جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی

 به گزارش کرونا از اصفهان، قدم بعدی پس از آنکه دولت اقدام به واریز یارانه جدید و مصوب کردن افزایش نرخ برخی اقلام نظیر مرغ، تخم مرغ و روغن کرد، این بود که مردم توسط مسؤولان آگاه شوند؛ البته با رسانه‌ای شدن افزایش قیمت روغن، مرغ و تخم مرغ، صف‌هایی در برخی فروشگاه‌ها تشکیل شد که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74416
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

کرونا :

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی

 به گزارش کرونا از اصفهان، قدم بعدی پس از آنکه دولت اقدام به واریز یارانه جدید و مصوب کردن افزایش نرخ برخی اقلام نظیر مرغ، تخم مرغ و روغن کرد، این بود که مردم توسط مسؤولان آگاه شوند؛ البته با رسانه‌ای شدن افزایش قیمت روغن، مرغ و تخم مرغ، صف‌هایی در برخی فروشگاه‌ها تشکیل شد که پس از تصویب قیمت و اعلام رسمی آن از صبح پنجشنبه، این صف‌ها نیز برچیده شد و به نظر می‌رسد با قطعی شدن نرخ برخی دیگر از کالاها، آرامش به طور کامل بر بازار حاکم شده است و مردم می‌توانند با یارانه‌های دریافتی خود، اقلام مورد نیازشان را خریداری کنند.

در روزهای اخیر با اصلاح اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها در استان اصفهان و شهرستان‌های آن نیز همچون تمامی استان‌های کشور اکیپ‌ها و تیم‌های بازرسی اصناف، صنعت و معدن و نیز جهادکشاورزی در بازار حضور یافته و بر قیمت‌ها و کالاها نظارت می‌کنند؛ هر چند در این مدت حضور مسؤولان در بین مردم و در مراکز فروش کالا و گفت‌و‌گوهای چهره به چهره و شنیدن دغدغه مردم و تشریح اقدامات قدری از دغدغه مردم و نگرانی‌ها کاسته، اما مردم همچنان منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از روند طرح هستند.

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی 8

 

بازدید  فرماندار شهرضا از آغاز فرآیند مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها

در شهرستان شهرضا نیز همراه با آغاز فرایند مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، فرماندار و اعضای ستاد تنظیم بازار شهرستان شهرضا با حضور میدانی در سطح شهر و بازدید از فروشگاه‌های موادغذایی زنجیره، واحدهای مرغ فروشی، لبنیات  نسبت به نظارت و رصد نواقص، کمبودها و أخذ تذکرات لازم اقدام کردند.

سید امیر جعفری، فرماندار شهرضا در حاشیه بازدید از اجرای قرارگاه توزیع عادلانه یارانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه دولت از یکسال پیش موظف بوده ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و نسبت به توزیع عادلانه یارانه‌ها اقدام کند، اظهار داشت: در قانون ابلاغی بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی هیچ ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص نیافته است.

 وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ذخایر روغن و گندم در ماه‌های اخیر تحت تأثیر تنش قیمت، احتکار، قاچاق و جنگ روسیه با اکراین قرار گرفته است، افزود: قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور سبب تثبیت  و عدم افزایش قیمت‌ها شود، اما در عمل ضمن بهره‌مندی یک عده‌ای خاص از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی عملاً قیمت‌ها افزایش یافت.

جعفری با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در عمل بستری برای رانت و فساد ایجاد کرده است، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب می‌شود در درازمدت قیمت‌ها ثبات پیدا کند و هر لحظه یک جنس افزایش قیمت پیدا نکند.

فرماندار شهرضا با تأکید بر تشدید بازرسی در سطح شهرستان بیان کرد: در شرایط تحریم هستیم و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور وجود دارد و اصلاح ساختاری در حوزه اقتصاد از جمله ضرورت‌های امروز است.

سرانه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری اعلام شد
دنبال کنید

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی 9

 

تشکیل قرارگاه مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در شهرضا

وی با تأکید بر هوشمندسازی بازرسی‌ها عنوان کرد: کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه عدالت اقتصادی شهرضا تشکیل و رئیس جهاد کشاورزی شهرضا به عنوان سخنگوی این کمیته انتخاب شده است تا هر هفته گزارشی از اقدامات انجام گرفته را به اطلاع خبرنگاران و شهروندان برسانیم.

جعفری با بیان اینکه مردم باید تخلفات را گزارش دهند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت مردم برای ثبات در بازار و نظارت‌ها استفاده کرد تا این طرح مهم دولت که در سال اول کاری خود انجام داده است، به خوبی مدیریت شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه همزمان بیمه سلامت ۳ دهک جامعه از ماه پیش کلید خورد، افزود: توزیع اقلام حمایتی برای نیازمندان توسط بسیج و سپاه باید پیگیری شود و در حال حاضر هیچ‌گونه کمبود کالای اساسی در شهرستان شهرضا نداریم.

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی 10

 

وی با تأکید بر فعال شدن کمیسیون نظارت در شهرستان شهرضا گفت: در شرایط جنگ اقتصادی باید با متخلفان برخورد کرد، هیچ انباری خارج از سامانه بازارگاه قابل قبول نیست و کالای قاچاق محسوب می‌شود؛ در این راستا بر اساس قانون جدید تعزیرات حکومتی اختیارات قابل توجهی همراه با افزایش جرایم با هدف بازدارندگی تصویب و به اجرا در خواهد آمد.

جعفری با بیان اینکه اکثریت واحدهای صنفی که با انصاف هستند باید از آن‌ها تقدیر شود، گفت: اصل اقتصاد بر رقابت است، اصناف در خط مقدم مردمی‌سازی و اصلاحات اقتصادی کشور قرار دارند و باید ضمن برخورد با عده‌ای محدود از متخلفان از عمده کاسبان امین تقدیر کرد.

فرماندار شهرضا با تأکید بر اینکه خرید سبدی ممنوع است و به هیچ وجه واحدهای صنفی اجازه فروش کالاهای اجباری در کنار کالاهای دیگر به مردم را ندارند، خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند گزارش‌های تخلفات خود را شامل عدم درج قیمت، عدم صدور صورتحساب، گرانفروشی، کم‌فروشی، خرید سبدی، انبارهای غیر مجاز، احتکار را با سامانه‌های تعزیرات حکومتی ۱۳۵، اداره صمت ۱۲۴ و بازرسی اتاق اصناف ۰۳۱۵۳۲۳۳۳۸ تخلفات را اطلاع دهند.

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی 11

 

صدور دامدار کارت برای تأمین نهاده برای دامداران

امیر صفرپور، مدیر جهاد کشاورزی شهرضا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ۵۴ تن مرغ منجمد در سه دوره، ۳۹ تن گوشت منجمد گوساله و گوسفند، ۹۷ تن برنج، ۱۱۶ تن شکر که ۵۰ تن مصرف خانوار و ۶۶ تن مصرف صنف بوده است، در سطح شهرستان شهرضا توزیع شده است.

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ در سیستم رهتاب ثبت شده است، گفت: ۵۸۳ گشت مشترک با همکاری صمت، تعزیرات، اصناف و انجمن حمایت از مصرف کننده و بسیج اصناف انجام شد که منجر به صدور ۲۳ مورد فرم تخلف شد و ۲۷۴ میلیون ریال جریمه‌ برای افراد متخلف تعیین شده است.

درخواست‌های استاندار از وزیر راه/از اعلام فرسوده بودن ماشین‌آلات راهداری تا یک خبر خوش هوایی
دنبال کنید

صفرپور ادامه داد: در بحث تأمین نهاده‌ها، نهاده فروردین‌ماه دامداری‌های بزرگ و صنعتی تأمین شده است و دامداری‌های خرد و کوچک نیز از طرف شرکت تعاونی گوسفنداران و گاوداران تأمین می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با تأکید بر اینکه برای تأمین نقدینگی دامداران، «دامدار کارت» تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان ۲۶۲ دامدار برای دریافت دامدار کارت به اعتبار ۸۸ میلیارد ریال معرفی کردیم که پرداخت پایین بوده و تنها ۴۱ مورد پرداخت شده است؛ بنابراین بانک کشاورزی باید برای پرداخت تسهیلات همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون کالاهای اساسی شامل برنج، روغن، قند و شکر به میزان لازم برای عرضه در بازار وجود دارد و در این خصوص هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در شهرستان شهرضا نداریم.

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی 12

 

واحدهای توزیعی نسبت به ثبت انبار کالا در سامانه جامع انبارها اقدام کنند

علی محمدی، رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان شهرضا با بیان اینکه دولت با هدف کنترل بازار و قیمت‌ها طی مصوبه‌ای مجازات‌های تخلفات صنفی را تشدید کرده است، به خبرنگار فارس گفت: عدم درج قیمت و صدور فاکتور و عدم ارائه فاکتور در مرحله اول ۱۰ میلیون تومان جریمه دارد و رأی صادره رأی قطعی است و حق اعتراض هم ندارند.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم تخلف ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان جریمه دارد، افزود: تخلف احتکار که در گذشته ۷۰ درصد ارزش کالا جریمه می‌شد، در حال حاضر در مرحله اول ۷ برابر و در مرحله دوم ۳۰ برابر شده است.

محمدی با اشاره به اینکه عرضه خارج از شبکه، ۱۰ برابر ارزش کالا جریمه می‌شود، عنوان کرد: جریمه فروش اجباری ۱۰ برابر و جریمه تخلفات بهداشتی هم حداقل ۴ میلیون تومان است و بر اساس قانون جدید با مشاهده تخلف دستور پلمب واحد صنفی داده می‌شود.

وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی پس از اصلاح سیاست ارز ترجیحی 13

 

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان شهرضا ادامه داد: کسانی که کالاها را در انبار نگهداری می‌کند باید انبار را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند، از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد توزیعی در شهرستان شهرضا تاکنون ۸۲۴ واحد نسبت به ثبت انبار خود اقدام کردند؛ وقتی کالا در انبارها ثبت نشد، در حکم احتکار است.

 وی با بیان اینکه از یک اردیبهشت تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۴۹ پرونده وارده داشتیم که ۴۰ پرونده با یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال جریمه مختومه شده است، گفت: سامانه ۱۳۵ تعزیرات و ۱۲۴ صنعت و معدن برای احتکار و گرانفروشی آماده دریافت تخلفات است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/ی


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi