شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ماجرای پیامی که سرنوشت‌ساز شد/ نامه امام خمینی(ره) به ایل پاپی، سرآغاز مبارزه سیاسی عشایر لرستان

کرونا لرستان- نسرین صفربیرانوند، تاریخ انقلاب سرشار از فراز و نشیب و رویدادهای تلخ و شیرینی زیادی است در این میان اما برخی رویدادها نقش مهم و تاثیر گذاری داشته‌اند. نقش عشایر لرستان و به تبع ایل پاپی و  بالاگریوه هم قبل و هم بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست، تعداد شهدای عشایر که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68316
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

کرونا :

ماجرای پیامی که سرنوشت‌ساز شد/ نامه امام خمینی(ره) به ایل پاپی، سرآغاز مبارزه سیاسی عشایر لرستان

کرونا لرستان- نسرین صفربیرانوند، تاریخ انقلاب سرشار از فراز و نشیب و رویدادهای تلخ و شیرینی زیادی است در این میان اما برخی رویدادها نقش مهم و تاثیر گذاری داشته‌اند.

نقش عشایر لرستان و به تبع ایل پاپی و  بالاگریوه هم قبل و هم بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست، تعداد شهدای عشایر که طبق آمار ۶۰۰ تن است گواه این ادعا است.

نامه‌ی که سران ایل پاپی به منظور حمایت از نهضت امام خمینی (ره) می‌نویسند، می‌توان گفت یکی از نامه‌های مهم در تاریخ نهضت امام خمینی(ره) از سال ۴۲ تاکنون بوده است، اما متاسفانه بسیاری از مردم حتی ایل پاپی هم از ماهیت این نامه اطلاع چندانی ندارند.

با توجه به اینکه در دهه فجر قرار داریم همچنین به منظور  اطلاع از چند و چون این نامه و پاسخ امام خمینی (ره) با «مراد حسین پاپی» پدر علم تبارشناسی و دکتری تاریخ ایران باستان که خود در کتاب از هخامنشی تا بالاگریوه این رویداد را به رشته تحریر درآورده گفت ‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ماجرای پیامی که سرنوشت‌ساز شد/ نامه امام خمینی(ره) به ایل پاپی، سرآغاز مبارزه سیاسی عشایر لرستان 4

 

*ماجرای نامه امام خمینی (ره) به ایل پاپی که سرآغاز مبارزه سیاسی عشایر لرستان شد را برای خوانندگان تشریح بفرمایید

مبارزه در لرستان دارای پیشینه است

مبحث مبارزه در لرستان تقریبا دارای پیشینه است، تعداد بسیاری از عشایر  لرستان بزرگ قبل در دوران قاجاریه، زندیه ،حتی افشاریه و صفویه درگیری و رویارویی‌هایی را به صورت فیزیکی با حکومت‌ها داشته‌اند، به طوری که همین رویارویی ها سبب شده افراد بسیاری از عشایر لرستان به اقصی نقاط ایران تبعید شوند و یا مهاجرت کنند.     

اما نقطه اوج پایداری عشایر  به دوران پهلوی اول می‌رسد که می‌خواهد حکومت مرکزی را ایجاد کند، زیرا در دوران قاجاریه مملکت هزار شاه بوده و رضا شاه به دنبال افزایش اقتدار حاکمیت است که اگر بی انصافی نکنیم موفق هم می‌شود و تا حدودی کشور به آرامش می‌رسد.

 اما محمدرضا شاه زمانی که به قدرت می‌رسد در همان ابتدای کار با احزاب مختلفی برخورد می‌کند،تا کودتای ۲۸ مرداد که بعد از آن به طور کلی شکل دیکتاتوری به خودش گرفت.

کشف 3 بهله پرنده در معرض خطر انقراض در کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

 محمدرضا شاه همه مخالفان، منتقدان و رقیبان را  سرکوب کرد، از جمله نهضت روحانیت که با امام خمینی(ره) و قبل از سال ۴۲ به نقطه اوج خود رسید.

 وقتی نهضت امام خمینی (ره) با سخنرانی‌های آتشین و مبارزات علیه شاه شروع شد، گروه‌های مخالف در اقصی نقاط ایران و اقشار مختلف و سران ایلات اعلام حمایت کردند.

یک نامه که سرنوشت ساز شد 

 در اینجا باید به یک تلگراف که خیلی مهم است، اشاره کنم  این تلگراف در لرستان بزرگ ارسال و اکنون هم بایگانی شده است، من هم در کتاب از هخامنشی تا بالاگریوه به آن اشاره کرده‌ام و سند آن موجود است.

 نامه سران ایل پاپی در آذر ماه سال ۴۲ در حمایت از نهضت امام خمینی (ره) یکی از نامه‌های مهم است‌.

سران ایل پاپی دو تلگراف را با یک مضمون به شاه و امام ارسال می‌کنند که نامه امام خمینی(ره) توسط محمد یاسر جعفری از روسای ایل پاپی  به محضر امام ارسال می‌شود، امضا را هم جمع کرد. سران عشایر ایل پاپی و مردم حمایت خود را از آیت‌الله خمینی(ره) که آن زمان در بازداشت به سر می‌بردند، اعلام می‌کنند.

 این نامه از طرف همه سران ایل پاپی بود، به واسطه ارتباط محمد یاسر جعفری با آیت الله کمالوند نامه برای امام ارسال و امام خمینی (ره) یک نامه تاریخی به ایل پاپی ارسال می‌کنند.

ماجرای پیامی که سرنوشت‌ساز شد/ نامه امام خمینی(ره) به ایل پاپی، سرآغاز مبارزه سیاسی عشایر لرستان 5

 

نامه امام نقطه عطفی در مبارزات مردم لر

 مضمون نامه امام این بود که،«خدمت ذی شرافت سران ایلات و عشایر پاپی اید هم اله تعالی معروض می‌دارد ، تلگراف محترم واصل و موجب کمال امتنان شد، در حقیقت شما آقایان  ذخیره اسلام و جنود امام زمان هستید که در مواقع مشکلات همقدم با روحانیت برای حل آن اقدام می‌فرمایید  را به شما واصل کند، خداوند برکات خود را به شما آقایان عزیز نازل فرماید».

سارق زن‌نما در شهر سی سخت دستگیر شد+فیلم
دنبال کنید

 نامه امام خمینی (ره) یک  نقطه عطفی در تاریخ نهضت امام (ره) و مبارزات مردم لر بود، از طرفی نامه سران ایل پاپی نیز یک مبارزه و کار سیاسی با هدف بود. 

 نامه امام (ره) به محدوده لرستان به ویژه بین ایل پاپی و بالاگریوه باعث شد نهضت امام (ره) جانی بگیرد و به نقطه اوج خود برسد.

 مردم رساله امام خمینی(ره) را می‌خواندند و روحانیون بزرگی همچون آیت الله سید محمد رضا موسوی معروف به آقاحاجی و بعدها هم شهید فخرالدین رحیمی با عشایر ایل پاپی و بالکریوه ارتباط داشتند.

نامه امام باعث شد مردم با نهضت امام (ره)  و خود امام آشنا شود، هر چند در مقطعی تمام احزاب مخالف و منتقد سرکوب شد، اما اواخر ۵۵ و اوایل سال ۵۶ دوباره خیزشی به وجود آمد، بخشی عمده‌ی از خیزش مربوط به همین ناحیه ایل پاپی و بالاگریوه بود.

 ایل پاپی، نماد ایل انقلاب

 افراد انقلابی که پای کار آمدند و بعد از پیروزی انقلاب نیز بیشترین پاسدار و حزب اللهی مربوط به منطقه پاپی بود.

ایل بالاگریوه بخصوص ایل پاپی به عنوان نماد ایل انقلاب مطرح بود،در سطح کشور روستای صاحب‌الزمان  به نسبت جمعیت بیشترین شهدا را در کشور به خود اختصاص داده است، این روستا ۷۲ شهید را تقدیم کرده است و در مجموع شهدای ایل پاپی ۶۰۰ تن هستند.

نامه‌ی که نتیجه‌اش همچنان ادامه دارد

همه این موارد از جمله روحیه انقلابی، فداکاری و مجاهدت‌ها نتیجه و ماحصل تلگراف سران ایل پاپی و در نهایت جواب امام است که تا امروز هم ادامه دارد.

نامه امام (ره)  سرفصل یک مبارزه سیاسی و آگاهانه است، در ادبیات سیاسی  شورش، جنگ و حمله با مبارزه تفاوت دارد ، مبارزه حتما باید سیاسی باشد و هدف داشته باشد.

البته امام (ره) نامه دیگری نیز خطاب به مردم بالاگریوه لاوی هنگام پیروزی انقلاب خدمت امام یک نامه اهالی یالاکروی و کتاب از هخامنشی تشکر کرده است.

انتهای پیام/م


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi