جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

توافق با ایران عملی شده است. امروز جهان امن تر است [فدریکا موگرینی، لارپوبلیکا (ایتالیا)، 16 ژانویه 2017]

باید این موضوع روشن و بدون کوچک ترین ابهامی باشد که اتحادیۀ اروپا قاطعانه از این توافق که یک تلاش چندجانبه به شمار می رود، حمایت می کند. این توافق از تلاش های کشورهایی که در بالا فهرست شده بود و نیز ایران به وجود آمده است لیکن اکنون به کل جامعۀ بین الملل تعلق

اختصاصی کرونا

کد خبر : 31348
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰

کرونا :

توافق با ایران عملی شده است. امروز جهان امن تر است [فدریکا موگرینی، لارپوبلیکا (ایتالیا)، 16 ژانویه 2017]

باید این موضوع روشن و بدون کوچک ترین ابهامی باشد که اتحادیۀ اروپا قاطعانه از این توافق که یک تلاش چندجانبه به شمار می رود، حمایت می کند. این توافق از تلاش های کشورهایی که در بالا فهرست شده بود و نیز ایران به وجود آمده است لیکن اکنون به کل جامعۀ بین الملل تعلق دارد زیرا تضمین شورای امنیت سازمان ملل را دریافت کرده است

توافق با ایران عملی شده است. امروز جهان امن تر است
دقیقاً یک سال پیش، یعنی روز ۱۶ ژانویۀ سال ۲۰۱۶ اتحادیۀ اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و ایران اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک در خصوص برنامۀ هسته ای ایران را آغاز نمودند. این حاصل تصمیماتی شجاعانه، توانمندی در مدیریت سیاسی، عزم جمعی و کار بی وقفه بود. بعد از یک سال می توانیم با صراحت بگوییم که توافق مزبور عملی شده است و باید حفظ گردد.
من می خواهم به کسانی که در خصوص شرایط این توافق و نیز در خصوص خودِ ایدۀ عقد پیمانی با ایران شک و تردید نشان دادند بگویم که زمان آن فرا رسیده است که با دقت وقایع را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
این توافق در وهلۀ اول به این علت سودمند بوده که با ابزارهای صلح آمیز به مصاف مناقشه ای رفته است که از مدت ها قبل ادامه داشته و منشأ تنش های جدی بود. بدون آن شاید امروز ما خود را در مقابل درگیری نظامی دیگری در منطقه ای می دیدیم که پیش از این نیز بیش از حد بی ثبات بود.
یک سال بعد از آغاز اجرا، این توافق در حال صدور دستاوردهایی در رابطه با هدف اصلی است که همانا تضمین ماهیت صرفاً صلح آمیز و غیرنظامی برنامۀ هسته ای ایران است. آژانس بین المللی انرژی اتمی، «نگهبان» هسته ای سازمان ملل، اقدام به تهیۀ چهار گزارش کرونا نیوز در خصوص این مسأله نموده و بازرسی های منظمی را به منظور بررسی این امر انجام داده که ایران به تعهدات اتخاذ شده عمل کند. این بدان معناست که برنامۀ هسته ای ایران به طور جدی بار دیگر قالب بندی و تعدیل گردیده است و اکنون در معرض یک بررسی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. کمیسیون مشترکی که از سوی من هماهنگی شده است، به طور مداوم بر اجرای توافق نظارت دارد، با برگزاری جلسات منظمی که این امکان را به ما می دهد که انحرافات بالقوۀ هر چند کوچک را شناسایی کرده و هر زمان که نیاز بود تدابیر اصلاحی لازم اتخاذ نماییم.
توافق همچنین به یمن ایران عملی شده است. شرکت های مهم در حال سرمایه گذاری در این کشور هستند: به عنوان مثال بخش نفت، صنعت خودروسازی، هوانوردی، تجارت عرصه هایی هستند که در آنها قراردادهای مهمی منعقد شده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که در سال های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ایران به ۶/۶ درصد افزایش خواهد یافت.
به طور قطع هنوز کارهای بسیاری برای انجام وجود دارد به عنوان مثال از طریق اصلاحات اقتصادی داخلی به منظور تضمین اینکه این نتایج مثبت تا سطوح پایین «نفوذ کرده» و برای مردم ایران و به ویژه جوانان مفید باشند. لیکن گرایش کاملاً روشن است و پیشرفت ها غیرقابل انکار می باشند. مبادلات تجاری میان اتحادیۀ اروپا و ایران در نه ماه نخست سالی که به تازگی پشت سر نهادیم به میزان حدود ۶۳ درصد افزایش داشته است. بعد از بیش از سی سال تیرگی روابط دیپلماتیک، اتحایۀ اروپا و ایران در خصوص طرح های همکاری در عرصه های مختلف مانند اقتصاد، حفاظت از محیط زیست، مهاجرت و فرهنگ در حال بحث وگفتگو می باشند و این فهرست ممکن است همچنان ادامه یابد.
از این رو و علی رغم برخی انتقادات که گهگاه به شکل فریبنده ای بر محدودیت هایی تأکید می کنند که از این توافق برداشت می شوند و با سبک سری از مزایای ثابت شده غافل می شوند، بیان این امر با صراحت فراوان حائز اهمیت است: توافق هسته ای با ایران خوب پیش می رود.
همچنین باید این موضوع روشن و بدون کوچک ترین ابهامی باشد که اتحادیۀ اروپا قاطعانه از این توافق که یک تلاش چندجانبه به شمار می رود، حمایت می کند. این توافق از تلاش های کشورهایی که در بالا فهرست شده بود و نیز ایران به وجود آمده است لیکن اکنون به کل جامعۀ بین الملل تعلق دارد زیرا تضمین شورای امنیت سازمان ملل را دریافت کرده است. بدون این توافق اوضاع منطقه نگران کننده تر بود و چنانچه فرصت ایجاد یک بستر منطقه ای را که بیشتر بر پایۀ همکاری استوار باشد، مغتنم نمی شمردیم، یک موقعیت تاریخی را از دست می دادیم.
توافق هسته ای در یک چارچوب منطقه ای اسفبار این امکان را فراهم می آورد که آنچه را که در روابط ما قابل تحقق است و آنچه می توان انجام داد تا با همکاری با نبردهایی که این منطقه را مورد آسیب قرار می دهند، مواجه شویم، ببینیم.
بنابراین امروز می توانیم اولین سال آغاز اجرای توافق هسته ای را جشن بگیریم و با صراحت بگوییم که این توافق به لطف تلاش و عزم همگان عملی شده است و در حالی می توانیم سال ۲۰۱۷ را آغاز کنیم که بار دیگر بر نفع جمعی خود به منظور پایبندی به تعهداتی که همه اتخاذ نموده ایم تا امنیت را نه تنها برای منطقه بلکه برای سراسر جهان برقرار نماییم، تأکید می نماییم.

اولین همایش خیّرین قرآنی کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج
دنبال کنید

نویسندۀ مقاله نمایندۀ عالی اتحادیۀ اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی است.

La Repubblica
L’ACCORDO CON L’IRAN FUNZIONA OGGI IL MONDO È PIÙ SICURO
ESATTAMENTE un anno fa, il 16 gennaio del 2016, l’Unione europea, la Cina, la Francia, la Germania, la Russia, il Regno Unito, gli Stati Uniti e l’Iran hanno avviato l’implementazione del Piano d’azione congiunto globale sul programma nucleare iraniano. È stato il frutto di scelte coraggiose, capacità di leadership politica, determinazione collettiva e lavoro intenso. A un anno di distanza, possiamo dire con chiarezza che l’accordo sta funzionando e dev’essere mantenuto.
A quelli che hanno espresso perplessità, sia sulle condizioni dell’accordo sia sull’idea stessa di stringere un patto con l’Iran, voglio dire che è arrivato il momento di analizzare con attenzione i fatti.
L’accordo è stato vantaggioso innanzitutto perché ha affrontato con mezzi pacifici una disputa che perdurava da molto tempo ed era fonte di serie tensioni. Senza di esso, oggi forse ci troveremmo di fronte a un altro conflitto militare in una regione già fin troppo destabilizzata.
Un anno dopo la sua implementazione, l’accordo sta producendo risultati rispetto all’obbiettivo principale: garantire la natura puramente pacifica e civile del programma nucleare iraniano. L’Agenzia internazionale per l’energia atomica (Aiea) — il «guardiano» nucleare delle Nazioni Unite — ha prodotto quattro rapporti sulla questione e ha compiuto ispezioni regolari per verificare che l’Iran osservasse gli impegni presi. Ciò significa che il programma nucleare iraniano è stato drasticamente riformattato e ridimensionato, e ora è sottoposto a intenso monitoraggio da parte dell’Aiea. La Commissione congiunta, da me coordinata, supervisiona costantemente l’implementazione dell’accordo, con riunioni regolari che ci consentono di individuare potenziali deviazioni, anche minime, e prendere le misure correttive necessarie qualora se ne presenti l’esigenza.
L’accordo sta funzionando anche per l’-I-ran. Aziende importanti stanno investendo nel Paese: il settore petrolifero, l’industria automobilistica, l’aeronautica commerciale, per fare solo alcuni esempi, sono aree in cui sono stati conclusi contratti importanti. Il Fondo monetario internazionale prevede che nel 2016-2017 la crescita reale del Pil iraniano risalirà al 6,6 per cento.
Sicuramente c’è ancora lavoro da fare, per esempio attraverso riforme economiche interne, per garantire che questi risultati positivi «filtrino» verso il basso, beneficiando la popolazione iraniana e in particolare i giovani. Ma la tendenza è assolutamente chiara, e i progressi sono innegabili. Gli scambi commerciali tra l’Unione Europea e l’Iran sono cresciuti di qualcosa come il 63 per cento nei primi tre trimestri dell’anno appena trascorso. Dopo oltre trent’anni di gelo diplomatico, l’Unione Europea e l’Iran stanno discutendo anche progetti di cooperazione in materie diverse come l’economia, la protezione dell’ambiente, l’emigrazione, la cultura. E la lista potrebbe continuare.
Pertanto, e nonostante certe critiche che a volte sottolineano ingannevolmente i limiti percepiti dell’accordo e trascurano con leggerezza i vantaggi dimostrati, è importante dirlo con molta chiarezza: l’accordo sul nucleare con l’Iran sta funzionando.
E dev’essere chiaro, senza il minimo dubbio, che l’Unione europea sostiene con fermezza l’accordo, che è un’impresa multilaterale. È nato dagli sforzi dei Paesi suelencati e dell’Iran, ma ora appartiene all’intera comunità internazionale, perché ha ricevuto l’avallo del Consiglio di sicurezza dell’Onu. Senza l’accordo, la situazione della regione sarebbe ancora più allarmante. E perderemmo un’opportunità storica se ci lasciassimo sfuggire l’occasione di costruire un contesto regionale più collaborativo.
In un quadro regionale drammatico, l’accordo sul nucleare lascia intravedere quello che sarebbe possibile realizzare nelle nostre relazioni e quello che sarebbe possibile fare per affrontare in modo collaborativo i conflitti che affliggono la regione.
Oggi possiamo quindi festeggiare il primo anniversario dell’avvio dell’implementazione dell’accordo sul nucleare dicendo con chiarezza che sta funzionando, grazie all’impegno e alla determinazione di tutti. E possiamo cominciare il 2017 riaffer-mando il nostro saldo interesse collettivo a tenere fede agli impegni che tutti abbiamo preso, per costruire la sicurezza non solo per la regione, ma per il mondo intero.
L’autrice è alta rappresentante dell’Unione europea per gli affari esteri e la politica di sicurezza / © LENA, Leading European Newspaper Alliance Traduzione di Fabio Galimberti
©RIPRODUZIONE RISERVATA
Federica Mogherini 16 gennaio 2017 sez.

#پارک_ساحلی #بندرانزلی به روی #معلولان بسته شد!+فیلم
دنبال کنید

 

منبع: روابط عمومی اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi