دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

توسعه و سرمایه‌گذاری صنعتی در اراک سال‌هاست که متوقف شده/ مهد صنعت کشور بیشترین نرخ بیکاری را دارد

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: اراک به عنوان مهد صنعت بالاترین نرخ بیکاری را دارد و متاسفانه توسعه و سرمایه گذاری صنعتی در اراک سال‌هاست که متوقف شده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 78347
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

کرونا :

توسعه و سرمایه‌گذاری صنعتی در اراک سال‌هاست که متوقف شده/ مهد صنعت کشور بیشترین نرخ بیکاری را دارد

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، علی اکبر کریمی در جلسه شورای اداری شهرستان اراک که با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، گفت: استان مرکزی، استان نیمه خشکی است و به لحاظ بارندگی حجم کمی را دریافت می کند، همچنین در استان سد خاصی برای ذخیره سازی آب در اختیار نیست.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مهمترین منبع آب شهرستان اراک قنوات هستند که البته در طول سال اخیر بخشی خشک و بخشی تخریب شده است، خواستار توجه به قنوات به عنوان منبع پایدار آب کشاورزی و حتی شرب شد.

وی اضافه کرد: ۲۲۰۰ لیتر از آب شرب اراک از سد کمال صالح و باقی از چاه‌ها تامین می شود که کیفیت مناسبی را شاهد نیستیم و وضعیت در روستاها نیز مطلوب نیست و این مسئله به دغدغه اصلی استان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه شهر جدید امیرکبیر فاقد منبع آب پایدار است که خواستار اختصاص ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای این شهر از سد کوچری هستیم، ادامه داد: در سفر منابع اعتباری پیشنهاد شده است، اما کافی نیست و برای بیش از ۳۰۰ رشته قنات در استان و حفظ و احیای آن شاید هزار میلیارد تومان نیاز باشد، اما ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است که کفایت نمی کند و باید افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: استان مرکزی در کنار البرز پایین ترین سرانه تخت بیمارستانی را دارد و احداث بیمارستان ولیعصر به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی درمانی استان، بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده است، پروژه برای تکمیل ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که در سفر ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است و باید برای تکمیل و بهره برداری تا پایان سال کسری آن جبران شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان زنان و زایمان استان بیش از ۷۰ سال قدمت دارد، بیمارستان سوانح سوختگی نیمه کاره است و بیمارستان آیت الله خوانساری در فاز سوم و چهارم نیازمند اعتبار است و باید منابع آن کامل تخصیص یابد، افزود: در شهر داوودآباد، کارچان و ساروق مرکز درمانی مناسبی وجود ندارد

کریمی با اشاره به مشکلات جدی استان در حوزه راه، تصریح کرد: ترافیک عبوری از استان بسیار زیاد است اما راه ها وضعیت نامناسبی دارند، عملیات آزادراه تهران-اندیمشک از سمت بروجرد به سمت اراک به دلیل مطالبات ۸۰۰ میلیارد تومانی قرارگاه تعطیل شده است، پروژه آزادراه اراک به سمت آشتیان، تفرش و ساوه قرار است با مشارکت قرارگاه انجام شود که امیدواریم در سفر به تصویب برسد.

وی اضافه کرد: در حوزه راه روستایی راه منطقه قره کهریز باید از راه روستایی به راه فرعی ارتقا یابد و اعتبار برای بهسازی آن نیز تامین شود، همچنین محور هزاوه-مرزیجران و جاده داوودآباد نیازمند اعتبار و تکمیل است.

کریمی با اشاره به اینکه فرودگاه اراک امکانات بسیار خوبی دارد، اما پروازها به دلیل کرونا تعطیل شد و اخیرا نیز پرواز عسلویه تعطیل شده است و خواستار برقراری پروازهای جدید دارای متقاضی هستیم، در حوزه تولید و صنعت، گفت: اراک به عنوان مهد صنعت بالاترین نرخ بیکاری را دارد و متاسفانه توسعه و سرمایه گذاری صنعتی در اراک سال‌هاست که متوقف شده است، شهرک صنعتی شماره ۴ در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسیده اما تاکنون فعال نشده است و شهرک های موجود نیز اشباع شده است و نمی توان پذیرای سرمایه گذاران بود و لازم است که در شورای عالی محیط زیست جابجایی آن انجام گیرد.

کریمی با اشاره به مشکلات صنایع بزرگ اراک از جمله آذراب، تصریح کرد: سهام در اختیار بانک کشاورزی است که سنخیت بین عملکرد بانک با شرکت وجود ندارد و خواستار انتقال سهام به شرکت مپنا هستیم که ظاهرا کار در مرحله انجام است، همچنین در بحث سهامداری هپکو و ماشین سازی نیز مشکلاتی وجود دارد که باید پیگیری شود.

وی به مشکلات توسعه شهری و روستایی شهرستان اراک اشاره کرد و گفت: اراک با کمبود فضای تفریحی مواجه است و باید انتقال دره گردو از راه و شهرسازی به شهرداری به سرعت انجام گیرد، همچنین شهرداری های

لزوم تکمیل و  تجهیز بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی رازی ایلام
دنبال کنید

شهرستان ضعیف است که باید تقویت شود.

کریمی با بیان اینکه پروژه شبکه فاضلاب اراک حدود ۹۵ درصد پیش رفته است اما در منطقه سنجان و کرهرود کار به مشکل خورده است، افزود: شهرهای دیگر شهرستان نیز باید در اولویت اجرای فاضلاب قرار گیرد.

وی در خصوص آلودگی هوای اراک اظهار کرد: مردم سالهاست که شرایط را تحمل می کنند، اما اینکه در عمده روزهای یک سال هوا الوده باشد پذیرفته نیست، رییس جمهور سابق در بین مردم قول توقف مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند را داد، اما همچنان این مصرف ادامه دارد  در کنار این مسئله، موضوع ریزگردها مزید بر علت

شده است، ۱۵ سال از زمان تصویب طرح جامع کاهش الودگی هوای اراک گذشته است و باید بازنگری شود.

کریمی با تاکید براینکه به نظر نمی رسد که

در تمام این سالها، ۵۰ درصد از طرح اجرایی شده باشد، گفت: گازهای مضری از خروجی پالایشگاه و نیروگاه متصاعد می شود در حالیکه باتوجه به پیشرفت علم می توان این شرایط را کنترل کرد، همچنین می توان جایگاه های lpg را در استان توسعه داد.

وی به موضوع انتقال آندسازی و عدم پیشرفت محسوس این کار اشاره کرد و گفت: اگر طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بازنگری شود قطعا می توان منابع آلودگی محلی را کنترل کرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi