دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادعای استقلال کردها حاصل تخم لقی که انگلیسی‌ها در منطقه کاشتند/ کردهای عراق و ترکیه روابط خوبی با دولت‌های مرکزی نداشتند/ چرا مردم کردستان از برگزاری همه

رحیمی جهان‌آبادی: ادعای استقلال کردها حاصل تخم لقی که انگلیسی‌ها در منطقه کاشتند/ کردهای عراق و ترکیه روابط خوبی با دولت‌های مرکزی نداشتند/ چرا مردم کردستان از برگزاری همه سرویس سیاسی رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت:قابل پیش بینی بود که همه پرسی برای استقلال کردستان در این اقلیم رای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 37565
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

کرونا :

ادعای استقلال کردها حاصل تخم لقی که انگلیسی‌ها در منطقه کاشتند/ کردهای عراق و ترکیه روابط خوبی با دولت‌های مرکزی نداشتند/ چرا مردم کردستان از برگزاری همه
رحیمی جهان‌آبادی:

ادعای استقلال کردها حاصل تخم لقی که انگلیسی‌ها در منطقه کاشتند/ کردهای عراق و ترکیه روابط خوبی با دولت‌های مرکزی نداشتند/ چرا مردم کردستان از برگزاری همه

سرویس سیاسی
رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت:قابل پیش بینی بود که همه پرسی برای استقلال کردستان در این اقلیم رای لازم را به دست آورد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‍‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص استقبال مردم کردستان عراق از برگزاری همه‌پرسی، اظهار داشت: قابل پیش بینی بود که همه پرسی برای استقلال کردستان در این اقلیم رای لازم را به دست آورد، استقلال کردستان ریشه‌های تاریخی و عللی میان مدت و مسائلی کوتاه مدت دارد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به لحاظ تاریخی درک و فهم اینکه چرا کردها در عراق به دنبال کشور مستقل بودند، به پیدایش کشور عراق بر می‌گردد، بیان کرد: این کشور از ترکیب ۳ بخش سنی نشین، شیعه نشین و کرد نشین تشکیل شده است که بعد از سقوط امپراطوری عثمانی، انگلیسی‌ها، این تخم لق را کاشتند و این مجموعه را به عنوان دولت عراق جمع کردند.

وی افزود: اگر یک نگاه تاریخی دیگری داشته باشیم، کردها در طول تاریخ مشکلات متعددی را با حکومت‌های مرکزی خود از جمله ترکیه و عراق داشته‌اند، در سوریه و ایران نیز مسائل و مشکلات کردها با حکومت‌های مرکزی خود به مراتب کمتر بوده است.

ادعای استقلال هر قوم، نظم موجود بین‌المللی را بهم می‌ریزد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتفاقی که در حال حاضر در حال رخ دادن است، وجوه مثبت و منفی دارد وجه منفی ماجرا این است که اگر بنا باشد هر قومی ادعای استقلال کند و همه پرسی برگزار کند، نظم موجود بین المللی و امنیت به هم می‌ریزد، مخصوصا در خاورمیانه که یک ساختار شکننده دارد.

استقبال ایران از توافق آذربایجان، ارمنستان و روسیه درباره قره باغ
دنبال کنید

رحیمی جهان‌آبادی متذکر شد: کشورهای بزرگ وقتی تبدیل به کشورهای کوچک و تکه پاره شوند، کنترل آن‌ها کار راحتی نیست و یک نوع بی‌نظمی و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و در تامین رفاه شهروندان نیز این کشورها دچار مشکلات عدیده می‌شوند.

این‌نماینده مردم در مجلس دهم گفت: تنش بعدی ناشی از ایجاد کشور مستقل کردستان این است که؛ اسرائیل روابط خوبی با اقلیم کردستان و مجموعه کردها دارد و می‌تواند در همسایگی ایران، فشار مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند، بطور کلی ایجاد کردستان، ممکن است برای چهار دولت اسلامی ایران، ترکیه، عراق و سوریه چالش‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، ایجاد کند.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کردستان راهی به دریا برای واردات و صادرات ندارد، حداقل می‌توان گفت کردستانِ مستقل برای داشتن راه ارتباطی زمینی و عبور خط لوله گاز و نفت با مشکل روبرو می‌شود.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران مهد و گهواره قوم آریایی است که می توان کردها را اصیل‌ترین آریایی‌ها دانست، با این تفاسیر شاید ایران بتواند ارتباط کردستان را به خلیج فارس فراهم کند تا برای عبور زمینی و ایجاد خط لوله گاز و نفت از آن استفاده کنند.

رحیمی جهان آبادی متذکر شد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین اشتراکات را با کردها دارند می‌تواند به آن‌ها کمک کند، البته همه این ها بستگی به آن دارد که حرکات اخیر انجام شده در اقلیم کردستان عراق، آثار منفی برای کردستان ایران به دنبال نداشته باشد.

وی ادامه داد: دغدغه ما حفظ تمامیت ارضی تمامی کشورهای منطقه است، معتقدیم اگر مرزهای موجود تغییر کنند بی ثباتی به دنبال خواهد داشت که به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نخواهد بود، بلکه می تواند به زمینه‌ای برای جولان آمریکا و اسرائیل در منطقه بی‌انجامد.

محمدی معاون فرماندار گفت:نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی پر رنگ و حساس بود.
دنبال کنید

چرا مردم کردستان از برگزاری همه پرسی استقبال کردند؟

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: مورد استقبال قرار گرفتن همه پرسی از سوی مردم اقلیم کردستان را باید در شرایطی که کردها در دوره صدام و رفتاری که دولت مرکزی عراق با آنها نداشته جستجو کرد تا مشخص شود چرا مردم کرد از بحث استقلال چنین برداشتی دارند.

وی افزود: دنیای امروز، دنیای کوچک کردن سرزمین‌ها نیست؛ بلکه دنیای امروز دنیای برداشتن مرزها و تشکیل اتحادیه های بزرگی مانند اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و یک اتحادیه‌ای که در آینده برای آسیا باید تشکیل شود، است. کوچک کردن کشورها و سرزمین ها بر پایه اشتراکات قومی و مذهبی جز مصیبت و جز سلطه‌پذیری برای این کشورها حاصل دیگری نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: اگر بتوانیم در خاورمیانه فرهنگ دموکراسی را گسترش دهیم و بر پایه گذاری مرزهای بزرگتر در منطقه بی‌اندیشیم، دچار این مسائل نخواهیم شد.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل کشور مستقل برای هر قومی مترادف با خوشبختی نیست، بلکه می‌تواند یک دولت منزوی را ایجاد کند. با این شرایط استقلال کردستان اتفاق مبارکی برای منطقه نیست./

پایان پیام

یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰

جلیل رحیمی جهان آبادی

ادعای استقلال کردها حاصل تخم لقی که انگلیسی‌ها در منطقه کاشتند/ کردهای عراق و ترکیه روابط خوبی با دولت‌های مرکزی نداشتند/ چرا مردم کردستان از برگزاری همه رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت:قابل پیش بینی بود که همه پرسی برای استقلال کردستان در این اقلیم رای لازم را به دست آورد. http://media.icana.ir//Image/2017/02/201702104905833377_Thum.jpg£جلیل رحیمی جهان آبادی£ ادعای,استقلال,کردها,حاصل,تخم,لقی,که,انگلیسی‌ها,در,منطقه,کاشتند/,کردهای,عراق,و,ترکیه,روابط,خوبی,با,دولت‌های,مرکزی,نداشتند/,چرا,مردم,کردستان,از,برگزاری,همه Icana

خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi