جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

افغانستان درپی ایجاد مسیر انحرافی برای جلوگیری از ورود آب به هامون است/مسئولان پیگیری کنند

سید باقر حسینی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح ارائه شده سازمان محیط زیست در خصوص احیای تالاب هامون، گفت: از مسئولان محیط زیست انتظار داریم که به جای مانورهای تبلیغاتی، در مورد حل این معضل چاره اندیشی کنند متاسفانه این مشکل علاوه بر پدیده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11295
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۶:۲۳


سید باقر حسینی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح ارائه شده سازمان محیط زیست در خصوص احیای تالاب هامون، گفت: از مسئولان محیط زیست انتظار داریم که به جای مانورهای تبلیغاتی، در مورد حل این معضل چاره اندیشی کنند متاسفانه این مشکل علاوه بر پدیده تلخ زیست محیطی، سلامتی مردم این منطقه  را مورد هجمه قرار داده است.


نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: به عنوان نماینده مردم این منطقه و رئیس فراکسیون احیای تالاب هامون، از مسئولان سازمان محیط زیست  تقاضا داریم که ما را از برنامه‌های پیشنهادی خود در مورد احیای این تالاب، آگاه و مطلع کنند متاسفانه حدود پنج ماهی است که از مسئولان این سازمان پاسخ شفاف و روشنی به ما ارائه نشده است.


وی با اشاره به مبلغ پیشنهادی سازمان محیط زیست در مورد احیای تالاب هامون، گفت: مبلغ ۵میلیارد تومان از محل اعتبارات متمرکز برای احیای تالاب هامون در نظر گرفته شده که امید است  این مبلغ در حد شعار و حرف نباشد.


حسینی تاکید کرد: دریاچه هامون ۱۷ سال است که با مشکل کم آبی  روبروست و خشک‌شدن بخش‌های وسیعی از آن موجب به‌وجود آمدن مشکلات مختلف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در سطح منطقه شده‌است.


این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به معضل کمبود آب، گفت: با توجه به مشکل کم آبی کنونی این منطقه، امکان ذخیره آب برای احیای این تالاب وجود ندارد و البته احیای تالاب پس از آب شرب و کشاورزی اولویت خواهد داشت.

رونمایی از قطعات گلوگاهی خودروسازی توسط وزارت دفاع
دنبال کنید


نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه خشکی تالاب هامون، بیماری‌هایی  را برای مردم این منطقه به ارمغان آورده است، گفت: متاسفانه خشکی این تالاب، با طوفان‌های شن و ماسه همراه شده که این معضل موجب بیماریهای تنفسی و چشمی در افراد شده است  لذا قبل از احیای هامون باید در مورد شن‌های روان تدبیری اندیشید.


عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم، با انتقاد از اجرایی نشدن طرح تثبیت شن های روان، تصریح کرد: چون این طرح مصوب مجلس بوده لذا از منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داریم که هر چه سریعتر نسبت به اجرایی شدن این طرح اقدام کنند که حداقل مردم این منطقه، بیماریهایی که به واسطه خشکی این دریاچه گرفتند، تشدید نشود.


 


افغانستان به دنبال ایجاد مسیر انحرافی برای جلوگیری از ورود آب به تالاب هامون است


وی با بیان اینکه افغانستان به دنبال ایجاد مسیر انحرافی برای جلوگیری از ورود آب به تالاب هامون است، گفت:کشور افغانستان درصدد ایجاد یک مسیر انحرافی برای جلوگیری از ورود آب به تالاب هامون است و اقداماتی در این خصوص انجام داده لذا عمل این کشور غیرمنطقی و برخلاف روابط بین الملل است که باید جلوی این کار گرفته شود .


حسینی گفت: تالاب هامون، تالابی بین‌المللی است که از بعد زیست محیطی برای سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان اهمیت فوق العاده‌ای دارد بی توجهی به معضلات آن سلامتی این کشورها  را به مخاطره می اندازد.

جعفرزاده: نوعی از افراطی‌گری در ‌حوزه نقد مباحث هسته‌ای در حال شکل‌گیری است
دنبال کنید


نماینده مردم زابل و زهک در مجلس نهم، با تشریح دلایل عمده خشکی تالاب هامون، گفت: شرایط اقلیمی و کاهش نزولات جوی از مهمترین دلایل خشکی این تالاب است.


رئیس فراکسیون احیای تالاب هامون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امکان احیای کامل تالاب هامون وجود ندارد، گفت: به منظور نجات مردم ایران و افغانستان وزات امور خارجه می تواند با رایزنی های مناسب با کشور افغانستان بخشی از تالاب هامون را زنده و احیاء کند و چون وسعت تالاب هامون بسیار زیاد است به همین دلیل احیای کامل این تالاب امکان پذیر نیست./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi