شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جشن روز«بلوط» همزمان با مرگ بلوط!آقای نوبخت خیلی دیر نشده؟

به گزارش کرونا از یاسوج، این روزها مهمترین مشکل در استان کهگیلویه و بویراحمد به آفت پروانه برگخوار در مناطق گرمسیری استان برمی‌گردد که درختان بلوط این مناطق را مورد هجوم قرار داده و معلوم نیست که این میراث بزرگ طبیعی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. آن گونه که مسئولان اعلام کرده اند ۱۷ هزار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 77419
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

کرونا :

جشن روز«بلوط» همزمان با مرگ بلوط!آقای نوبخت خیلی دیر نشده؟

به گزارش کرونا از یاسوج، این روزها مهمترین مشکل در استان کهگیلویه و بویراحمد به آفت پروانه برگخوار در مناطق گرمسیری استان برمی‌گردد که درختان بلوط این مناطق را مورد هجوم قرار داده و معلوم نیست که این میراث بزرگ طبیعی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

آن گونه که مسئولان اعلام کرده اند ۱۷ هزار هکتار از عرصه های جنگلی مربوط به درختان بلوط در منطقه گرمسیری به ویژه شهرستان باشت گرفتار این آفت شده و کار مبارزه با آن را بسیار سخت کرده است هر چند مسئولان استانی از اعتبارات ۲۰ و گاها ۴۰ میلیاردی برای مبارزه با این آفت سخن می‌گویند اما آنگونه که معلوم است چنین اعداد و ارقامی هرگز جوابگوی رفع این بلای طبیعی در استان نیست.

وضعیت به گونه‌ای شده که پای سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را به استان کهگیلویه و بویراحمد کشانده و نشست ستاد بحران تشکیل شده تا برای مقابله با این آفت چاره اندیشی شود.

جالب اینجاست سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این واضاع و احوال سخت از نامگذاری یک روز به نام بلوط سخن می گوید در حالی که تا پیش از این به هیچ وجه صحبتی از روز بلوط و نامگذاری یک روز به نام این نماد مقاومت و ایستادگی در جنگل های زاگرس نبوده است.

عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در حالی از نامگذاری یک روز به نام روز بلوط خبر می‌دهد که بلوط ها در حال جان دادن هستند و می بایست این نام گذاری تا پیش از این صورت می گرفت اکنون روز مقابله با این آفت نابود کننده بلوط های زاگرس است و مسئولان باید بیش از پیش به فکر پیشگیری و مقابله و جلوگیری از گسترش این آفت به سایر مناطق باشند.

شهردار یاسوج ابقا شد
دنبال کنید

همچنین در یکی از نشست ها در خصوص راه اندازی مرکز تحقیقات بلوط سخن به میان آمد در حالیکه می بایست این کار نیز از سال ها پیش صورت می گرفت تا به صورت تحقیقاتی و پژوهشی از بروز چنین بحرانی جلوگیری به عمل می آمد.

هر چند این درخواست ها با نیت خیر بوده اما باید از هم اکنون به فکر زنده نگهداشتن بلوط های زاگرس بود و با اقدامات مختلف استفاده از توان دانشمندان و تفکرات دانشگاهی جلوی نابودی هر چه بیشتر بلوط های زاگرس را گرفت.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi