جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

استقبال خارجی ها از معجزه دستان هنرمند تربتی/ گمنام در داخل و مشهور در آن سوی مرزها

به گزارش کرونا از تربت حیدریه،  قالیبافی یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت است که خالق آن زنان و مردانی صبور و کوشا هستند و سال‌هاست که بزرگ‌ترین هنر دستی جهان بوده و خراسان رضوی سرآمد این هنر عظیم است. فرش از دیر باز جزء اقلام مصرفی و تولیدی مردمان شهرستان تربت حیدریه بوده است. سالانه ۳هزار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 78498
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

کرونا :

استقبال خارجی ها از معجزه دستان هنرمند تربتی/ گمنام در داخل و مشهور در آن سوی مرزها

به گزارش کرونا از تربت حیدریه،  قالیبافی یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت است که خالق آن زنان و مردانی صبور و کوشا هستند و سال‌هاست که بزرگ‌ترین هنر دستی جهان بوده و خراسان رضوی سرآمد این هنر عظیم است.

فرش از دیر باز جزء اقلام مصرفی و تولیدی مردمان شهرستان تربت حیدریه بوده است. سالانه ۳هزار متر مربع فرش دستباف در این شهرستان بافته می شود. با گذشت زمان حال این محصول زیاد خوب نیست اما هستند مردمانی که دلبسته دارهای قالی هایشان شده اند که برایشان روزی حلال به بار می آورد.

استقبال خارجی ها از معجزه دستان هنرمند تربتی/ گمنام در داخل و مشهور در آن سوی مرزها 5

محمد نعمتی تنها بازمانده نسل قالی بافان در تربت حیدریه که دارایی اش یک دار قالی، شانه، قیچی قالی بافی و دستانی حرفه ای است که  ۱۷۰ گره را در یک سانتی متر مربع در بافت یک تابلو فرش به هم می بافد.

نعمتی در گفت و گو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه گفت: متولد  ۱۳۲۸ در عبدل آباد و ساکن روستای حاجی یار تربت حیدریه است که از سن ۸ سالگی به پشت دارقالی رفته  و به بافت فرش های معمولی مشغول شده و در سن ۲۰ سالگی بعد از دیدن تابلوی چهره ی ابوعلی سینا در مشهد به این هنر روی آورد و بدون هیچ استاد و مربی به بافت تابلو فرش ادامه داد و نخستین اثرش تمثال مبارک حضرت امام خمینی (ره) می باشد.

وی که اکنون ۷۲ سال دارد؛ مشغول به کار تابلو فرش های نفیس است نعمتی که  حاصل دسترنج و هنر او را واسطه ها می برند.

نعمتی در خصوص فعالیت هایش بیان کرد: تا کنون حدود ۲۰۰ تابلو فرش بافته ام و فروش این تابلو فرش هایم به صورت سفارشی است که از کشورهای مختلفی همچون آمریکا ،آلمان، حوزه خلیج فارس، ترکیه، عربستان و… از طریق واسطه ها انجام می گیرد و سود اصلی را متاسفانه واسطه ها می برند و مهمتر اینکه این تابلو فرش ها درخارج از کشور نیز به نام سازنده و طراحی هنرمندان ایرانی رقم می خورد وهنر ایرانی را دربافت این گونه تابلو فرش ها به رخ جهانیان خواهد کشید.

اعلام جزئیات استقبال از امام جمعه جدید گچساران
دنبال کنید

وی در ادامه تصریح کرد : بافت تابلوهایم به صورت رد شمار صد رج می باشند به عبارتی دیگر در هریک سانتی متر مربع ۱۷۰ گره می خورد و این درحالی است که به طور معمول درهرسانت ۴۰ تا ۵۰ گره می باشد که این نوع بافت در کشور بی نظیر است.

این هنرمند تربتی که تمام کارهای تابلو فرش از جمله رنگرزی، طراحی و بافندگی تابلو فرش را شخصا انجام می دهد درخصوص نحوه کارش گفت: بافت تابلوهای من از روی عکس است یعنی با توجه به هر عکسی تابلو فرش آن را می بافم واز معروفترین تابلوفرش هایی که بافته ام عبارتند از : تابلو شام آخر، ضامن آهو استاد فرشچیان، و… می باشد.

نعمتی با اشاره به علاقه خارجی ها به این هنر، تصریح کرد: دعوت نامه های فراوانی از داخل و خصوصا خارج از نمایشگاه های معتبر فرش دارم.

استقبال خارجی ها از معجزه دستان هنرمند تربتی/ گمنام در داخل و مشهور در آن سوی مرزها 6

وی افزود: حدود دو سال است که با کمک میراث فرهنگی به حدود ۳۰ تا ۴۰ خانم آموزش رنگرزی می دهم و درمدت دو ماه بافنده ورنگرز می شوند که این آموزش در روستاهای احمد آباد رخ ، روستای حاجی یار و در شهرستان رخ  ارائه می شود و تاکنون دانشجویان زیادی برای تکمیل پایان نامه های خود به خانه ام آمده اند و اطلاعات مورد نیازشان را از من گرفته اند.

نعمتی درخصوص مصالح رنگرزی عنوان کرد: مصالح اولیه کار از ابریشم ،کرک و رنگ های طبیعی است که توسط خودم از گیاهانی مانند پوست انار ، گردو ،زعفران ، کاه ، رنگ رو روناس تهیه می شود.

اقدام خوب مسوولان نفت گچساران در روز پدر
دنبال کنید

وی سخنی گفت که نشان از عدم حمایت از مسئولین می باشد که اگر مسئولین من را معر فی کنند و کمک مالی هم داشته باشم می توانم تجربه ی ۶۰ ساله خود را به دیگران منتقل نمایم و در اختیار جوانان قرار دهم اما چون سرمایه ایجاد آموزشگاه را ندارم این مهم امکان پذیر نیست.

استقبال خارجی ها از معجزه دستان هنرمند تربتی/ گمنام در داخل و مشهور در آن سوی مرزها 7

  وی تصریح کرد: ارزش کار من در کنار دار قالی بافی؛ انتخاب نخ ابریشم و ترکیب رنگ به کار رفته درخامه (نخ) است.

سخن آخر

روزانه شاهد تغییرات فراوان در سبک زندگی مردم هستیم که ناشی از رشد تکنولوژی می باشد و همین موضوع باعث فراموش شدن بعضی از مشاغل و هنرها از گذشته تا کنون شده است اما در گوشه گوشه این سرزمین مردمانی هستند که همواره هنر کهن این آب و خاک را زنده نگه داشته اند و با وجود مشکلات فراوان هنوز عاشقانه آن را دنبال می کنند. امید است مسئولان با توجه به این هنر قدیمی، قدمی مهم در زنده نگهداشتن آن بردارند.

انتهای پیام/ 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi