یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳

شکایت از ادارات دولتی چگونه است؟

شکایت از ادارات دولتی چگونه است؟ یکی از مسائل بسیار مهمی که گاهی در ادارات و از طرف کارکنان دولت مشاهده می شود، نادیده گرفتن حقوق مراجعه کنندگان است. این موضوع شامل رفتارهای نامناسب و غیراحترام آمیز کارمندان دولت یا مسئولان سازمان ها با شهروندان می شود. در این مواقع، بارها دیده شده که قوانین،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110738
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵

کرونا :

شکایت از ادارات دولتی چگونه است؟

شکایت از ادارات دولتی چگونه است؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که گاهی در ادارات و از طرف کارکنان دولت مشاهده می شود، نادیده گرفتن حقوق مراجعه کنندگان است.

این موضوع شامل رفتارهای نامناسب و غیراحترام آمیز کارمندان دولت یا مسئولان سازمان ها با شهروندان می شود. در این مواقع، بارها دیده شده که قوانین، مقررات و آیین نامه های دولتی نیز از سوی نهادهای دولتی نادیده گرفته شده و حقوق بسیاری از مراجعین زیر پا گذاشته می شود.

شکایت از ادارات دولتی چگونه است؟ 4

شکایت از دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری، نهادی است که تحت نظر مستقیم قوه قضائیه تأسیس و اداره می شود. این نهاد به منظور بررسی و رسیدگی به شکایات، اعتراضات، و تظلمات مردم از اقدامات و آیین نامه های دولتی یا رفتار مامورین دولتی ایجاد شده است تا حقوق شهروندان را احقاق کند.

  • این کمیسیون ها و هیئت های بازرسی شامل موارد زیر می شوند:
  • هیئت های حل اختلاف بین کارگر و کارفرما
  • کمیسیون های رسیدگی به مسائل مالیاتی
  • شورای کارگاهی
  • کمیسیون مرتبط با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها
  • هیئت های رسیدگی به شکایات علیه کارمندان دولتی
  • کمیسیون موضوع ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و منابع طبیعی
  • هیئت های رسیدگی به شکایات قضات و کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری
  • هیئت های رسیدگی به شکایات علیه سازمان تأمین اجتماعی
  • هیئت های رسیدگی به شکایات ناشی از مصوبات غیرقانونی ادارات دولتی

چگونه در دیوان عدالت اداری از یک اداره دولتی شکایت نماییم؟

اگر شکایت اداری از یک نهاد دولتی دارید، در ابتدا باید شکایت خود را از طریق همان نهاد، به ویژه از طریق اداره یا معاونت بازرسی آن مطرح کنید. این اقدام اولیه و پیگیری جدی شما می تواند منجر به حل مسئله شود.

با این حال، این روند مانع از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری نیست. معاونت بازرسی مربوطه پس از دریافت شکایت، موضوع را بررسی کرده و در صورت مشاهده تخلف، اقدامات لازم برای اصلاح آن را انجام داده و نتیجه را به رئیس نهاد و شاکی اطلاع می دهد تا در صورت نیاز به پیگیری های بیشتر اقدام شود.

برای مثال شما از سازمان تامین اجتماعی نیز می توانید در دیوان عدالت اداری شکایت کنید. پیشنهاد می کنیم، حتما از یک وکیل بیمه تامین اجتماعی در این مورد کمک بگیرید تا روند کار را اشتباه پیش نروید. برای پیدا کردن وکیل بیمه تامین اجتماعی می توانید از گوگل یا آشنایان خود کمک بگیرید یا از خدمات سایت زیر استفاده کنید :

همکاری‌های پارلمانی از عرصه‌های تاثیرگذار مناسبات تهران با کشورهای آفریقایی است
دنبال کنید

ariadadyar.com/vakil-bimeh-tamin-ejtemai

روند شکایت در دیوان عدالت اداری

شاکی یا همان خواهان، باید در ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سطح کشور مراجعه کند و دادخواست خود را علیه اداره یا کارمند مورد نظر تنظیم و ثبت نماید. در صورت استفاده از خدمات وکلای دادگستری، آن ها می توانند با استفاده از کد کاربری خود در سامانه عدل ایران، شکایت را ثبت و به دیوان ارسال کنند.

پس از ثبت شکایت و ارسال آن به دیوان عدالت اداری، پرونده برای تعیین شعبه به رئیس شعبه اول یا معاون اجرایی وی فرستاده می شود و با توجه به اولویت های رسیدگی، به یکی از شعبات دیوان ارجاع داده می شود.

پس از تعیین شعبه، پرونده به شعبه مربوطه ارسال و مدیر دفتر شعبه مرجوع الیه، صحت دادخواست و نواقص آن را بررسی می کند. در صورت مشاهده نقص، از خواهان یا وکیل او برای رفع نقص دادخواست مهلت تعیین می کند.

اگر دادخواست بدون نقص باشد، مدیر دفتر پرونده را به رویت رئیس شعبه می رساند و با دستور او، نسخه ای از دادخواست و ضمایم آن به خوانده ابلاغ می شود. خوانده نیز باید ظرف مدت یک ماه پاسخ خود را به دیوان ارسال کند. عدم ارسال پاسخ توسط خوانده مانع از رسیدگی دیوان به موضوع نخواهد بود.

رسیدگی به پرونده معمولاً بدون حضور طرفین انجام می شود، اما در صورت نیاز، طرفین را برای توضیحات بیشتر دعوت می کنند. پس از این بررسی ها، شعبه دیوان رای بدوی خود را صادر می کند و در صورت نیاز، امکان تقاضای تجدید نظر از این رای وجود دارد.

رسیدگی در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

تقاضای ابطال مصوبات خلاف قانون از سوی ادارات دولتی در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری انجام می شود. درخواست کننده باید مشخصات کامل خود و اقامتگاهش را در دادخواست ذکر کند و به تفصیل به مصوبه مورد اعتراض اشاره نماید.

ضرورت اجرای دقیق طرح تفصیلی در شهر یاسوج/ نباید در اجرای طرح سلیقه‌ای عمل شود
دنبال کنید

همچنین، دلایل و اساس اعتراض به مصوبه، از جمله مغایرت آن با شرع، قانون اساسی، سایر قوانین، یا خروج از حدود اختیارات مرجع تصویب کننده، باید به طور واضح در درخواست مطرح شود. در پایان، درخواست باید به امضا یا اثر انگشت درخواست کننده مزین شود.

شکایت از ادارات دولتی چگونه است؟ 5

مقررات مرتبط با تنظیم، ارسال و ثبت دادخواست، به جز الزام به ذی نفع بودن درخواست کننده و پرداخت هزینه دادرسی، در مورد درخواست های ابطال مصوبه نیز به کار برده می شود. این درخواست ها پس از ثبت، توسط رئیس دیوان به دفتر هیأت عمومی ارجاع داده می شوند.

موضوعاتی که در دیوان عدالت اداری رسیدگی نمی شود؟

  • شکایت از دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی: شکایات از دیوان عدالت اداری یا سایر نهادهای قضایی، که معمولاً به دیوان عالی کشور ارجاع داده می شود.
  • رسیدگی به شکایت از اشخاص حقوقی و حقیقی غیر دولتی: مانند شرکت ها و نهادهای غیر دولتی، که در دادگاه های عمومی مدنی یا تجاری مورد رسیدگی قرار می گیرد.
  • اعتراضات به آراء صادره از سوی مراجع غیر قضایی: مانند شهرداری ها، کمیسیون های مالیاتی و هیات های حل اختلاف کارگری، که می تواند به دیوان عدالت اداری یا دادگاه های صالحه ارجاع داده شود.
  • رسیدگی به تصمیمات شورای عالی انقلاب: که عموماً در مورد تصمیمات این شورا، مکانیزم خاص قضایی پیش بینی نشده است و بسته به ماهیت تصمیم، ممکن است به دیوان عدالت اداری یا دادگاه های عالی ارجاع شود.
  • رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی: که توسط دادگاه های مطبوعات و مسائل فرهنگی انجام می شود.
  • رسیدگی به شکایت از نحوه یا روند انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان، و شوراهای شهر و روستا: که به شورای نگهبان یا دیگر مراجع قضایی و نظارتی مربوطه ارجاع داده می شود.
  • رسیدگی به تصمیمات شورای نگهبان و دیوان محاسبات کشور: تصمیمات شورای نگهبان در مورد انتخابات و موارد دیگر ممکن است به روند نظارتی داخلی خود آنها محدود شود، در حالی که شکایات از دیوان محاسبات ممکن است به دادگاه های صالحه ارجاع داده شود.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi