جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور دانشگاه های ایران در افغانستان چشمگیر است

به گزارش کرونا، شفیق شرق، روز سه شنبه در جشن ۴۵ سالگی دانشگاه کاشان افزود: هم اکنون دهها هزار دانشجوی افغان در نمایندگی دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، جامعه المصطفی و خاتم النبی مستقر در کابل تحصیل می کنند.وی اضافه کرد: در زمان حاضر افزون بر۵۰۰ نفر از استادان دانشگاه های افغانستان در دوره

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46755
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸

کرونا :

حضور دانشگاه های ایران در افغانستان چشمگیر است

به گزارش کرونا، شفیق شرق، روز سه شنبه در جشن ۴۵ سالگی دانشگاه کاشان افزود: هم اکنون دهها هزار دانشجوی افغان در نمایندگی دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، جامعه المصطفی و خاتم النبی مستقر در کابل تحصیل می کنند.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر افزون بر۵۰۰ نفر از استادان دانشگاه های افغانستان در دوره های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه های ایران در حال تحصیل هستند که پس از پایان تحصیلات تکمیلی برای تدریس در دانشگاه های کشور خود، به افغانستان بازمی گردند.
وی اظهار داشت: افغانستان همکاری گسترده علمی و آموزشی با کشورهای جهان از جمله ایران دارد و هم اکنون نیز در شهر کابل سه دانشگاه دولتی، خصوصی و بین المللی با صدها هزار نفر دانشجو فعالیت می کنند.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران یادآور شد: بیشتر مقام های ارشد افغانستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل تحصیل می کنند و چندین هزار دانشجوی افغان نیز در دانشگاه های ایران نام نویسی کرده اند.
شرق با اشاره به مهاجرت تعداد زیادی از اتباع کشورش به ایران یادآور شد: جمعیت زیادی از دانشجویان نُخبه ما در ایران تحصیل می کنند که سال گذشته از چهار نفر از آنها در دانشگاه تهران تقدیر شد.
وی با بیان اینکه علم و فرهنگ دارای مرز و محدودیت نیست و مردم افغانستان آینده شکوفایی را برای مردم ایران پیش بینی می کنند، تاکید کرد: ملت افغانستان با مردم ایران افزون بر تاریخ و جغرافیای مشترک، در زبان و خط نیز اشتراک هایی دارند و بر این اساس هر علمی که در ایران تولید می شود، در افغانستان نیز قابل استفاده است.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان گفت: مسوولیت اداره های کشور ما، بیشتر به چهره های جوان سپرده شده است که در خارج بویژه کشورهای همسایه مانند ایران تحصیل کرده اند.
وی افزود: با این حال، دانشگاه باید از سیاسی کاری پرهیز کند، زیرا علم، عرصه سیاسی نیست و نباید رویکرد علمی ما سیاسی باشد.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران، توسعه علمی ایران بویژه در عرصه دانش بنیان را توسعه ای پایدار برشمرد و افزود: کشور ما به صلاحیت و توسعه علمی پایدار و مستقل ایران اطمینان دارد.
به گزارش کرونا، در جشن دستاوردها و افتخارهای دانشگاه کاشان به مناسبت بزرگداشت روز بین الملل این دانشگاه، همزمان با چهل و پنجمین سالگرد آن از کتاب موسوم به 'حیات طبیعی' (تحلیلی بر شکل گیری توسعه دانشگاه کاشان)، رونمایی و از چند نفر از مسوولان و استادان این دانشگاه نیز قدردانی شد.
نزدیک به هفت هزار و۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر در ۱۵۴ رشته و گرایش در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه کاشان به تحصیل اشتغال دارند.
۶۱۳۶/۸۱۲۳

حضور دانشگاه های ایران در افغانستان چشمگیر است 3

سیاسی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi