چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

انقلاب اسلامی به زنان جایگاه و منزلت بخشید/تفاوت در حقوق زن و مرد به دلیل حفظ بنیاد خانواده و استقلال شخصیت زن و مرد در مقابل همدیگر است

قانون اسلام حقوق هایی را برای زنان مشخص کرده است که می توان گفت بیشتر زنان به دلیل عدم آگاهی از حقوقشان در قانون دچار مشکلاتی می شوند و در این حالت است که همسرآزاری نیز افزایش پیدا می کند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو،  به از پیروزی انقلاب

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41379
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰

کرونا :

انقلاب اسلامی به زنان جایگاه و منزلت بخشید/تفاوت در حقوق زن و مرد به دلیل حفظ بنیاد خانواده و استقلال شخصیت زن و مرد در مقابل همدیگر است
قانون اسلام حقوق هایی را برای زنان مشخص کرده است که می توان گفت بیشتر زنان به دلیل عدم آگاهی از حقوقشان در قانون دچار مشکلاتی می شوند و در این حالت است که همسرآزاری نیز افزایش پیدا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو،  به از پیروزی انقلاب اسلامی زنان حق و حقوقی پیدا کردند که تا قبل از انقلاب چنین حقوقی وجود نداشت در زمان رژیم پهلوی زنان مثل یک کالا دیده می شدند و هر گونه سو استفاده هایی از آنها می شد به گونه ای که زنان هیچ حقی نداشتند.

همزمان با آغاز انقلاب اسلامی زنان جایگاه و منزلت پیدا کردند و حقوقی برابر بامردان به آنها اختصاص یافت به گونه ای که امروزه شان، منزلت و جایگاه زنان در ایران اسلامی بسیار بالا و اجتناب ناپذیر است طبق قانون اسلامی زنان و مردان هیچ کدام از هم متمایز نیستند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.

هر شخصی باید بداند که در قانون کشورش چه حق و حقوقی دارد باید بداند کجا حق با اوست و کجا تکلیف است  داشتن این آگاهی به داشتن زندگی سالم و یک جامعه سالم بسیار کمک می کند و می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند در میان حقوق های مختلفی که یک فرد دارد ما به سراغ ازدواج رفته ایم.

ازدواج از سنت های پیامبر اکرم (ص) و به آن بارها سفارش شده است زن و مرد در مقابل این سنت هر کدام حق و حقوقی دارند که دیگری باید رعایت کند تا بتوانند زندگی خوبی داشته و فرزندان سالمی را تحویل جامعه دهند اما متاسفانه گاها عدم اگاهی طرفین از این حقوق باعث ایجاد مشکلاتی می شودزنان هم در زندگی و هم در سنت ازدواج در مقابل مرد یک حقوق خاص دارد که تنها ویژه زن است و یک حقوق مشترک که بین  زن و مرد مشترک و هر دو باید رعایت کنند.

انقلاب اسلامی به زنان جایگاه و منزلت بخشید/تفاوت در حقوق زن و مرد به دلیل حفظ بنیاد خانواده و استقلال شخصیت زن و مرد در مقابل همدیگر است 5

در همین خصوص با وکیل پایه یک دادگستری استان احسان برگریزان دارای دکترای حقوق تخصصی هم صحبت شده ایم که از حقوق زنان در مقابل مردان آگاهی پیدا کنیم تا بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم چرا که گاهی عدم آگاهی از یک موضوع خسارت زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند.

احسان برگریزان صحبت هایش را اینگونه آغاز کرد: بحث حقوق و تکالیف زن و مرد در مقابل همدیگر در اسلام پذیرفته شده است که برخی از این حقوق به صورت خاص یعنی خاص مرد و خاص زن  و برخی به صورت مشترک است و دلایل این حقوق نیز حفظ بنیاد خانواده و حفظ استقلال شخصیت زن و مرد در مقابل همدیگر است.

 برگریزان بیان کرد: از دیدگاه اسلام زن و مرد هیچکدام برتری بر دیگری ندارد بلکه تکمیل کننده همدیگر هستند اگر زن دارای حقوقی است و مرد هم حقوقی دارد به معنای برتری یکی بر دیگری نیست اما در اینجا به حقوق زنان اشاره می کنیم.

تشریح آخرین وضعیت روند توزیع کتب درسی در بهمئی
دنبال کنید

وکیل پایه یک دادگستری افزود: در قانون اسلام می توانیم حقوق زن را اینگونه بیان کنیم اول مشارکت سیاسی زنان است ان در حالی است که در قبل از انقلاب این مشارکت اینگونه پررنگ نبود دومین حقوق زن حق اشتغال زنان است.

آیا منظور این است که هیچ محدودیتی برای شغل زنان وجود ندارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: برای پاسخ به سوال به ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مراجعه می کنیم که گفته است "شوهر می تواند زن خود را  از حرفه ای که منافی مصالح خانوادگی و یا حیثیت خانوادگی باشد منع کند" پس در صورتی محدودیت ندارد که آن شغل به حیثیت خانواده ضربه نزند.

 برگریزان عنوان کرد: سومین حقی که زن دارد حق مالی زنان است که مستقل از شوهر است برای بیشتر روشن شدن قضیه به ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی اشاره می کنیم که گفته" زن مستقلا می تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می خواهد داشته باشد و شوهر نمی تواند زن را وادار کند که هزینه زندگی را بپردازد  که ماده ۳۰ قانون حمایت از خانواده نیز تکمیل کننده همین موضوع است.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: ماده ۳۰ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۹۳ گفته است" در مواردی که زوجه در دادگاه اثبات کند به اذن وی از مال خود برای مخارج و مصارف زندگی مشترک که بر عهده زوج است هزینه کرده و زوج نتواند قصد تبرع زوجه را اثبات کند می تواند معادل آن را از وی دریافت کند.(تبرع : رایگان ، مجانی ، بدون مزد)

انقلاب اسلامی به زنان جایگاه و منزلت بخشید/تفاوت در حقوق زن و مرد به دلیل حفظ بنیاد خانواده و استقلال شخصیت زن و مرد در مقابل همدیگر است 6
وی با بیان اینکه حق نفقه یکی دیگر از حقوق زنان است گفت: با توجه به ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه به این معناست که همه نیازهای متعارف و متناسب با نیاز زن از قبیل مسکن، غذا، وسایل منزل، هزینه های درمانی، بهداشتی و خادم در صورت عادت که با نظر کارشناس مشخص می شود و نفقه است.

برگریزان ادامه داد: نفقه زن حقی است که بر سایر نفقه ها یعنی نفقه پدر، مادر، برادر و ..مقدم تر است  اینکه با توجه به تمکین مالی مرد تعیین نمی شود" یعنی این حق هم شامل نفقه گذشته می شود و هم آینده و اگر مرد نفقه اینده را نیز پرداخت نکند به مجازات کیفری محکوم می شود.

نفقه چه زمانی به زن تعلق نمی گیرد؟

برگریزان در پاسخ گفت: اگر زن از ادای وظایف زن و شوهری امتنا کند نفقه به او تعلق نمی گیرد اگر امتنا کند" ناشزه" محسوب می شود و مستحق نفقه نخواهد بود البته باید گفت که نفقه تنها برای ازدواج دائم یا عقد دائم است در غیر این صورت محسوب نمی شود.

فعالیت یک شرکت مسافری به علت تخلفات کرونایی ممنوع شد
دنبال کنید

وی به پنجمین حق زن اشاره کرد و گفت: این حق یکی از حقوقی است که مشکلاتی را گاهی ایجاد می کند ان هم " مَهریه " است چیزی که معمولا حتی تلفظش هم در میان مردم اشتباه است و " مِهریه " تلفظ می شود در ازدواج هر چیزی را که مالیت داشته باشد و قابلیت تملک نیز داشته باشد را می توان " مَهریه " قرار داد.

وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در صورتی که مَهر تعیین نشود یا مَهر باطل باشد به آن مَهرالمثل می گویند نکته بسیار مهم در مورد مَهریه این است که زن می تواند( حق دارد ) تا مَهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایف زن و شوهری امتنا نماید مشروط بر اینکه مَهر وی حال باشد یعنی زمان پرداخت آن رسیده باشد.(که به این حق ، حق حبس می گویند).

انقلاب اسلامی به زنان جایگاه و منزلت بخشید/تفاوت در حقوق زن و مرد به دلیل حفظ بنیاد خانواده و استقلال شخصیت زن و مرد در مقابل همدیگر است 7
 
قانون جدید حمایت از خانواده در مورد مَهریه چه می گوید آیا این قانون فقط ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی را قبول می کند؟

 وی به ماده ۲۲ قانون حمایت  از خانواده اشاره کرد و گفت: این ماده گفته" هر گاه مَهریه زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات ماده ۳ قانون اجرای محکومیت های مالی است مفهوم این جمله این است که بر اساس این ماده تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی عندالمطالبه است.

برگریزان ادامه داد: به این شکل که زن می تواند بعد از صدور حکم قطعی تقاضای جلب و بازداشت وی را بر اساس ماده ۳ قانون نحوه محکومیت های مالی تقاضا کند اما مازاد بر ۱۱۰ سکه فقط در صورت توانایی مرد در پرداخت را می توان مطالبه کند.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: اگر مرد توانایی مالی نداشته باشد الزامی در پرداخت مازاد بر ۱۱۰ سکه نیست و الزامی وجود ندارد.

وی به حقوق خاص مردان اشاره کرد و گفت: یکی از حقوق خاص مردان ریاست وی در خانه است بدون شک اگر در یک خانواده یا حتی جامعه یک رییس نباشد نظم آن خانواده و یا آن جامعه به هم می خورد و این قانون گفته است که بر عهده مرد است.

چرا ریاست خانواده بر عهده مرد است؟

برگریزان عنوان کرد: به چند دلیل بر عهده مرد است اول اینکه مرد معاش خانواده را تأمین می کند و دلیل دیگر اینکه توانایی جسمی و روحی مرد نسبت به زن است به این شکل که بیشتر زنان در برخورد با برخی مسائل دچار احساسات می شوند و عاطفی برخورد می کنند.

 

انتهای پیام/

 

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi