شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حرکت شورای نگهبان از چند منظر قابل تحلیل است/نقدی بر رد صلاحیت ها

در روزی که مردم ایران خوشحال از موفقیت برجام و آغاز اجرای آن بودند شورای نگهبان باعث غافلگبری شد و خبر رد صلاحیت گسترده داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی که اکثرا از طیف اصلاح طلب بودند شوک بزرگی را بر فضای سیاسی کشور حاکم کرد به نحوی که باعث اعتراض خیلی از دلسوزان نظام و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 21583
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۵:۵۰

کرونا :

حرکت شورای نگهبان از چند منظر قابل تحلیل است/نقدی بر رد صلاحیت ها

در روزی که مردم ایران خوشحال از موفقیت برجام و آغاز اجرای آن بودند شورای نگهبان باعث غافلگبری شد و خبر رد صلاحیت گسترده داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی که اکثرا از طیف اصلاح طلب بودند شوک بزرگی را بر فضای سیاسی کشور حاکم کرد به نحوی که باعث اعتراض خیلی از دلسوزان نظام و شخص رئیس جمهور شد.
خیلی از اصلاح طلبان پیش بینی کرده بودند که نتوانند از سد شورای نگهبان عبور کنند اما اینکه از حدود سه هزار داوطلب جناح اصلاحات تنها حدود سی نفر آن تایید صلاحیت شوند غیرقابل پیش بینی بود.

 

جای تعجب اینجاست که کسانی که برای ار اول در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بودند و کارنامه سیاسی چندانی نداشتند و صرفا تنها وابسته به جناح اصلاح طلبی بودند،آنها نیز رد صلاحیت شدند.
این حرکت شورای نگهبان از چند منظر قابل تحلیل است.
اول اینکه مغایرت با شعار جذب حداکثری و دفع حداقلی مقام معظم رهبری دارد که همواره تلاش این بزرگوار این بوده است که از خانواده نظام حداقل ریزش چهره و نخبه را داشته باشیم.حتی در زمان حوادث بعداز انتخابات تمام رافت اسلامی را به کار بردند تا مبادا افرادی که برای نظام خدمت کرده اند از دایره انقلاب خارج شوند.
دوم اینکه این رد صلاحیت گسترده همسو شدن با منویات رهبری نیست که همین چند روز پیش در سخنرانی خود مکرر فرمودند که حتی کسانی که نظام و رهبری را نیز قبول ندارند به پای صندوق های رای بیایند تا امنیت،وحدت و ثبات در کشور مستحکم تر شود.
حال با این نحوه برخورد با داوطلبین آیا حس سرخوردگی و دلخوری در میان حامیان این طیف بوجود نمی آید؟
سوم اینکه شورای نگهبان با این عملکرد خود این شبهه را بوجود آورد که عده ای تمایل دارند کشور به سمت تک صدایی برود که باز مغایر با تفکر و گفتمان رهبر معظم انقلاب است که بارها تاکید کردند که همه گفتمان ها و احزاب و جناح های کشور در چهارچوب قانون فعالیت و مشارکت داشته باشند و مخالف با تک صدایی هستند.
اگر شورای نگهبان قصد تسویه حساب با اصلاح طلبان بخاطر مقصر دانستن آنها در قضایای حوادث سال ۸۸ را دارد نباید همه داوطلبین منصوب به این تفکر را به چشم گناهکار نگاه کند زیرا در بین این دوهزار و نهصدوهفتاد نفری که رد صلاحیت شده اند قطعا کسانی بودند که به بند سه یعنی اعتقاد و پایبندی به ولایت فقیه معتقد هستند و خواهان مشارکت در چهارچوب نظام و زیر پرچم ولایت فقیه هستند.
تحلیل دیگری بر این است که شورای نگهبان با رد صلاحیت حداکثری اصلاح طلبان قصد دارد که در نوبت رسیدگی به شکایات آنها به تایید حداقلی نامزدهای این طیف بسنده کند.
این حرکت به باور خیلی از تحلیل گران نوعی نخبه کشی است که باز مغایر با اصول و آرمان های نظام و رهبری است.
جریان نفوذی که بارها رهبر انقلاب هشدار آن را می دهند که قصد نفاق و شبهه در بین نهادهای انقلابی را دارد قطعا باید شورای نگهبان نیز مراقب باشد که اسیر حرکاتی نشود که باعث دلسردی مردم شود.
خوشبختانه در کشوری که سایه ولایت فقیه را دارد گره ها باز خواهد شد و با بررسی مجدد صلاحیت ها توسط شورای محترم نگهبان خیلی از داوطلبین رد صلاحیت شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت خواهند شد و خواست رهبرمعظم انقلاب که همانا برگزاری انتخاباتی باشکوه و حداکثری است رخ خواهد داد.

روستای مارین کی از خوش آب و هوا ترین مناطق کشور به حساب می آید
دنبال کنید

 

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi