چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳

هر تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی های داشته باشد؟

هر تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی های داشته باشد؟ همه نمایشگرها مثل هم ساخته نمی‌شوند و در دنیای گیمینگ گزینه‌های شما فقط از میان دسته مانیتورهای کامپیوترها نیست. در تمام پلتفرم ها چه کنسول و چه پی سی می‌توان از تی وی استفاده کرد و حتی پرژکتور برای بعضی گیمرها می‌تواند گزینه جذابی باشد. واضح

اختصاصی کرونا

کد خبر : 83253
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

کرونا :

هر تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی های داشته باشد؟

هر تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی های داشته باشد؟

همه نمایشگرها مثل هم ساخته نمی‌شوند و در دنیای گیمینگ گزینه‌های شما فقط از میان دسته مانیتورهای کامپیوترها نیست. در تمام پلتفرم ها چه کنسول و چه پی سی می‌توان از تی وی استفاده کرد و حتی پرژکتور برای بعضی گیمرها می‌تواند گزینه جذابی باشد.

واضح ترین تفاوت بین مانیتور و تی وی اندازه تصویر آن‌هاست که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مقایسه تلویزیون با مانیتور گیمینگ است. این روزها مانیتورهای بازار اندازه‌ای بین ۲۱ تا ۳۲ اینچ دارند. اما رایج‌ترین اندازه‌ها همان ۲۴ تا ۲۷ اینچ است. البته اندازه‌های غیر معمول بزرگ یا غیر معمول کوچک هم وجود دارند که به دلیل رایج نبودن در میان گیمرها چندان جای بحث ندارند. برای تلوزیون بازه اندازه رایج بین ۳۲ تا ۶۵ اینچ است. اندازه بزرگ تی وی قطعا باعث لذت بیشتر می‌شود و تجربه بهتری برای بازی های اسکرین مشترک با فاصله بیشتر همراه دارد.

برخی از مشخصات تلویزیون های گیمینگ

در استفاده از کنسول های بازی شما به تلویزیونی احتیاج دارید که به طور کامل از تصویر پشتیابی کند، در سرعت جا نماند و بتواند جزییات را به نمایش بگذارد. حال با این اوصاف داشتن ویژگی های ۴K  و HDR جز مهم ترین خصوصیاتی است که تلویزیونی که برای گیم استفاده  می شود باید دارا باشد. این دو خصوصیت در استفاده از کنسول های PS4 و Xbox one X بسیارحائز اهمیت است. برای مثال نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز لازمه یک تلویزیون برای عملکرد های گیمنگ است. همچنین برای بالا رفتن سرعت تلویزیون استفاده از پورت های  HDMI 2.1 یکی از شروط لازم خواهد بود.

کیفیت تصویر تلویزیون گیمینگ

در حال حاضر تلویزیون‌های موجود در بازار کیفیت HD، FHD، ۴K و یا ۸K دارند. این نمادها رزولوشن تلویزیون شما را نشان می‌دهد. هر چقدر که رزولوشن بالاتری داشته باشیم، پیکسل‌های بیشتری در هر اینچ قرار می‌گیرند و به این ترتیب به نوعی کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

۹۰ درصد از عملیات ساماندهی گلزار شهداء در استان انجام شده است
دنبال کنید

البته کیفیت صرفا به رزولوشن نیست و به پنل و نوع پنل و قابلیت‌هایی مانند HDR و موارد دیگر بستگی دارد. نکته‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که یک تلویزیون ۴K زمانی می‌تواند تمام کیفیت خود را مقابل چشمان شما قرار دهد که محتوایی ۴K را در آن اجرا کنید.

مثلا اگر کنسول‌های نسل جدید مثل PS5 یا Xbox Series X را خریداری کنید بازی‌ها در رزولوشن ۴k اجرا شده و تلویزیون ۴K می‌تواند همه‌ی توان و کیفیت خود را به شما نشان دهد. در دنیای امروز خرید تلویزیون با رزولوشن HD چندان منطقی نیست و رزولوشن ۸K هم هنوز در دسترس همگان قرار ندارد، پس بهتر است به سراغ تلویزیون‌های FHD و یا ۴K بروید.

 

سرعت تغییر تصویر

به مدت زمانی که طول می‌کشد تا تلویزیون بتواند از نمایش یک رنگ به سراغ نمایش رنگ دیگر برود Response time می‌گویند. هر چه این تایم کمتر باشد یعنی تلویزیون سریع‌تر می‌تواند بین دو رنگ جابجا شود و شما تار شدگی کمتری مشاهده می‌کنید.

بدترین عملکرد را در این زمینه تلویزیون LED دارد و حدود ۴ میلی ثانیه زمان نیاز است تا این پنل از رنگی به رنگ دیگر جابجا شود. در پنل‌های QLED این عدد کمی بهبود پیدا کرده و به ۳.۵ میلی ثانیه می‌رسد.

 

معرفی فناوری ها در تلویزیون های گیمینگ

HDR یا High Dynamic Range در واقع امکان نمایش طیف وسیع تری از رنگ های مختلف، از تاریک ترین رنگ تا روشن ترین رنگ را میسر می سازد. به عبارتی نسبت کنتراست تلویزیون را به شدت افزایش داده و تصاویری به مراتب واقعی تر و جذاب تر نمایش می دهد. علاوه بر این دامنه داینامیک بالا باعث می شود در مقایسه با تصاویر معمولی جزئیات بسیار بیشتری مشاهده شده و اجزای هر لحظه از تصویر برای چشم انسان قابل لمس تر باشد.

دستگیری ۲ تروریست مسلح در سراوان
دنبال کنید

در حال حاضر چندین تکنیک مختلف پیاده سازی تکنولوژی HDR وجود داشته که هر کدام در قیاس با یکدیگر مزایا و معایب خود را دارند. HDR-10 و Dolby Vision مهم ترین تکنیک های رندر تصاویر روی نمایشگر بوده و تفاوت اساسی آن به عمق رنگ و حداکثر میزان روشنایی بر می گردد. HDR-10 استاندارد اصلی فیلم های سینمایی بلوری الترا اچ دی است و از پردازش رنگ ۱۰ بیتی و حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ استفاده می کند. در سوی مقابل دالبی ویژن به پردازش رنگ ۱۲ بیتی و حداکثر روشنایی ۴۰۰۰ دست یافته است.

دالبی ویژن یکی از پیشرفته ترین فناوری های پیاده سازی HDR است که البته نیازمند سخت افزار بسیار قدرتمند تری نیز خواهد بود. بر اساس اطلاعات رسمی مایکروسافت، کنسول اکس باکس وان اس از استاندارد HDR-10 بهره می برد (که به موجب قیمت پایین دستگاه کاملا منطقی به نظر می رسد). اما در لا به لای شایعات پیرامون پروژه اسکورپیو، نام دالبی ویژن به گوش می رسد و باید خودمان را برای قیمت گران این کنسول میان نسلی آماده کنیم. در نهایت قیمت تلویزیون های گیمینگ با توجه به برند و مشخصات متفاوت است و با توجه به نیاز خود باید در انتخاب تلویزیون گیمینگ دقت کنید.

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi