جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بدون مشارکت فعال زنان صلح و امنیت نه ممکن و نه عادلانه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، یکصد و سی و هشتمین نشست اتحادیه بین المجالس IPU با موضوع بررسی قطعنامه «صلح پایدار به عنوان ابزاری جهت دستیابی به توسعه پایدار» از نگاه جنسیتی امروز (شنبه ۴ فروردین ماه) در ژنو برگزار شده است، سیده حمیده زرآبادی به عنوان یکی از اعضای هیات ایرانی در این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42660
تاریخ انتشار : شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲

کرونا :

بدون مشارکت فعال زنان صلح و امنیت نه ممکن و نه عادلانه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، یکصد و سی و هشتمین نشست اتحادیه بین المجالس IPU با موضوع بررسی قطعنامه «صلح پایدار به عنوان ابزاری جهت دستیابی به توسعه پایدار» از نگاه جنسیتی امروز (شنبه ۴ فروردین ماه) در ژنو برگزار شده است، سیده حمیده زرآبادی به عنوان یکی از اعضای هیات ایرانی در این نشست سخرانی را ایراد کرده که متن آن به شرح زیر است؛

حضور نمایندگان در نشست PUIC مجالس کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی در اجلاس IPU ۱۳۸

"به نمایندگی از هیأت جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشستی جهت بررسی صلح پایدار به عنوان ابزاری جهت دستیابی به توسعه پایدار از نگاه جنسیتی استقبال نموده و امیدوارم ضمن تبیین فرصت ها و چالش ها به نتایج ارزشمندی نایل گردد.

جای تأسف بسیار است که اکنون خشونت و افراط گرایی به عنوان بزرگترین دشمن توسعه پایدار باعث شده است تا پیشرفت و ارتقاء زنان در مناطق درگیر مناقشه در خاورمیانه و به ویژه در فلسطین، سوریه، عراق و یمن افول پیدا کرده و در برخی موارد حتی متوقف شده است.

زنان این کشورها شاهد متلاشی شدن خانواده های خود در جریان حملاتی هستند که با نابودی زیرساخت های ملی و گسترش ناامنی آنها و کودکانشان را بی خانمان و سرگردان کرده و در معرض مرگ، معلولیت، گرسنگی، محرومیت از آموزش، فقر و مهاجرت اجباری قرار داده است.

چالش هایی که تأثیرات منفی خود را تا سال ها و حتی نسل ها بر زنان و کودکان این کشورها برجای خواهد گذاشت. واقعیت آن است که توسعه پایدار جهانی منو به صلح پایدار است و در فضای جنگ و ناامنی، خشونت و افراط گری و فقر و عقب ماندگی فرصتی برای توسعه و توانمندسازی انسان ها باقی نخواهد ماند.

قابل توجه است که در کشورهایی که درگیر جنگ هستند حضور  زنان در پارلمان پایین تر از حد متوسط جهانی است این امر از این واقعیت پرده بر می دارد که هر چه بیشتر زنان در پست های مدیریت و رهبری حضور داشته باشند. احتمال درگیر بودن در جنگ و مناقشات کمتر است.

خانم ها و آقایان

ورود و مشارکت زنان در موضوعات صلح و امنیت، کمک های انسان دوستانه را موثرتر می کند، حمایت از شهروندان غیر نظامی را افزایش می دهد ، به ثبات سیاسی و حفظ صلح پایدار و بازسازی اقتصادی سرعت می بخشد. همگان به وجود ارتباط قوی و مستحکم بین صلح و امنیت و توسعه پایدار اذعان دارند و زنان را در خط مقدم برنامه ریزی برای تحقق توسعه، صلح و امنیت به شمار می آورند.

در پایان باید اذعان نمود که بدون مشارکت فعال زنان در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، صلح، امنیت و توسعه پایدار نه ممکن و نه عادلانه است. الگوهای نامتوازن توسعه، نابرابری را شدت می بخشد و ریشه های نابرابری و توسعه نیافتگی عمیقا به هم مرتبطند. مشارکت موثر زنان در توسعه پایدار از طرق مختلف باعث تقویت تحقق آن خواهد شد.

این مشارکت مستلزم دسترسی برابر به آموزش، مراقبت های بهداشتی، اشتغال مناسب و حضور در پروسه تصمیم گیری در حوزه های اقتصادی و سیاسی است و از یک طرف حق زنان است از طرف دیگر استفاده از سرمایه انسانی است که جامعه برای بالندگی آن سرمایه گذاری کرده است."/

پایان پیام

شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۲

بدون مشارکت فعال زنان صلح و امنیت نه ممکن و نه عادلانه است عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس در یکصد و سی و هشتمین نشست اتحادیه بین المجالس، تاکید کرد: بدون مشارکت فعال زنان در همه عرصه صلح، امنیت و توسعه پایدار نه ممکن و نه عادلانه است. http://cdn.icana.ir/d/019/201606106064082437.jpg بدون,مشارکت,فعال,زنان,صلح,و,امنیت,نه,ممکن,و,نه,عادلانه,است Icana

خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi