پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر

جاده مواصلاتی و کمربندی کریک به سی سخت نزدیک به ۱۲ سال است که همچنان خاک می خورد و مردم این منطقه همچنان چشم انتظار بازگشایی این مسیر برای توسعه سرزمین دنا هستند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازبه نقل ازسفیر دنا،کهگیلویه وبویراحمد که  به دلیل داشتن آب و هوای چهار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41289
تاریخ انتشار : شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷

کرونا :

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر
جاده مواصلاتی و کمربندی کریک به سی سخت نزدیک به ۱۲ سال است که همچنان خاک می خورد و مردم این منطقه همچنان چشم انتظار بازگشایی این مسیر برای توسعه سرزمین دنا هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازبه نقل ازسفیر دنا،کهگیلویه وبویراحمد که  به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل از آن به عنوان قطب جدید گردشگری در جنوب غرب ایران یاد می شود و دارای جاذبه های توریستی تاریخی و تفریحی بالقوه ای برای توسعه است که همگی بر اثر موضوعات مختلفی اعم از سیاسی، اقلیمی و وضعیت توپوگرافی از قدیم الایام مورد بی مهری قرار گرفته و از توسعه مغفول مانده است.

امروز "راه" یکی از مهمترین و اصولی ترین روش های توسعه و پیشرفت هر شهر و دیاری است و وجود راه های مناسب می تواند بر توسعه روز افزون یک شهر یا استان کمک شایانی کند.

محرومیتی که هنوز پابرجاست

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن یک موقعیت خاص جغرافیایی، همیشه از داشتن این نعمت مهم و بالقوه در راه های زمینی، هوایی و حتی ریلی بی بهره بوده که باعث شده این استان در محرومیتی کهنه و تاریخی غوطه ور شود.

از طرفی دیگر شهر سی سخت یکی از شهرهای کوهستانی استان در منطقه سردسیر و در پهنای دنای سرافراز و قله های زیبای زاگرس جنوبی در ۳۵ کیلومتری مرکز کهگیلویه وبویراحمد بوده که به دلیل داشتن ظرفیت های متعدد در توسعه گردشگری یکی از شهرهای مستعد در جنوب غربی کشور در بحث توریست پذیری است.

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر 9

این شهر زیبا با داشتن ده جاذبه مهم گردشگری یکی از شهرهای مستعد در جنوب غربی کشور از آن یاد می شود که به آن افسانه های گمنام دنا نیز می گویند و برخی لقب سرزمین برف و آفتاب را به آن داده اند.

شهری که قدرش را نمی دانیم

موقعیت خاص گردشگری دنا موجب شده تا سی سخت به عنوان یکی از چهارده شهر نمونه گردشگری کشور انتخاب و روستای زیبای کریک نیز به عنوان روستای نمونه گردشگری استان انتخاب و معرفی شود.

از طرف دیگر حجم ورود گردشگر در سالیان گذشته به این شهر زیبا، خود گواه اهمیت مسئله گردشگری و لزوم توجه به زیر ساختهای این شهر زیبا است،موضوعی که بارها مسئولان استانی به آن اذعان داشته و به لزوم توجه بیش از پیش به این شهر تاکید داشته اند.

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر 10

نبود راه ارتباطی مناسب و بدون خطر و وجود داشتن جاده های خطرناک برای رسیدن به این شهر توریستی باعث شده که مسئولان به دنبال ایجاد شاهراه ارتباطی نزدیک تری برای توسعه بخشیدن به ظرفیت های مغفول مانده این شهر شوند.

جاده مواصلاتی و کمربندی کریک به سی سخت که به آن جاده سبز و طبیعت شگفت انگیز نیز می گویند یکی از جاده های تازه تأسیس و ارتباطی برای نزدیک تر کردن گردشگران به شهر برف و آفتاب بوده که نزدیک به ۱۲ سال است شهروندان سرزمین دنا منتظر بازگشایی آن هستند.

دوسالانه غزل منزوی، غزل خداحافظی خواند/تجلیل از برگزیدگان
دنبال کنید

سی سخت که در پهنای دنای سرافراز جاگرفته، امروز بیشتر از گذشته نیازمند معرفی شدن به گردشگران و مسافران است که در این بین ایجاد این شاهراه های ارتباطی با وجود راه های ایمن تر برای عبور و مرور مسافران برای این منطقه بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد.

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر 11

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر 12

جاده کمربندی کریک به سی سخت که در سال ۸۲ عملیات اجرایی و نقشه برداری آن شروع شد در سال ۸۴ با پیشرفت قابل توجهی اغاز و تا سال ۸۸ ادامه داشت تا اینکه از سال ۸۸ تا کنون به دلایلی از جمله معارضات و راکد ماندن کار اجرایی و پیشرفت میدانی این پروژه به کما رفت تا اینکه در سال۹۳ با پیشرفت قابل توجهی شروع به فعالیت دوباره کرد و تا حدودی عملیات اجرایی آن پیش رفت.

این جاده مهم و حیاتی در قلب شهرستان دنا که می توانست نوید بخش روزهای شکوفایی توریستی سی سخت باشد با مسیر میانبر اصفهان به سی سخت و عبور از روستای توریستی کریک قرار داشته که به آن جاده سبز نیز لقب داده اند که متأسفانه بعد از ۱۲ سال به برخی دلایل هنوز عملیات های اجرایی و پایانی آن صورت نگرفته است.

هر چند در ماه های اخیر با روکش گذاری و آسفالت فاز اول این پروژه در مسیر سی سخت به بیاره برخی عملیات اجرایی این پروژه به طور محدودی اجرایی شده اما نبود برخی زیرساخت ها  باز هم باعث بسته ماندن این پروژه شده است.

این جاده مواصلاتی که فاصله مسافران و گردشگران را با سی سخت نزدیک به ۳۰کیلومتر کاهش داده و از طرفی باعث دسترسی هرچه بهتر مردم روستاهای بیاره، کریک و حتی معصوم آباد به شهر سی سخت می شود، به دلیل برخی معارضات میدانی همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر 13

یکی از مشکلاتی که امروز باعث دلخوری مردم و حتی برخی مسئولان نسبت به این جاده مواصلاتی شده است، وجود ۲۰۰متر جاده خاکی و آسفالت نشده در این مسیر است که بعد از چند سال همچنان بلاتکلیف مانده و به دلیل برخی مشکلات پیش امده با معارض، همچنان نیمه کاره رها شده است.

خطیب جمعه مرکز شهرستان دنا با انتقاد از مسئله کامل نشدن این جاده مواصلاتی گفت:هدف ما رضایت مردم در جمهوری اسلامی است و مسئولان به عنوان خادمان باید جوابگوی مردم باشند.

حجت الاسلام ناصر مصباح نژاد به نارضایتی مردم از پروژه نیمه کاره و ۱۲ ساله کریک به سی سخت اشاره کرد و گفت: مسئولان خودشان پای کار باشند و این پروژه را به اتمام برسانند و نگذارند که مردم از انها دلسرد شوند.

پلنگ‌ هراسی در کهگیلویه و بویراحمد؟!/محیط زیست جواب می‌دهد
دنبال کنید

وی با بیان اینکه مردم خواهان تسریع در عملیات اجرایی این پروژه هستند،بیان کرد: هرچند که کارهایی بر روی این پروژه صورت گرفته ، اما مسئولان باید کاری بکنند که این پروژه در  همین نزدیکی به پایان برسد.

رئیس اداره راه و شهرسازی دنا در گفتگو با خبرنگار سفیر دنا به انتظار ۱۲ ساله دنا نشینان برای افتتاح و به بهره برداری رسیدن این پروژه اشاره کرد و گفت: جاده کمربندی کریک به سی سخت یکی از شاهراه های ارتباطی به شهر سی سخت است که می توان با اتصال آن به جاده اصلی اصفهان مسیر توسعه و پشرفت این شهر توریستی را رقم زد.

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر 14

وی به راکد ماندن این پروژه از سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: به دلیل برخی معارضات محلی از سال ۸۷ تا ۹۳ این جاده به کلی راکد بود تا اینکه در سال گذشته با یک کار زمابندی شده و پیمانکار جدید کار احداث و تکمیل فاز اول این پروژه را تا حدود ۸۰درصد به پایان رساندیم.

مرادیان با تأکید بر اینکه در حال حاضر فاز نخست این پروژه روکش آسفالت آن انجام گرفته و پیمانکار به دنبال نصب گاردریل و تابلوی های اخطار دهنده  در این جاده است، بیان کرد: یکی از دلایل بسته بودن این جاده حراست از جان مسافران و شهروندان بوده تا خدایی نکرده مشکلاتی همانند تصادف سال گذشته که باعث کشته شدن چند تن از هموطنانمان شد پیش نیاید.

چشم انتظاری ۱۲ ساله دنانشینان برای بازگشایی یک جاده/پروژه ای که در پیچ و خم گردنه وعده ها گرفتار شده است+تصاویر 15

وی یکی دیگر از مشکلات این جاده را وجود برخی معارضات میدانی نیز دانست و افزود:در حال حاضر پل ایجاد شده در فاز اول این جاده ایمنی واستاندارد لازم را ندارد که طبق این مسئله پیمانکار باید با برنامه ریزی صورت گرفته و تعهدات مبادرت به احداث و رفع نواقص آن بکند و لوله های جاگذاری زیر این پل را برای عبور آب های سطحی به صورت کامل تعویض و مورد بازسازی قرار دهد تا در مواقع بارندگی پشت این جاده در دره مذکور دریاچه ایجاد نشود.

رئیس اداره راه و شهرسازی دنا با اشاره به این موضوع که این جاده یکی از جاده های مواصلاتی شهر سی سخت در اینده نزدیک خواهد شد، بیان کرد: این نهاد تمام همت خود را برای بازگشایی این محور مواصلاتی خواهد گذاشت و با ایجاد بسترهای لازم در آینده نزدیک شاهد بازگشایی این جاده خواهیم بود.

لازم به ذکر است شهر سی سخت در ۳۵کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد قرارداشته که به دلیل موقعیت توپوگرافی و کوهستانی هنوز از وجود جاده های ایمن برخودار نیست، هرچند که مسئولان و دولتمردان در سال های اخیر به دنبال ایجاد جاده های استاندارد برای این شهر هستند اما ایجاد و بازگشایی جاده ای سبز(کریک-سی سخت) در این شهرستان همت بیشتر مسئولان را می طلبد.

انتهای پیام/

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi