جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نسخه مجلس برای معیشت و اقتصاد مرزنشینان شمال شرق کشور/استفاده از بازار 30 میلیون دلاری افغانستان از مسیر منطقه آزاد دوغارون

نمایندگان مجلس با تصویب ایجاد منطقه آزاد دوغارون زمینه را برای سرمایه گذاری خارجی از جمله کشور چین در منطقه را فراهم کردند تا فعالان اقتصادی کشورمان بتوانند از این ظرفیت برای بهره برداری اقتصادی از بازار ۳۰ میلیون دلاری افغانستان و همچنین دیگر کشورها استفاده کنند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 97052
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

کرونا :

نسخه مجلس برای معیشت و اقتصاد مرزنشینان شمال شرق کشور/استفاده از بازار 30 میلیون دلاری افغانستان از مسیر منطقه آزاد دوغارون

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، معیشت و اقتصاد مرزنشین ها یکی از دغدغه های سال های اخیر مسئولان کشور است که با ارائه لایحه ای برای ایجاد مناطق آزاد تجاری گامی برای رفع این نگرانی و ایجاد اشتغال برای مردم مرزنشین برداشته شد. در نشست علنی روز دوشنبه ۱۶ مرداد مجلس شورای اسلامی لایحه تشکیل منطقه آزاد دوغارون به تصویب رسید که یکی از مهمترین خواسته های مردم تایباد بود.

لایحه منطقه آزاد دوغارون پیشینه ۷ ساله دارد، از ابتدای دوره مجلس دهم ایجاد منطقه آزاد در این مرز مطرح بود که نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرز و صالح آباد موضوع را از استان خراسان رضوی کلید زد، سپس به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برد. این موضوع در دوره مدیریت بانک، مورد بررسی قرار گرفت و یکسال کار کارشناسی بر روی آن شد، رفع ایرادات  تشکیل منطقه آزاد در استان برطرف شد تا در نهایت به روی میز  کمیسیون اقتصادی هیات دولت دوازدهم قرار گرفت.

برای تشکیل هر منطقه آزاد باید ۱۲ تا ۱۳ دستگاه از وزارتخانه ها و سازمان های مربوطه نظر بدهند، از این رو بررسی و تایید از سوی این دستگاه ها زمان زیادی برد تا از بخش های متخلف از جمله اقتصادی، امنیتی، نظامی و سیاسی رایزنی و تاییدات لازم گرفته شود.

تشکیل منطقه آزاد دوغارون در دولت روحانی در یک لایحه واحد به مجلس آورده شد، در این لایحه مناطق آزاد مازندران، سرخس و دوغارون مطرح شده بود که در مجلس دهم به تصویب رسید اما شورای نگهبان تاکید داشت که این مناطق شرایط یکسانی ندارند و باید تفکیک شوند. با این حال دولت دوازدهم زیر بار ارائه سه لایحه برای مناطق آزاد مطرح شده نرفت چرا که بر این باور بود با تفکیک لایحه ممکن است یکی از مناطق آزاد مازندران، سرخس و دوغارون در شورای نگهبان رد شود و در نهایت تشکیل این مناطق در دولت دوازدهم ابتر ماند.

عملکرد وزیر نیرو قابل پذیرش نیست/ آبادان از پروژه انتقال آب غدیر بی نصیب ماند
دنبال کنید

ایجاد منطقه آزاد دوغارون قول رئیسی به مردم خراسان بود

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، درباره ایجاد منطقه آزاد-تجاری دوغارون گفت: پیش از اینکه آقای رئیسی رئیس جمهور شود، در جلسه رایزنی برای کسب رای، درخواست مردم تایباد و خراسان رضوی برای ایجاد منطقه آزاد دوغارون را مطرح کردم، از آنجایی که ایشان شناخت کافی از خراسان دارد و چندین بار به دوغارون سفر کرده بود بر ضرورت ایجاد از منطقه آزاد تاکید کرد و ایجاد این منطقه از نخستین اقدامات دولت سیزدهم شد.

نماینده مردم تایباد، تربت جام، باخرز و صالح آباد در مجلس بیان کرد: دولت رئیسی در گام نخست سه لایحه جداگانه برای ایجاد سه منطقه آزاد ارائه کرد و بعد از یکسال بررسی در کمیسیون اقتصادی، در صحن علنی به تصویب رسید.

دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران با جلیل رحیمی جهان آبادی

این نماینده مجلس اظهار داشت: زیر ساخت ایجاد منطقه آزاد دوغارون فراهم است چرا که بیش از ۱۰۰ سال در این منطقه گمرک وجود دارد از سوی دیگر بیش از ۱۵ سال است که منطقه ویژه اقتصادی تشکیل شده بنابراین زیر ساخت لازم به لحاظ تجهیزات نظارتی، مخازن، زیر ساخت های ساختمانی و محیط مناسب برای فعالیت اقتصادی فراهم است.

وی تاکید کرد: تبادل تجاری ما با افغانستان در سال کمتر از یک میلیارد دلار است و روزانه بالغ بر هزار و ۳۰۰ کامیون بین ایران و افغانستان رفت و آمد می کند و کالا جابجا می شود.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه قوانین منطقه آزاد متفاوت است، گفت: دولت در دوغارون ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی در اختیار دارد که می توان با واگذار این زمین ها سرمایه گذاران بومی را جذب کنیم، متاسفانه در سنوات گذشته بسیاری از سرمایه گذاران بومی از کشور خارج شده اند و باید از امکانات فراهم شده سرمایه گذاران را به مرز دوغارون بیاوریم.

وی تاکید کرد: حتی فرصت جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم است، در قرارداد ۲۵ ساله با چین، طرف قرارداد متعهد شده است که در مناطق آزاد ایران سرمایه گذاری کند که می توان به استناد این قرارداد، چینی ها را برای سرمایه گذاری به منطقه آزاد دوغارون بیاوریم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ایران بازار ۳۰ میلیون دلاری در افغانستان دارد، اظهار داشت: از افغانستان کالاهای زیادی وارد ایران نمی شود اما می توان از خاک ایران مواد خوراکی، پوشاک و تجهیزات ساختمانی به افغانستان صادر کرد بنابراین بازار فوق العاده مناسبی برای ایران فراهم می شود از سوی دیگر فاصله مرز زمینی دوغارون تا هرات که قطب غربی افغانستان از لحاظ جمعیتی تنها یک ساعت و نیم است، کالاها با قیمت ارزان تر به دست مشتری می رسد. باید بیان کرد که افغان ها کالاهای تولید ایرانی را به لحاظ کیفیت و بهداشتی بسیار قبول دارند از این رو بازار فوق العاده ارزشمندی برای صادرات ایجاد کنیم.

دوغارون دروازه صادراتی ایران با افغانستان است

وی بیان کرد: دوغارون دروازه صادراتی ایران و دروازه تعامل اقتصادی با افغانستان است در همه نظریه های روابط بین الملل تاکید می شود وقتی کشورها در مرزهایشان منافع و سرمایه گذاری مشترک دارند از هر گونه تنش دوری می کنند اکنون که با طالبان همسایه هستیم، برای دوری از تنش با سرمایه گذاری مشترک می توانیم در صورت ایجاد هر تنشی به دلیلی سرمایه گذاری مشترک به سمت رفع تنش ها برویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مجموعه عوامل نشان می دهد اقدام مجلس و دولت برای ایجاد منطقه آزاد دوغارون کار کارشناسی، دقیق و اصولی برای منافع ملی و محلی در خراسان رضوی است، امیدواریم هر چه سریعتر شواری نگهبان اعلام نظر کند  تا زودتر به سمت اجرای آن برویم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi