیراز این بین شرکا تنظیم شده باشد در مقابل شخص ثالث کان لم‌یکن است. در نام‌گذاری این شرکت‌ها واژه شرکت تضامنی حتماً باید بدون فاصله و لااقل به همراه نام یکی از شرکا باید ذکر گردد. از جمله مدارک موردنیاز برای راه اندازی شرکت تضامنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دو برگ تقاضانامه شرکت
  • دو برگ شرکت نامه
  • دو نسخه اساسنامه

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع شرکت‌ها و دریافت مشاوره‌های لازم می‌توانید از کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای مؤسسه حقوقی سرآسا کمک بگیرید.

شرکت‌های مختلط سهام

بر اساس ماده ۱۶۲ قانون تجارت منظور از شرکت مختلط سهام شرکتی است که تحت نام مخصوص در میان یک یا چند نفر شرکت ضامن و یک عده شرکت‌های سهامی تشکیل می‌گردد. شرکای سهامی افرادی هستند که سرمایه‌شان به‌صورت سهام متساوی القیمه درآمده و هر یک بر اساس میزان سرمایه خود در شرکت مسئولیت به عهده دارند. اما شریک ضامن افرادی هستند که سرمایه آن‌ها به سهم تبدیل نشده است و مسئول تمامی قروضی هستند که به‌غیراز دارایی شرکت پیدا شود. اگر شریک ضامن چند نفر باشند مسئولیت آن‌ها در برابر طلبکاران و روابط که با یکدیگر دارند باید کاملاً بر اساس قوانین شرکت تضامنی باشد. همچنین در ثبت نام شرکت‌های مختلط سهام نیز عبارت شرکت مختلط باید حتماً لااقل با نام یکی از شرکا ذکر شود.

عاملان و سرپل های ترور شهید فخری زاده شناسایی و دستگیر شدند
دنبال کنید

شرکت‌های مختلط غیر سهامی

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی یکی دیگر از روش‌های راه‌اندازی شرکت است. این شرکت‌ها بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت شرکت‌هایی هستند که جهت انجام امور تجاری با یک اسم مخصوص میان یک یا چند نفر شریک ضامن و یا یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون آنکه سهام منتشر شود تشکیل می‌گردد. در شرکت‌های مختلط غیر سهامی حتماً باید عبارت مختلط غیر سهامی ذکر شود زیرا همان‌طور که اشاره شده سهامی را منتشر نمی‌کنند. در این شرکت‌ها هر یک از شرکا با مسئولیت محدود مسئولیتشان تنها به میزان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند. اما توجه داشته باشد که در صورت انحلال شرکت و عدم تکافوی دارایی شرکت جهت پرداخت بدهی‌ها، شرکا ضامن مسئول تمامی قرض‌های شرکت هستند.

معرفی شرکت های نسبی

شرکت‌های نسبی

بر اساس ماده ۱۸۳ قانون تجارت شرکت‌های نسبی شرکت‌هایی برای انجام امور تجاری هستند که تحت اسم مخصوص میان دو یا چند نفر تشکیل می‌شود. مسئولیت هر یک از شرکا در این شرکت‌ها بر اساس میزان سرمایه آن‌ها در شرکت است. در شرکت‌های نسبی حضور حداقل دو شریک ضروری و الزامی است. همان‌طور که از نام شرکت پیداست اگر شرکت منحل شود و دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌ها کافی نباشد هر یک از شرکا به نسبت سرمایه خود مسئول پرداخت این قروض هستند و به عبارتی مسئولیت نسبی دارند. در نام‌گذاری این شرکت‌ها باید واژه شرکت نسبی لااقل به همراه نام یکی از شرکا ذکر شود و بعد از اسم شریک از کلمه‌ای مانند شرکا و یا برادران استفاده شود که نشان دهد شرکت بیش از یک شریک دارد.

شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف

یکی از انواع شرکت‌های تجاری بر اساس قانون تجارت شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف هستند. این شرکت‌ها خود به دو نوع شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی مصرف تقسیم می‌شوند. این شرکت‌ها میان اشخاص حقیقی تشکیل می‌شوند. باتوجه‌به اینکه در شرکت‌های تعاونی هدف کسب سود نیست و هدف اصلی رفع نیازهای مشترک و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق کمک‌های متقابل است اسمی از سود مطرح نمی شود.

در این شرکت‌ها باید تمام یا حداقل ۵۱ درصد سرمایه به‌وسیله اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرار بگیرد و سازمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های وابسته به دولت و سایر نهادهای عمومی از طریق وام بدون بهره و یا روش‌های مشروع دیگر نسبت به تأمین سرمایه شرکت تعاونی اقدام کنند بدون آنکه در آن عضو باشند. حداقل و حداکثر تعداد اعضا در این شرکت‌ها بر اساس میزان سرمایه، فرصت اشتغال و نوع فعالیت آن تعیین می‌شود. اما به‌طورکلی تعداد اعضا نباید از ۷ نفر کمتر باشد و در ثبت شرکت نیز حتماً باید عنوان تعاونی ذکر شود.

سخن پایانی

همان‌طور که متوجه شدید شرکت‌های تجاری انواع مختلفی دارند که پروسه ثبت و راه‌اندازی آن‌ها دارای مراحل اداری و قانونی خاصی است. ازاین‌رو برای اینکه بتوانید یک شرکت متناسب با حوزه کاری خود ثبت کنید و به ارائه محصول و خدمات بپردازید و مسیر ثبت شرکت را برای خود تسهیل نمایید بهتر است که مؤسسه‌های حقوقی کمک بگیرید. مشاوران باتجربه و کارآزموده مؤسسه حقوقی سرآسا همواره در کنار شما هستند تا به شما کمک کنند سریع‌تر به اهداف مالی خود دست‌یابید.

 

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi