جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گشایش مرز چیلات در سفر رییس جمهوری به عراق پیگیری می شود

شهریار حیدری روز یکشنبه در بازدید از روند اماده سازی بازارچه و مرز چیلات در محدوده مرزی شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام به خبرنگار کرونا گفت: وزارت کشور و وزارت خارجه در ماه های گذشته گشایش مرز و بازارچه چیلات را از طریق رایزنی با طرف های عراقی پیگیری کرده اند.وی گفت : این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46997
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷

کرونا :

گشایش مرز چیلات در سفر رییس جمهوری به عراق پیگیری می شود

شهریار حیدری روز یکشنبه در بازدید از روند اماده سازی بازارچه و مرز چیلات در محدوده مرزی شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام به خبرنگار کرونا گفت: وزارت کشور و وزارت خارجه در ماه های گذشته گشایش مرز و بازارچه چیلات را از طریق رایزنی با طرف های عراقی پیگیری کرده اند.
وی گفت : این نقطه مرزی که در مجاورت کریدور ارتباطی شمال به جنوب عراق قرار دارد از مزیت و موقعیت راهبردی ارزنده ای برای هر دو کشور برخوردار است.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور پیشرفت اجرایی احداث زیربناهای عمرانی و عمومی چیلات را خوب دانست و گفت:این نقطه مرزی هم اکنون مهیای راه اندازی بازارچه و بعد از ان مرز رسمی است.
وی افزود: از سال گذشته تا کنون حداقل چهار بار در جلسات مشترک با طرف عراقی ما بحث چیلات را مطرح کرده ایم و سال گذشته نیز برای اربعین بعنوان مرز احتیاط مطرح شد یعنی در شرایطی که ترافیک در مهران یا چذابه بود حتما از این مرز استفاده می شد ولی طرف عراقی زیرساخت لازم را نداشت .
تاکنون برای ایجاد زیرساخت های آب و برق، فیبرنوری و راه دسترسی مرز چیلات بیش از ۳۶۰میلیارد ریال هزینه شده است.
حدود نیمی – ۲۲۰ کیلومتر -از مجموع ۴۳۰کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور همسایه در محدوده شهرستان دهلران و همجوار با استان میسان عراق قرار دارد.
قرابت های فرهنگی و مراودات تاریخی – اجتماعی شهرستان های مرزی ایلام ، مهران و دهلران در غرب کشور با استان های واسط ، میسان و دیالی در شرق عراق موجب مطالبه مراوده بیشتر مردمان دوسوی مرز شده است.
مرز بین المللی مهران به عنوان تنها خروجی مرزی استان ایلام واقع در جوار استان واسط در شرق عراق هم اکنون به عنوان اصلی ترین کانون تردد زائران عتبات عالیات دو کشور مطرح است.
/۶۰۳۴/۷۱۷۵

گشایش مرز چیلات در سفر رییس جمهوری به عراق پیگیری می شود 3

سیاسی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi