شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اختلاف ۵ میلیون نفری در آمار رئیس و معاون

قانون نوشت : آمار معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی از تعداد مسافران در ۱۰ روز اول تعطیلات نوروز، ۵ میلیون نفر با آمار رئیس این سازمان و۷ میلیون با ظرفیت نهایی اقامتگاه‌های شمارش شده تفاوت دارد. مرتضی رحمانی موحد آمار اقامت در ۱۰ روز اول عید را ۴۱ میلیون نفر شب اقامت اعلام کرده اما مسعود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12966
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰:۳۳

کرونا :

اختلاف ۵ میلیون نفری در آمار رئیس و معاون

قانون نوشت : آمار معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی از تعداد مسافران در ۱۰ روز اول تعطیلات نوروز، ۵ میلیون نفر با آمار رئیس این سازمان و۷ میلیون با ظرفیت نهایی اقامتگاه‌های شمارش شده تفاوت دارد. مرتضی رحمانی موحد آمار اقامت در ۱۰ روز اول عید را ۴۱ میلیون نفر شب اقامت اعلام کرده اما مسعود سلطانی‌فر این عدد را ۳۶ میلیون نفر شب اقامت دانسته است. جالب آنجاست که آمار امسال و سال گذشته نیز شباهت‌ها و حتی همسانی‌هایی دارند. در ۱۲ روز اول تعطیلات سال گذشته ۴۷ میلیون نفر شب اقامت ثبت شد و در ۱۰ روز اول تعطیلات امسال ۴۱ میلیون نفر شب اقامت ثبت شده است. سازمان میراث فرهنگی پس از عیان شدن این اختلاف‌های آماری بر خلاف سال گذشته از اعلام ادامه آمار نفر شب اقامت‌ها خودداری کرده است.


این تفاوت‌ها و شباهت‌ها بار دیگر تایید می‌کند که ارائه آمار (درست یا نادرست) توسط نهادهای دولتی بیش از هر موضوع دیگری دارای اولویت است چرا که آنها با دادن آمارهای درشت می‌توانند عملکرد خود را مثبت جلوه دهند.هرچند که رئیس سازمان میراث فرهنگی در آستانه تعطیلات نوروز ۹۳ در یک نشست خبری اعلام کرده بود که این سازمان برخلاف سال‌های گذشته از «اعلام آمارهای کذایی» خودداری می‌کند، اما آمارهایی که امسال در نوروز ۹۴ اعلام شده هم ابهام‌هایی را در جهت خلاف این گفته به ذهن متبادر می کند.
۴۱ میلیون یا ۳۶ میلیون؟


روز دهم فروردین ماه امسال مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از مرکز کنترل راه‌های کشور و در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری گفت بیش از ۳۶ میلیون نفر شب اقامت در۱۰ روز نخست تعطیلات در سراسر کشور بر اساس آمار اماکن قابل شمارش ثبت شده است.
او ادامه داده که از آمار ۳۶ میلیون نفر اقامت در شب ۸ درصد فقط متعلق به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بوده‌اند، حدود ۱۴ درصد متعلق به مکان استقرار دستگاه‌های دولتی و بقیه متعلق به کمپ‌های موقت بوده‌اند، بنابراین باید برای سال‌های آینده کمپ‌های موقت را توسعه و تجهیز کنیم.
سلطانی‌فر این سخنان را دقیقا روز ۱۰ فروردین ماه انجام داد بنابراین قاعدتا منظور  او از اقامت ۳۶ میلیون نفر شب در ۱۰ روز اول، از تاریخ ۲۹ اسفند ۹۳ تا ۹ فروردین ۹۴ بوده است.


فردای همان روز یعنی ۱۱ فروردین ماه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در جریان عملکرد ستاد طی ایام تعطیلات نوروز قرار گرفت. در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش و مرتضی رحمانی موحد که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد، معاون گردشگری، گزارشی از عملکرد ۱۰ روز نخست تعطیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر را ارائه کرد و گفت ۴۱ میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور به ثبت رسیده است که از این رقم ۱۴ درصد از اقامت مسافران در اماکن مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است.


۷ میلیون نفر اضافه کجا ماندند؟


مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، در حالی از ۴۱ میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور خبر داده‌است که قبل از شروع تعطیلات نوروزی در نشستی که به منظور تشریح فعالیت‌های ستاد هماهنگی سفر با اصحاب رسانه برگزار شده‌بود آماری که از مجموع ظرفیت اسکان اعم از هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان، منازل استیجاری، کمپ‌ها، مدارس و سایر واحدهای اقامتی اعلام شده‌بود رقم ۳۸۴۵۰۶۳ در هر شب را نشان می‌داد.


سلطانی‌فر در بازدید از مرکز کنترل راه‌های کشور و در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری تاکید کرد که در بخش گردشگری داخلی نظام آماری ما در سال‌های گذشته با هر فرمولی نتوانست یک نظام کامل و جامع باشد تا برنامه‌ریزی دقیقی شود. او از نظام آماری «نفر اقامت در شب» خبر داد که آمار اقامتگاه‌های رسمی را اعلام می‌کند و در این نوع آمار، شمارش کسانی که در هتل‌ها، کمپ‌های موقت، خانه مسافرها و مراکز اداری دستگاه‌های دولتی مستقر می‌شوند امکان دارد.


به شکل دقیق‌‌تر ظرفیت‌های موجود که شامل ۱۳۵۳۰۲ نفر ظرفیت در هتل‌ها، ۷۶۳۸۴۵ نفر ظرفیت در منازل استیجاری، ۸۶۸۸۴ نفر ظرفیت در مهمانپذیرها، ۴۲۱۰۳ نفر ظرفیت در هتل آپارتمان‌ها، ۶۸۳۲۱۲ نفر ظرفیت در مدارس و ۱۳۱۲۱۴۹ نفر ظرفیت در اسکان سایر واحدهای اقامتی اعم از مهمانسراهای دولتی و خوابگاه‌های دانشجویی بوده جمعا به حدود سه میلیون و هشتصد هزار نفر در هر شب می‌رسد.  با فرض این که تمام این ظرفیت سه میلیون و هشتصد هزار نفری تکمیل شده باشد، نهایت «نفر اقامت در شب» در پایان روز نهم فروردین ماه حدود ۳۴ میلیون خواهد بود نه ۴۱ میلیون «نفر اقامت در شب» که هفت میلیون با سقف این عدد فاصله دارد. این ۷ میلیون نفر شب اقامت اضافه در کدام بخش آماری اسکان یافته بودند؟


سلطانی‌فر کمربندها را ببندد


از گاف ۷ میلیون نفری نظام نفر اقامت در شب که بگذریم، تناقض در آمار ارائه شده میان رئیس سازمان و معاون او در یک عدد حدودا ۴۰ میلیونی به ۵ میلیون نفر می‌رسد که هیچ نشانی از صحبت‌های پیشین سلطانی‌فر درباره نظام جامع آماری و تطابق نحوه آمارگیری از سفرها با نظام آماری سازمان جهانی جهانگردی در خود ندارد. 


تفاوت‌ ۵ میلیونی در آمار رئیس و معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شباهت آماری امسال و سال گذشته بیش از همه گویای آن است که سلطانی‌فر باید کمربندهایش را ببندد تا در نشست خبری که قرار است درباره عملکرد سفرهای نوروزی برگزار کند، آماده چالش جدی آماری توسط خبرنگارانی باشد که نه پیشینه درخشانی از عملکرد سازمان دیده‌اند و نه دل خوشی از رئیس سازمان.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi