جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارتباط بیماری ام اس و اختلالات روده

ارتباط بیماری ام اس و اختلالات روده بیماری ام اس یک بیماری عصبی است که به دلیل وابستگی بسیاری از سیستم‌ها به اعصاب، سیستم‌های مختلفی را درگیر می‌کند. بنابراین افرادی که به ام اس مبتلا می‌شوند،‌ عوارض متعددی را در نقاط مختلف بدن تجربه می‌کنند. یکی از این عوارض اختلالات روده است که ممکن است

اختصاصی کرونا

کد خبر : 85161
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

کرونا :

ارتباط بیماری ام اس و اختلالات روده

ارتباط بیماری ام اس و اختلالات روده

بیماری ام اس یک بیماری عصبی است که به دلیل وابستگی بسیاری از سیستم‌ها به اعصاب، سیستم‌های مختلفی را درگیر می‌کند. بنابراین افرادی که به ام اس مبتلا می‌شوند،‌ عوارض متعددی را در نقاط مختلف بدن تجربه می‌کنند. یکی از این عوارض اختلالات روده است که ممکن است مددجویان را آزرده خاطر کند. تست ام اس در منزل می‌تواند به عنوان پیش آگهی، ابزار مناسبی برای پیشگیری از این اختلالات باشد.

ارتباط بیماری ام اس و اختلالات روده چیست؟

متداول‌ترین اختلالات روده‌ای که در پی ام اس بروز پیدا می‌کند، شامل یبوست و بی اختیاری در کنترل مدفوع می‌باشد. کنترل مدفوع یک پروسه پیچیده است که نیازمند هماهنگی دقیق میان اعصاب و عضلات است. از آنجایی که بیماری ام اس با ضعف سیستم عصبی همراه است،‌اختلالاتی مثل بی اختیاری روده متداول است. همچنین با عوارض عصبی به وجود آمده، حرکات روده قدرت کافی نداشته و ممکن است بیمار یبوست را نیز تجربه کند.

البته خوشبختانه روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توان اختلالات روده مرتبط با ام اس را بهبود بخشید. با این حال افرادی که از بیماری ام خود اطمینان دارند نباید بیماری‌های دیگر را رد کنند؛ به عنوان مثال توصیه می‌شود از تست سرطان روده در منزل بهره ببرند تا اطمینان پیدا کنند که این اختلالات یک بیماری دیگری مثل سرطان را نشان نمی‌دهد.

چرا مشکلات روده در بیماران ام اس شایع است؟

زمانی که روده عملکرد مناسبی داشته باشد، غذای هضم شده از کولون به راحتی عبور می‌کند و تنها مواد دفعی عبور پیدا می‌کنند. از آنجایی که جذب آب مواد غذایی قبل از این مراحل صورت می‌گیرد، حرکات روده نقش موثری در جلوگیری از یبوست ایفا می‌کند. بنابراین در بیماران ام اس که فرستنده‌های عصبی به درستی کار نمی‌کنند، حرکات روده به درستی انجام نشده و یبوست ایجاد می‌شود.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره عکس سلفی" من و پدر یا مادر کارگرم"
دنبال کنید

رکتوم مملو از پایانه‌های عصبی حساس است که ورود مدفوع را احساس می‌کنند و حتی تفاوت مدفوع شل و سفت یا گازهای معده را تشخیص می‌دهند. زمانی که غشای میلینی سلول‌های عصبی در بیماران ام اس از بین می‌رود،‌ این آگاهی به خوبی مخابره نمی‌شود و ممکن است فرد ورود مدفوع به رکتوم یا حتی باز شدن دریچه‌های روده را احساس نکند. همین مسئله باعث بی اختیاری روده در بیماران ام اس می‌شود.

مشکلات شایع روده‌ای در بیماران ام اس

زمانی که با استفاده از تست ام اس در خانه، ‌این بیماری را تشخیص دادید، بهترین فرصت است که برای درمان یا پیشگیری از عوارض آن اقدام کنید. یکی از مهم‌ترین عوارض ام اس، اختلالات روده‌ای است که تا اینجا در مورد آن صحبت کرده‌ایم. متداول‌ترین اختلال روده‌ای یبوست و بی اختیاری مدفوع است که علل اصلی آن شامل:

  • کاهش حس
  • باقی ماندن مدفوع در روده
  • کاهش مصرف آب
  • کاهش تحرک
  • دشواری دفع
  • عبور کند مواد در روده

بنابراین با شناخت این عوامل می‌توان تا حد زیادی به درمان اختلالات روده ناشی از ام اس کمک کرد. در ادامه بیشتر به روش‌های درمانی این اختلالات خواهیم پرداخت.

ارتباط بیماری ام اس و اختلالات روده 4

درمان یبوست در بیماران ام اس

بر اساس تجربه بیماران و نظر متخصصان، بهترین روش برای درمان یبوست در بیماران مبتلا به ام اس شامل:

خدمات پرستار در منزل

پرستار در منزل به عنوان یک عامل کمک کننده درمانی که تمام سبک زندگی مددجو را تحت پایش قرار می‌دهد،‌ می‌تواند موثر واقع شود. با کمک پرستار فرد هیچ نگرانی بابت تغذیه، تحرک، مصرف داروها و … نخواهد داشت و به همین دلیل اغلب دچار اختلالات روده نمی‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد در دانشگاه فرهنگیان سخنرانی می کند
دنبال کنید

ارزیابی رژیم غذایی

برای کنترل اختلالات روده در بیماران ام اس لازم است با کنترل تغذیه فرد به او کمک کنید دفع راحت‌تری داشته باشد. به این منظور رژیم غذایی سرشار از فیبر و مایعات توصیه می‌شود و مواد غذایی با سبوس بالا باید محدود شود.

فصد خون

فصد خون یک روش سنتی برای بهبود بیماری‌های مختلف است که در مواردی برای اختلالات روده نیز توصیه می‌شود. اگرچه این روش تاثیر مستقیم بر اختلالات روده ندارد؛ اما بهره بردن از فصد خون در منزل  علی رغم سهولت می‌تواند با خروج سموم از خون به بهبود کلی بیمار و حرکت او کمک کند.

منظم کردن عادات روده‌ای

اغلب افراد عادت می‌کنند که در زمان خاصی از روز روده شان را تخلیه کنند و همین منجر به بهبود دفع می‌شود. در صورتی که مشکل دفع دارید بهتر است عادت خود را منظم کنید.

پوزیشن و پاسچر مناسب

در صورتی که از توالت فرنگی استفاده می‌کنید، ممکن است به دلیل پوزیشن یا وضعیت نامناسب دشواری در دفع را تجربه کنید. به همین دلیل می‌توانید با استفاده از زیرپایی که روی آن پای خود را قرار می‌دهید، دفع را تسهیل کنید. این تکنیک در بسیاری از بیماران پاسخ دهی مناسبی دارد.

ارتباط بیماری ام اس و اختلالات روده 5

درمان بی اختیاری مدفوع در بیماران ام اس

به منظور بهبود بی اختیاری مدفوع در بیماران ام اس می‌توانید از روش‌های زیر بهره ببرید:

  • ورزش و افزایش تحرک
  • افزایش مصرف مایعات
  • داروی لوپرامید
  • بازآموزی با بیوفیدبک در مراکز توانبخشی
  • جراحی

به کمک این روش‌ها می‌توانید تا حد زیادی بی اختیاری مدفوع مرتبط با ام اس را بهبود بخشید. البته برای درمان موثر لازم است با پزشک متخصصان صحبت کنید و از روش‌های تخصصی مناسب خود استفاده کنید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi