دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار پایدار مسکن با نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با انتقاد از اینکه شهرداری‌ها همت بلندی برای رفع بافت‌های فرسوده ندارند، گفت: شهرداری‌ها در وهله نخست در کنار وزارت راه و شهرسازی باید برای نوسازی بافت‌های فرسوده ورود داشته باشند؛ مردم عمدتا دسترسی به سازندگان و آگاهی از مسائل حقوقی ندارند، باید اطمینان بخشی در مورد ساخت و سازها ایجاد شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110122
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲

کرونا :

بازار پایدار مسکن با نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت در مورد دلایل و سیاست‌های ناشی از زندگی ۱۰ میلیون نفر از جامعه زیر سقف‌های ناپایدار، گفت: این موضوع مسئله‌ مدیریت شهری است که نشات گرفته از سیاست خاصی نیست، ما میراث دار و وارث بافت‌های فرسوده هستیم که دارای ویژگی‌های متعددی هستند.

بافت‌های فرسوده دارای سه ویژگی عمده هستند

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بافت‌های فرسوده دارای سه ویژگی عمده هستند، افزود: ناپایداری از ویژگی اصلی این بافت‌ها است، یعنی از ایمنی کافی برخوردار نبوده‌اند و از همه مهمتر زیر دانه‌ای بودن و عدم دسترسی از ویژگی این بافت‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی بافت‌ها ویژگی‌هایی همچون زیر دانه بودن و عدم دسترسی را دارا نیستند اما ناپایدارند، یادآور شد: این بناها به لحاظ ایمنی در شرایط مطلوبی قرار نداشته اما با مخاطراتی همچون زلزله روبرو هستند، که در تهران و سایر استان‌ها در مسافت‌های مختلف وجود دارند.

احیای بافت‌های فرسوده در برنامه هفتم توسعه درنظر گرفته شد

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احیای بافت‌های فرسوده در برنامه هفتم توسعه درنظر گرفته شد، تصریح کرد: بافت‌های فرسوده باید در دو حالت نوسازی شوند یا به واسطه مالکان و یا با ارائه طرحی از طرف شهرداری‌ها مورد توجه قرار بگیرد، برای این مهم از سالیان قبل مشوق‌هایی همچون مجوز صدور جواز صفر در نظر گرفته شد و همچنین این بافت‌ها از انشعابات تخلفاتی برخوردار شدند و یا گاهی با تجمیع پلاک‌های مجاور با واگذاری یک الی دو طبقه تشویقی می‌توانند اقدام به نوسازی داشته باشند.

مشکلات دامداران دشتستان رفع شود
دنبال کنید

شاکری با بیان اینکه مالکان بافت‌های فرسوده از اقشار ضعیف جامعه هستند، اظهار داشت: صاحبان بسیاری از بافت‌ها با معمار یا سرمایه گذاری که مجوز شهرداری و نظام مهندسی دارد قرارداد منعقد کرده که با آنها به صورت مشارکتی اقدام به ساخت و ساز کنند و به صورت ۵۰ در ۵۰ یا ۶۰ در ۴۰ هر کس سهمی از بنا ساخته شده خواهد برد.

مشارکت ساخت باید برای مالکان به صرفه باشد

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه عمده مسیر بازسازی بافت‌های فرسوده مشارکت در ساخت است، اظهار داشت: این مشارکت ساخت در تعداد اندک انجام می‌پذیرد، در برنامه بخشی از مشوق‌های جدید را تصویب نموده تا به گزینه‌های حمایتی قبلی افزوده شود. در نظر داشته باشیم مشارکت ساخت باید برای مالکان به صرفه باشد.

 شهرداری‌ها همتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده ندارند

شاکری با انتقاد از اینکه شهرداری‌ها همت بلندی برای نوسازی بافت‌های فرسوده ندارند، تاکید کرد: شهرداری‌ها در وهله نخست در کنار وزارت راه و شهرسازی باید برای نوسازی بافت‌های فرسوده ورود داشته باشند؛ مردم عمدتا دسترسی به سازندگان و آگاهی از مسائل حقوقی ندارند، باید اطمینان بخشی در مورد ساخت و سازها ایجاد شود، متاسفانه تاکنون شهرداری‌ها مشوق‌های خود را در سامانه بارگذاری نکرده‌اند.

بازار پایدار مسکن با نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار 1

نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: معاونت بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری باید از حالت حفاظتی خارج و از حمایت مجلس و دولت بهره لازم را ببرد و فضایی را فراهم کنند تا شرایط ساخت و ساز این بافت‌ها فراهم شود، اگر بافت‌های فرسوده نوسازی شوند زمینه ساخت یک میلیون واحد مسکونی که دولت وعده آن را داده فراهم خواهد شد، چه اقدامی بهتر از اینکه خود مردم اقدام به نوسازی منازل خود داشته باشند./ 

معاون فرمانداری رفسنجان مسئولیت امور این نهاد را برعهده گرفت
دنبال کنید

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi