چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چشم انداز روشن تحقق پروژه‌های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج – کرونا نیوز – پروژه‌های مهم و بزرگ کهگیلویه و بویراحمد با برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید در مسیر تکمیل قرار گرفته‌اند که این امر امیدها برای افزایش رفاه شهروندان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را در دل مردم این دیار زنده کرده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 58508
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

کرونا :

چشم انداز روشن تحقق پروژه‌های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کرونا نیوز،سدبزرگ چم شیر،پتروشیمی گچساران،پتروشیمی دهدشت از طرح های بزرگ و امید آفرین در حال احداث در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که افزون بر تولید می تواند منجر به تعداد پرشماری فرصت شغلی شود.

مدیر عامل پتروشیمی گچساران  می گوید: مجتمع پتروشیمی این شهرستان ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اواخر سال ۱۴۰۰بهره برداری می شود.

مصطفی حیدریان اضافه کرد: این طرح با ۵۸۰ میلیون یورو و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست اجراست.

وی بیان کرد:با بهره برداری از کارخانه پتروشیمی  گچساران سالیانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن سی تری پلاس تولید می شود.

با بهره برداری از مجتمع پتروشیمی گچساران ،۳۵۰شغل بطور مستقیم و افزون بر ۲هزار شغل بطور غیر مستقیم برای جوانان منطقه ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران تصریح کرد: سد چمشیر هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حداکثر تا بهار سال ۱۴۰۱ به طور کامل افتتاح می شود.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره از مزایای احداث سد چمشیر است.

حسین رضوی افزود:تاکنون ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد و نیروگاه سد چم شیر در گچساران هزینه شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:  میزان پیشرفت فیزیکی پتروشیمی دهدشت را ۲۲ درصد اعلام کرد و گفت: این طرح قبل از سال ۹۷ راکد بوده که هم اکنون ۱۵۰ نفر در این طرح بزرگ اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: پتروشیمی دهدشت ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع مواد پتروشیمی را دارد.

دیگر طرح های شاخص 

اختصاص اعتبار از محل منابع مالی مختلف نظیر نفت، توازن منطقه ای ،استانی و تسهیلات بانکی از راهبردهای مسئولان برای تکمیل طرح های بزرگ عمرانی این استان بوده است.

احداث سد تنگ سرخ، سدآبریز، آبرسانی به زمین های کشاورزی دشت های گچساران و باشت از طرح های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد است که بهره برداری از آنان افزون بر ایجاد فرصت های شغلی می تواند منجر به افزایش درآمد بهره برداران حوزه صنعت و کشاورزی شود.

هم اکنون یکهزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی ریز و درشت در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد در دست اجراست که دولت در قالب طرح های ملی، ملی شاخص و جهش تولید برای تکمیل و بهره برداری از آنان در حال تلاش است.

مسئولان با اذعان به این مساله که سهم کهگیلویه و بویراحمدی از درآمد ناخالص ملی نیم درصد است در حالی که براساس شاخص جمعیتی حداقل باید یک درصد باشد می گویند: به همین دلیل برای تکمیل طرح های اشتغالزا در این استان باید تلاش های مضاعفی صورت گیرد.

اخذ مجوز ماده۵۶ یا دریافت تسهیلات بانکی

رییس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد گفت:یکی از برنامه های دولت برای تکمیل ابرپروژه های تحول ساز اقتصادی استان اخذ مجوز ماده ۵۶ برای دریافت تسهیلات بانکی است که براساس آن دولت متعهد می شود این تسهیلات را به بانک برگرداند.

آقای وزیر حال بلوط‌های زاگرس خوب نیست!
دنبال کنید

علی شهابی نسب تصریح کرد: این مجوز برای اختصاص ۲۱۰  میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سد تنگ سرخ اخذ شده است.

وی با اشاره اینکه این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد اضافه کرد:۸۰ میلیارد تومان نیز از منابع مالی دیگر برای تکمیل سد تنگ سرخ پیش بینی شده است.

سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تامین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب در حال ساخت است.

هم اکنون با اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم ، برخی شهر های کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج مرکز آن به کم آبی و قطعی آب رو به رو می شود.

این سد می تواند آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر به ‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب را تامین کند و سبب توسعه گردشگری و امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد تنگ سرخ  که عملیات اجرایی سد آن از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد در حال حاضر ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس سازمان مدیریت برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه اجرای سد آبریز هم اکنون در حال انجام مراحل پایانی مطالعات است اضافه کرد: بخشی از اقدام ها برای تامین  ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این طرح از محل تسهیلات ماده ۵۶ انجام شده و در تلاش برای دریافت مجوز تسهیلات بانکی برای عملیاتی شدن سد آبریز هستیم.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

این سد با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود .

با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.

سد آبریز در شهرستان کهگیلویه برای تامین آب کشاورزی دهدشت غربی مطالعاتی هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

شهابی نسب با بیان اینکه آبرسانی به هفت هزار هکتار به زمین های کشاورزی دشت های امامزاده جعفر وخان احمد در شهرستان های گچساران و باشت از دیگر طرح های مهم استان است گفت: تلاش برای اختصاص ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی ماده ۵۶ از برنامه های دولت برای تکمیل این طرح است.

خط دو مداره چاروسا و دیشموک 75میلیارد اعتبار نیاز دارد/ افت ولتاژ مشکل اصلی برق چاروسا
دنبال کنید

وی عنوان کرد:آبرسانی به دشت امامزاده و باشت ۹۰۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد.

شهابی نسب تصریح کرد: تکمیل این طرح ها می تواند افزون بر درآمد پایدار نقش اثرگذاری در رونق تولید نیز داشته باشد.

جذب ۴۵ درصد از اعتبارات امسال

وی تاکید کرد:۹۳۲ میلیارد تومان اعتبار امسال به استان ابلاغ شده که۴۵ درصد از آن به صورت نقد و اسناد خزانه جذب شده است.

شهابی نسب اضافه کرد: این میزان اعتبار از منابع مالی مختلف مانند نفت، توازن، استانی برای یکهزار و۵۰۰ پروژه در سطح کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است .

وی با اشاره به اینکه سی و یکم تیر هر سال فرصت جذب اعتبارات وجود دارد ابرازامیدواری کرد: میزان تخصیص اعتبارات عمرانی کهگیلویه وبویراحمد در سال مالی جدید افزایش چشمگیری یابد.

طرح های جهش تولید

رییس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد انعقاد پروژه های جهش تولید برای ۳۳ طرح بزرگ استان از دیگر اقدام های دولت برای توسعه اقتصادی استان است.

شهابی نسب تصریح کرد که ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی،استانی،تسهیلات سرمایه گردش برای این طرح ها پیش بینی شده که ۶۲ میلیارد تومان آن ابلاغ و۲۰ درصد از آن تخصیص یافته است.

شهابی نسب تاکید می کند: ۱۷ طرح استانی ویژه کهگیلویه وبویراحمد آبرسانی به دشت امامزاده جعفر،باشت،آبرسانی به چهار شهر دهدشت،سوق لنده،محور یاسوج به سی سخت، راه باغچه سادات از جمله این پروژه هاست که امسال ۲۳۳ میلیارد تومان اعتبار داشته است.

به گفته او دانشکده پرستاری، اتصال یاسوج به راه آهن،جاده پاتاوه به دهدشت، سد تنگ سرخ،بزرگراه یاسوج به شیراز، محور یاسوج به اقلید، جاده دوگنبدان به گناوه  از دیگر پروژه های شاخص در حال اجرای استان است.

رییس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد:تدوین سند آمایش سرزمینی که هم اکنون در مراحل پایانی است از دیگر برنامه های در دست اجرا برای توسعه استان است.

چشم انداز سال ۱۴۰۰

شهابی نسب تصریح کرد: یکهزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برای تکمیل طرح های عمرانی استان پیش بینی شده است.

ظرفیت های کهگیلویه وبویراحمد

شهابی نسب با اشاره به اینکه سهم  استان کهگیلویه و بویراحمد از تولید ناخالص ملی نیم درصد است در حالی که براساس معیار جمعیتی بایدیک درصداست عنوان کرد: دولت توجه ویژه ای به تکمیل طرح های تحول ساز استان دارد.

وی با تاکید بر اینکه کهگیلویه وبویراحمد با ۱۰ درصد روان آب های کشور جایگاه دوم کشور منابع آبی کشور را دارد وهمچنین رتبه دوم  نفت وگاز، مقام سوم آبزی پروری واز استان های پیشتاز در گیاهان دارویی است ظرفیت های توسعه استان را بی بدیل دانست.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد در جنوب غربی کشور قرار دارد.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi