شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

گلایه‌ها از گرانی داروی دام‌ در جنوب کرمان/ دامپزشکی: گزارش کنید

مسئولان دامپزشکی در پاسخ به گلایه‌های مردم جنوب کرمان از گرانی قیمت داروهای دامی می‌گویند اگر دارویی در داروخانه‌ای اضافه‌تر از قیمت مندرج روی آن فروخته شود شهروندان به شبکه های دامپزشکی‌ شهرستان‌ها مراجعه و گزارش کنند. به گزارش کرونا، علی احمدی، مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهروندان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72044
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

کرونا :

گلایه‌ها از گرانی داروی دام‌ در جنوب کرمان/ دامپزشکی: گزارش کنید

مسئولان دامپزشکی در پاسخ به گلایه‌های مردم جنوب کرمان از گرانی قیمت داروهای دامی می‌گویند اگر دارویی در داروخانه‌ای اضافه‌تر از قیمت مندرج روی آن فروخته شود شهروندان به شبکه های دامپزشکی‌ شهرستان‌ها مراجعه و گزارش کنند.

به گزارش کرونا، علی احمدی، مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهروندان در این مناطق کم برخوردار از قیمت های داروی دام ناراضی هستند و گلایه دارند توضیح داد: ما مستمر بر کار داروخانه های دامپزشکی نظارت داریم و هرگونه تخلفی نیز پیگیری می شود اما معیار ما قیمت روی دارو است.

وی در این زمینه تشریح کرد: نظارت مستمر بر داروخانه های دامپزشکی از سوی همکاران ما در دامپزشکی انجام می شود و داروخانه های دامپزشکی نیز به بخش خصوص واگذار شده اند که نظارت بر آنها بر عهده بخش دولتی است.

احمدی تصریح کرد: نظارت ها با این هدف انجام می شود که دارو به صورت غیرمجاز و نیز در شرایط غیراستاندارد توزیع نشوند و اثربخشی لازم را نیز داشته باشند.

وی در عین حال درباره قیمت داروها گفت: قیمت روی دارو برای ما ملاک و معیار است، چنانچه دامداران در خصوص قیمت دارو اضافه تر از قیمت مندرج اعتراض داشته باشند می توانند به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها از جمله قلعه گنج مراجعه کنند و به طور حتم شکایت و اعتراض آنان پیگیری خواهد شد.

آمار واکسیناسیون دام ها

مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان همچنین وضعیت واکسیناسیون دام ها در این منطقه را از سال گذشته و نیز امسال مطلوب توصیف و بیان کرد: سال گذشته پنج میلیون دُز واکسن علیه بیماری های دامی در این منطقه تزریق شد.

وی افزود: درصورتی که واکسیناسیون به خوبی انجام شود سطح ایمنی دام بالا می رود و عملا سطح رخداد و بروز بیماری ها به صفر می رسد و در نتیجه همه گیری خاصی نیز اتفاق نمی افتد.

احمدی با بیان اینکه برنامه واکسیناسیون همه بیماری ها در سال جدید نیز در دستور کار است، اظهار کرد: واکسن تب برفکی جنوب کرمان نیز تامین شده و در برنامه اجرا قرار دارد.

به گفته وی برنامه ریزی برای واکسیناسیون دام در جنوب کرمان مطابق با نیاز منطقه صورت گرفته است.

۱۸هزار نفر شتر 

مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: حدود ۱۸ هزار نفر شتر در جنوب کرمان داریم که بیشتر آنها در حوزه شهرستان های قلعه گنج و رودبارجنوب قرار دارند.

به گفته وی همچنین حدود ۲ میلیون راس گوسفند و بز و نیز ۱۲۰ هزار راس گاو و گوساله در این منطقه ثبت شده اند که زیرپوشش واکسیناسیون قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان اواسط هفته جاری به قلعه گنج سفر کرده بود که در جریان این سفر با خبرنگار ایرنا نیز مصاحبه کرد.

واکسیناسیون رایگان شترها و شهرستانی که کشتارگاه ندارد

همچنین حمید توسلی‌پور، رییس شبکه دامپزشکی قلعه گنج توضیح داد: یکهزار و ۳۰۰ نفر شتر در تالاب و مرتع جازموریان قلعه گنج در مقابل بیماری های دامی واکسینه شدند.

به گفته وی بسیاری از شترداران قلعه گنج دام و شتر خود را برای چرا از اواسط اسفند تا اواخر خردادماه به مرتع جازموریان به علت رویش زیاد علوفه به این منطقه می برند و رها می سازند.

توسلی پور افزود: واکسیناسیون رایگان برای مقابله با بیماری دامی «انتروتوکسمی» یا بیماری های ناشی از تغذیه علوفه سبز از اواخر اسفند تا اوایل فروردین امسال در جمعیت یکهزار و ۳۰۰ نفری شترها در تالاب جازموریان قلعه گنج انجام شد.

وی توضیح داد: این واکسن گران قیمت در کل کشور برای شترداران و دامداران هزینه دارد؛ اما تنها اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برای جلوگیری از بیماری دامی برای شتردارانی که دام خود را به مرتع تالاب جازموریان برده بودند این برنامه را به طور رایگان انجام می دهد.

توسلی پور اظهار کرد که سال گذشته واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت ۱۷ هزار و ۵۵۶ راس گاو و گوراسه و ۲۱۳ هزار گوسفند و بز در قلعه گنج انجام شد.

به گفته وی همچنین واکسیناسیون «پی پی آر»(طاعون نشخوارکنندگان) برای ۲۱۳ هزار گوسفند و ۱۱ هزار گاو و گوساله به صورت رایگان انجام شده است.

این مسئول گفت که بیشتر دام های قلعه گنج به صورت سنتی نگهداری می شوند و تنها یک دامپروری شتر و گاو و گوساله صنعتی وجود دارد.

توسلی پور توضیح داد: تنها یک دامپروری بز صنعتی دارای پنج هزار راس بز از نوع مورسیا وابسته به بنیاد مستضعفان در روستای چاه شاهی قلعه گنج داریم که از طریق بخش خصوص نگهداری می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قلعه گنج همچنین گفت: کشتار دام در شهرستان قلعه گنج به صورت سنتی انجام می شود و قلعه گنج کشتارگاه ندارد.

وی افزود: اما نظارت بر فروشگاه های توزیع گوشت و مرغ مرتب به صورت روزانه انجام می شود و طی هفته گذشته ۴۶۰ کیلو مرغ منجمد تاریخ مصرف گذشته در سطح بازار قلعه گنج جمع آوری و معدوم شد.

قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

منبع: ایرنا

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi