چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳

زاکانی: همتی پول ملی را نابود کرد/جلیلی: باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله سهم انرژی داد

اولین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش آغاز شد. به گزارش کرونا،‌ اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور ۷ داوطلب تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی،‌ محسن رضایی،‌ سعید جلیلی،‌ محسن مهرعلیزاده،‌ عبدالناصر همتی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده) در رسانه ملی آغاز شد. هر یک از داوطلبان در بدو ورود به محل

اختصاصی کرونا

کد خبر : 61414
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

اولین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش کرونا،‌ اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور ۷ داوطلب تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی،‌ محسن رضایی،‌ سعید جلیلی،‌ محسن مهرعلیزاده،‌ عبدالناصر همتی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده) در رسانه ملی آغاز شد.

هر یک از داوطلبان در بدو ورود به محل مناظره اظهارات کوتاهی در خصوص رقیب خود در انتخابات پیش رو بیان کردند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره با موضوع «اقتصاد» حضور خواهند داشت. این مناظره در دو قسمت برگزار می شود، هر نامزد برای پاسخ به هر سوال سه دقیقه فرصت داردف هر نامزد ۴ دقیقه فرصت نقد پاسخ های دیگر نامزدها و ۴ دقیقه فرصت دفاع از پاسخ های خود را در مقابل نقد دیگر نامزدها دارد.

در مجموع برای مناظره اول ۲۱ سوال در نظر گرفته شده است یعنی هر نامزد سه سوال، در پایان مناظره، هر نامزد ۴ دقیقه فرصت جمع بندی دارد.

اجرای این مناظره را «مرتضی حیدری» برعهده دارد. مناظره انتخاباتی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می‌شود.

رئیسی: باید برای رونق تولید جذابیت ایجاد کرد

سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موانع تولید چیست و اولویت هایش  برای رفع این موانع کدام است؟ گفت: موانع تولید از مسایل مهمی است که امروز تولیدکنندگان با آن مواجه اند و باید کاری  کرد که تولیدکنندگانی که با اندیشه در تولید حضور یافتند و تولیدشان دچار مشکل شده، جذابیت برای تولید را برایشان ایجاد کنیم و از آن طرف جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را بکاهیم.

وی افزود: اینکه پول ها به طرف ارز و زمین و طلا و … برود باید جاذبه اش از دست برود و جاذبه آن برای تولید ایجاد شود و این امر نیاز به ساز و کار دارد. باید ساز و کارهایی مثل ایجاد مالیات و کاستن از مالیاتی که تولیدکنندگان دارند  را فراهم کنیم و ۲۵ درصد مالیات برای تولید داشتیم که  باید با شیب پایین تر آن‌را ملایم کنیم  و به ۱۰ درصد کاهش دهیم  باید برای  تولید  در عمل کاری کنیم که مشکلی نداشته باشد و  قاچاق از بین برود و باید نقدینگی به طرف تولید برود.

محسن رضایی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح فرآیند بودجه ریزی کشور، اظهار کرد: مردم عزیز ۸ سال پیش در همین مکان در برابر آن کلید بی خاصیت من یک هزار تومانی را به شما نشان دادم و گفتم اگر این روند ادامه پیدا کند پول ملی ما سقوط پیدا می کند.

ظریف: گفت‌وگوهای پرباری درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای با مقام‌های عمانی داشتم
دنبال کنید

وی با طرح این پرسش که چرا چنین شده است؟ گفت: باید به این پرسش پاسخ داد که چرا مردم نان قرضی می گیرند. رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است و دولت دست در جیب مردم می کند. در بانک مرکزی هم به همت اقای همتی و دوستانشان روندی را پیش بردند که دست در جیب مردم می کنند.

وی با انتقاد از روند تامین کسری بودجه توسط دولت، ادامه داد: نرخ ارز را پایین آوردند،  پول ها را بدون حساب و کتاب در بورس تشویق کردند و بعد که تامین مالی کردند مردم را در زمین و زمان نگه داشتند.

رضایی گفت: مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد؟ چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک شده باشد و قطار انقلاب به یک اسکوتر ( وسیله حرکتی تک نفره مانند دوچرخه) تبدیل شده باشد.

پاسخ همتی به سوالات اقتصادی اولین مناظره

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی درباره ابربدهکاران بانکی و راهکار بازگشت پول در دست آنان به بانک‌ها، اظهار کرد: پیش از پاسخ به پرسش، باید بگویم که تأسف می‌خورم که در میان کاندیداها یک زن حضور ندارد. همچنین می‌دانم که بسیاری از مردم در میان کاندیداها نماینده‌ای از خود ندارند و تصمیم دارند که با صندوق قهر کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما عرض می‌کنم که به جای قهر بیاید و رای بدهید و سرنوشت خود را تعیین کنید. من می‌خواهم به جای اینکه بیایم و مثل برخی کاندیداها وعده‌های رنگارنگی که امکان تحقق ندارد، را به شما بدهم بیایم و با راستی و صداقت بگویم که وضعیت اقتصادی ما توان اجرای چنین وعده‌هایی را ندارد.

همتی تصریح کرد: من اقتصاددان هستم و می‌دانم که اقتصاد ما توان کافی برای تحقق این وعده‌ها را ندارد. این کاندیداها با وعده‌هایشان عملاً از توزیع فقر می‌گویند، نه از توزیع ثروت. ما به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم و من می‌دانم که چگونه باید این مشکل را حل کرد. برنامه و توان آن را هم دارم که این امور را انجام دهم.

 وی در واکنش به سخنان رضایی علیه بانک مرکزی گفت: آقای رضایی بگوید که چگونه می‌خواست درآمد ارزی کشور را بالاتر ببرد؟ ما چندماه است منتظریم که ایشان برنامه خود را در این زمینه اعلام کند. شما آقای رضایی، شما باید بدانید با عدم پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت، پدر اقتصاد کشور را درآورده اید.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزش پول ملی، گفت: ما اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، ارزش پول ملی را هم می‌توانیم حفظ کنیم.

داوران حق هیچ گونه مصاحبه با رسانه ها را ندارند
دنبال کنید

رئیسی گفت: در کشور ما مسئولین مربوطه به جای حفاظت از پول ملی، مسئول حراست از پول خارجی شده‌اند. ای کاش رئیس بانک مرکزی خودش را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.

زاکانی: همتی پول ملی را نابود کرده است

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص حجم نقدینگی گفت: ما داریم با هم مناظره می‌کنیم ولی دوستان انشا می‌خوانند. الان وقت راست گفتن است. آقای همتی! خیلی بد است که دروغ می‌گوئید و به ما تهمت می‌زنید.

زاکانی گفت: آقای همتی! سال ۹۸ گفتید که FATF تأثیری در اقتصاد ندارد، چرا الان دروغ می‌گوئید؟ شما اقتصاددان نیستند، شما شیمی‌دان هستید و پول ملی را نابود کردید.

وی گفت: اگر قرار بود بقیه را تائید کنند، شما را نباید تائید می‌کردند زیرا هرکسی قد و قواره‌ای دارد.

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی، اظهار داشت: برای محرومیت زدایی باید برنامه و طرح داشت اما قبل از آن باید باور و اعتقاد داشت.

جلیلی گفت: باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله سهم انرژی داده شود.

مهرعلیزاده: از دو سال پیش برنامه مدونی را تهیه کرده ام

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای فرار مالیاتی چیست؟ گفت: از دو سال پیش برنامه مدونی را تهیه کرده ام. برنامه‌های اجرایی و نظری بنده و راهکارهایی که برای حل مشکلات کشور دارم را امشب در سایت خود بارگذاری خواهیم کرد

وی افزود: به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح مواجه هستیم تا جایی که از کنار فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جبران جفا عبور می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید دید این امر چگونه از طرف طراحان وضع موجود انجام می‌شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان ایران مشکلات فراوانی دارد مشکلاتی که رخنه در جان و مال مردم کرده است امروز مردم روزگار سختی می‌گذرانند. ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابتی ندارند و نیازمند کمک معیشتی هستند.

وی خطاب به رئیسی، گفت: آقای رئیسی شما حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده مؤمن و متعهدی بدهید که گواهینامه ندارد؟ شما فقط شش کلاس سواد کلاسیک دارید. البته من به سواد حوزوی شما احترام می‌گذارم ولی با این سواد نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد.

این خبر تکمیل می شود…

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi