چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد مهمترین موضوعی را که برای پیگیری بیان کرده است همین بحث اشتغال است که باید دید چقدر سیاست های استان به سمت این مشکل بزرگ در استان سوق پیدا می کند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41362
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

کرونا :

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند
استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد مهمترین موضوعی را که برای پیگیری بیان کرده است همین بحث اشتغال است که باید دید چقدر سیاست های استان به سمت این مشکل بزرگ در استان سوق پیدا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی و منابع نفت، گاز، آب و خاک، جنگل ها و پوشش گیاهی فراوران به عنوان سرزمین ثروت شناخته می‌شود؛

جنگل‏هاى استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۵۰ هزار هکتار تخمین زده مى‏شود و اکثر این جنگل‏ها در اثر بهره بردارى بى رویه تخریب یافته و از شکل جنگل خارج شده است.  میانگین سرانه جهانی جنگل ۶ دهم هکتار و در ایران دو دهم هکتار است در حالی که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد ۶ برابر میانگین کشوری است.(*)

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند 8

تنوع گیاهان جنگلى به گونه‏اى است که ۸۰ درصد آن زیر پوشش گونه بلوط و ۲۰ درصد باقى مانده مشتمل بر درختچه‏هاى بنه، کیکمه، ارس، زالزالک، زبان گنجشک و بادام وحشى است. (*)

این استان پر آب ترین منطقه جنوب غربی ایران و دومین تولید کننده آب کشور قلمداد می شود. (*)

استان کهگیلویه وبویراحمد باتوجه به منابع عظیم نفت و گاز دومین تولید کننده این صنعت کشور محسوب می شود و ۲۵ درصد نفت صادراتی کشور در این استان استحصال و با چهار خط لوله به جزیره خارک در استان بوشهر منتقل می شود. و دارای دو میدان نفتی مهم بنام های میدان نفتی گچساران و میادین نفتی بی بی حکیمه می باشد. میدان نفتی گچساران پس از میدان نفتی آسماری اهواز از بزرگترین میادن نفتی ایران است. بنابراین استان در زمینه ایجاد پالایشگاه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت وگاز و سایر صنایع وابسته به نفت از توان بالایی برخوردار می باشد. (*)

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بزرگترین معدن فسفات به همراه معادن سیلیس، گوگرد، مس، سنگ های تزئینی به همراه ذخایر عظیم خاکهای نسوز و صنعتی کشور است، این استان با وجود منابع آبی فراوان و اقلیم بی نظیر، سد خاکی شاه قاسم  و سد بزرگ کوثر به همراه سایر زیر ساخت های صنعتی  شرایط  مناسبی  جهت رشد و توسعه و سرمایه گذاری گسترده دربخش صنعت و معدن را فراهم آورده است. (*)

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند 9

درحالی که ۱۸۰ رودخانه مهم درکشور شناسایی شده اند دراستان کهگیلویه وبویراحمد چهار رودخانه مهم دارای شناسنامه وجود دارد. این رودخانه های مهم که بشار، مارون، زهره و خیرآباد نام دارند درحوزه آبریز خلیج فارس قرار دارند. (*)

مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مهر ماه امسال گفت: براساس آخرین آمار در تابستان سال ۹۶ نرخ بیکاری در استان به ۱۰.۸ درصد رسید.

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند 10

کاهش ۷ درصدی از یک طرف و عدم تغییری در حوزه اشتغال نگاه ها را به این آمار خیره تر کرد چرا که مطابق با این آمار اشتغال بیشتر شده است . این در حالیست که در گزارش میدانی که از میان جوانان این استان به عمل آمد همگی به این نکته اذعان داشتند که معضل بیکاری بیشتر شده است.

زنگ خطر برای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد+سند
دنبال کنید

استان کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن این همه ظرفیت هنوزم که هنوز است از بزرگترین معضل خود یعنی بیکاری که همچون زنجیری پاهای توسعه و پیشرفت این استان را گرفته است، در امان نمانده است و این معضل روز به روز بیشتر خود را در خانواده ها به نمایش می گذارد.

طی بازدید چند روز اخیر استاندار از بیمارستان های استان، موردی اتفاق افتاد که بسیار دور از ذهن همگان بود، در این بازید ها جانبازی خطاب به استاندار گفت:آنچه ما را بیمار و مریض کرده تا میهمان این بیمارستان باشیم جنگ هشت ساله با عراق نبوده بلکه بیکاری فرزندانمان است که تحصیل کرده‌اند اما شرایط برای اشتغالشان فراهم نیست.

همین دو خط کافی است تا بفهمیم که اصلی ترین رنج خانواده های امروز، آینده فرزندانشان است که در بلاتکلیفی و با روی آوردن به شغل های کاذب مورد هجمه قرار می گیرد.

مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهر ماه امسال گفت: در حال حاضر حداقل پنجاه درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های استان بیکار هستند؛ بیکاری در کشور در یک رده حرکت می کند رکودی که در گذشته بر جامعه حاکم بود بر روی بیکاری تاثیر منفی داشته است.
اما اعلام این آمارها کافی بود تا واکنش مسئولین رده بالای استانی را برانگیزد به طوری که شاهد هستیم  عدل هاشمی پور آبان ماه امسال در یاسوج گفت: آمار درستی از بیکاران جامعه نداریم و وقتی به حوزه کهگیلویه بزرگ می‌رسیم می گویند آمار بیکاری ۲۰ درصد است درحالی که ما این آمار را در عالم واقعیت بیشتر از آن چیزی که می گویند می بینیم.

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند 11

وی با طرح این سوال که چرا نمی‌خواهیم قبول کنیم که بیکاری خیلی بیشتر از آن چیزی است که آقایان اعلام می‌کنند؟ خاطرنشان کرد: با تصویب چند مصوبه مشکلی برطرف نمی‌شود و فایده هم ندارد.

وی گفت:‌ نباید به آمارهای ارائه شده در پاور پوینت‌های اداره کل کار و امور اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اعتماد کرد زیرا نرخ بیکاری جوانان که الان در جامعه قابل مشاهده است با آن آمارهای پاورپوینتی کاملا در تضاد بوده و مغایرت های فراوانی دارد.

همچنین  زارعی آبان ماه امسال  با اشاره به نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: واقعیت چیز دیگری است و بیکارهای پنهان و آشکار واقعیت دیگری را نشان می‌دهد و همه می‌دانیم که امار بیکاری در این استان بیش از آن چیزی است که اعلام می‌کنند.

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند 12

وی تاکید کرد: آمار بیکاری که در استان رسماً اعلام می‌شود رقم بسیار بالاتری است.

تقارن اربعین و هفته دفاع مقدس یادآور دوران پرافتخار دفاع از میهن است
دنبال کنید

این جدال ها در دنیای سیاست  ومیان مسئولین استانی حکایت از آن دارد که این آمارها چیزی را که در جامعه اتفاق می افتد به صورت دقیق اطلاع نداده اند و حال اینکه برنامه ریزی های کشور بر اساس اطلاعاتی است که از سوی استان ها برای آنها ارسال می گردد و باید دانست که رقم زدن چنین آمارهایی علاوه بر اینکه کمک خاصی را برای استان به دنبال ندارد، مشکل ساز نیز خواهد بود چرا که همین آمارها زمینه ساز برنامه دهی و برنامه ریزی وتوجه مسئولان کشوری به استان خواهد بود.

مردم استان مدام از خود می پرسند که آمار اعلامی با چه رویکردی کاهش یافته است؟ چرا میزان کاهش نرخ بیکاری در سطح جامعه نمود خود را به نمایش نگذاشته است؟

کمتر خانواده‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با داشتن چند فرزنده تحصیل کرده دانشگاهی بیکار، مهمترین دغدغه‌اش نجات فرزندانش از بیماری خطرناک و مزمن "بیکاری" نباشد.

 استاندار آبان ماه امسال با بیان اینکه یکی مهمترین دغدغه‌های مدیران ارشد استانی کاهش بیکاری و رونق تولید و اشتغال است، گفت: به جای توجه بر روی نرخ‌های متفاوت بیکاری باید بر روی مسئله اشتغال فراگیر و رفع بیکاری در جامعه روستایی تمرکز و فعالیت کرد.

نرخ بیکاری؛ از ارقام روی کاغذ تا واقعیت در جامعه / آمارهایی که واقعیت‌ها را بازگو نمی کند 13

حدود چهار ماهی است که علی محمد احمدی به عنوان استاندار جدید پا به استان کهگیلویه وبویراحمد گذاشته است و در جلسات مختلفی از اهمیت اشتغال و تلاش برای رفع بیکاری سخن گفته است و این بارقه های امیدی را میان جوانان بیکار این استان رقم زده است  و باید نشست و دید که آیا استاندار جدید این آمارها را در عمل تغییر خواهند داد و یا بر روی صفحات کاغذ!؟

کمتر خانواده‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با داشتن چند فرزنده تحصیل کرده دانشگاهی بیکار، مهمترین دغدغه‌ اش نجات فرزندانش از بیماری خطرناک و مزمن "بیکاری" نباشد.

البته با توجه به اینکه سالانه جمعیت فعال یعنی افراد جویای کار در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش می‌یابد که فارغ التحصیلان هر سال دانشگاه‌های استان موئد این مهم بوده این امکان که یک جای از آمار کاهش بیکاری بلنگد وجود دارد.

حال باید ببینم آیا این آمارها هستند که تغییر می کنند یا اینکه مسئولان اجرایی استان به دنبال این هستند که این آمارها را در عمل تغییر بدهند. البته استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد مهمترین موضوعی را که برای پیگیری بیان کرده است همین بحث اشتغال است که باید دید چقدر سیاست های استان به سمت این مشکل بزرگ در استان سوق پیدا می کند.

(*): منبع: سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی یاسوج

 

انتهای پیام/

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi