شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

زنگ خطر برای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد+سند

به گزارش کرونا از یاسوج؛ از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی با بافت عشایری و عشیره‌ای یاد می‌شود که در طول تاریخ روستا نشینی و زندگی عشایری بر زندگی شهری غلبه داشته است و خانواده ای در استان به چشم نمی‌خورد که تبار عشایری و روستایی نداشته باشد. شهرنشینی در استان کهگیلویه و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68064
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

کرونا :

زنگ خطر برای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد+سند

به گزارش کرونا از یاسوج؛ از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی با بافت عشایری و عشیره‌ای یاد می‌شود که در طول تاریخ روستا نشینی و زندگی عشایری بر زندگی شهری غلبه داشته است و خانواده ای در استان به چشم نمی‌خورد که تبار عشایری و روستایی نداشته باشد.

شهرنشینی در استان کهگیلویه و بویراحمد سابقه چندانی ندارد و عمر آن کمی بیشتر از نیم قرن است اما به دلیل مسائل و مشکلات و معضلاتی که در روستاها همواره وجود داشته زندگی معکوس در استان به سرعت برق و باد در حال انجام است و روز به روز بر جمعیت شهرها و البته حاشیه شهر ها افزوده و روستاها خالی از سکنه می‌شوند.

روستاییان به دلایل مختلف از جمله کمبود آب آشامیدنی، کمبود آب کشاورزی، معارضات میان خود در بحث اراضی، نبود جاذبه برای جوانان و فضای فیزیکی نامناسب مدارس، عدم آنتن دهی و سایر مشکلات به ویژه مشکلات راه، روستاها را به سرعت ترک کرده و حاشیه نشین شهرها به خصوص شهر یاسوج می شود.

زنگ خطر برای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد+سند 5

 

نرخ جمعیت روستایی و شهری به سرعت در حال تغییر بوده و جمعیت روستاها کاسته و بر جمعیت شهرها افزوده می شود که زنگ خطری برای استان به شمار می‌رود.

روستاهایی که همه ظرفیت‌های لازم را برای تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی، باغداری دامداری، طیور، شیلات و صنایع دستی و گردشگری دارند اما به دلایلی استفاده چندانی از این ظرفیت های بالقوه نمی‌شود.

زنگ خطر برای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد+سند 6

در همین خصوص علیرضا هاشمی یکی از جوانان روستایی در منطقه باشت می‌گوید به چه چیزی باید دلخوش باشیم در منطقه باوی بالای شهرستان باشت آب برای خوردن نداریم سالن ورزشی در برخی روستاها وجود ندارد هر چند در برخی روستاها در سالیان اخیر اقدام به ساخت سالن کردند.

۱۶ زندانی غیرعمد قرچکی از زندان خورین آزاد شدند
دنبال کنید

او می‌گوید: جاذبه های دیگر مثل آنتن‌دهی شبکه‌های تلویزیونی آنتن‌دهی موبایل نیست و به همین دلیل ترک روستا کرده و اکنون در شهر باشت با کمترین درآمد و با سخت ترین وضعیت زندگی می کنیم.

به گزارش فارس در روستاهای منطقه بویراحمد سفلی نیز چنین وضعیتی حاکم است و به دلیل کمبود آب آشامیدنی و همچنین آب مورد نیاز کشاورزی عدم توجه مسئولان به رفع مشکلات روستاها شاهد رشد حاشیه نشینی در شهر یاسوج هستیم.

زنگ خطر برای روستاهای کهگیلویه و بویراحمد+سند 7

خانم محمدی سرشت می‌گوید از منطقه لوداب به شهر یاسوج آمده ایم و نه در روستا و نه در شهر روی خوشی از زندگی ندیدیم.

مهاجرت از روستا به شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون با شدت در حال انجام است و باید مسئولان برای این مشکل بزرگ چاره‌ای بیندیشند و جذابیت ماندن در روستاها را بیشتر کنند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi