یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: تحول و اصلاح نظام بروکراتیک به سمت حذف زواید سنگین و حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 109667
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

کرونا :

حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت؛ فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس در «همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده» در موضوع «حکمرانی خانواده‌محور» نکاتی را به شرح زیر مطرح کرد:

در نسبت میان حکمرانی و خانواده می‌توان چند نگاه داشت. نخستین نگاه، نگاهی است که در آن خانواده «موضوع» سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد. مسائل و آسیب‌های خانواده در نسبت با نقطه مطلوب مشخص شده و برای رفع آن‌ها خدمات و حمایت در نسبت با نهاد خانواده تعریف می‌شود در واقع این نگاه به نوعی انفعالی و مبتنی بر «مسأله و آسیب نسبت به خانواده» است.

در رویکرد و نگاه دوم یک سطح از این بالاتر بوده و حکمران به نوعی تلاش می‌کند در راستای مراقبت و حمایت از نهاد خانواده همه ارکان خود را وارد عمل کند و به یک معنا پیوست خانواده را در نظر بگیرد.

این رویکرد هم مانند قبلی خانواده را «موضوع» سیاست‌گذاری‌ها می‌داند اما این سیاست‌گذاری در معنای موسع آن در تمام ارکان و ابعاد در نظر گرفته می‌شود. این نگاه به نوعی مبتنی بر «حمایت همه‌جانبه از خانواده» است.

در رویکرد و نگاه سوم، خانواده عامل و کنشگر بوده و درواقع نگاه مبتنی بر «فرصت» به این نهاد خواهیم داشت؛ خانواده صرفاً نهادی دارای مسأله و آسیب یا نهادی که باید مورد مراقبت قرار گیرد نخواهد بود، بلکه در کنار آن، این نهاد نهادی دارای ظرفیت‌ و فرصت برای حل مسائل اجتماعی و دستگیر حکمران است.

 این رویکرد سوم، حکمرانی خانواده‌محور است؛ خانواده در این جا صرفاً دریافت‌کننده خدمات نیست، نهادی نیست که حاکمیت به دنبال رفع مسائل و حل آسیب‌های آن باشد. در این‌جا خود خانواده حلال مسائل خود و مسائل اجتماعی است.

دولت باید با جدیت عقب ماندگی تولید یک میلیون مسکن در سال را جبران کند
دنبال کنید

تحقق رویکرد خانواده‌محوری الزاماتی دارد از جمله اینکه مستلزم شناخت دقیق ظرفیت‌ها، تحولات و تغییرات این نهاد است و علاوه بر این، در این مدل حکمرانی مسائل، آسیب‌ها و نیازهای حمایتی خانواده توسط خود این نهاد بازشناسی شده و خانواده خود در حل این مسائل یاری‌گر حاکمیت است.

 درواقع فرآیندهایی هوشمند و فاعلانه برای مشارکت و مداخله خانواده در تصمیم‌سازی باید تعریف شود همچنین خانواده در بازشناسی و حل سایر مسائل اجتماعی نیز در میدان است در این شرایط حکمرانی مستلزم درجه‌ای از اعتماد به این نهاد است.

تحول و اصلاح نظام بروکراتیک به سمت حذف زواید سنگین و حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است./

پایان پیام

 

 

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi