جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشت پسته در دشت‌های بحرانی زرندیه مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم زرندیه در مجلس گفت: محصولات با نیاز آبی بالا نباید در دشت‌های بحرانی زرندیه کشت شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 99609
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹

کرونا :

کشت پسته در دشت‌های بحرانی زرندیه مورد توجه قرار گیرد

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، محمد سبزی در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره پسته زرندیه که در سالن جلسات فرمانداری تشکیل شد، گفت: شهرستان‌های ساوه و زرندیه مرکز تولید پسته استان مرکزی بوده و قریب به ۱۱ هزار هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت پسته قرار دارد که بیشترین آن برای زرندیه است.

وی با اشاره به تنش آبی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: در ساوه به دلیل تنش آبی و نیاز کم محصول پسته به منابع آبی شاهد توسعه کشت پسته و تبدیل باغات انار، زیتون و برخی میوه‌های دیگر به پسته هستیم زیرا علاوه بر نیاز آبی کمتر دارای ارزش افزوده و منفعت اقتصادی بالاتری نیز است.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری در شرایط خشکسالی گفت: آبیاری زیر سطحی الگوی نوین آبیاری در شرایط خشکسالی است و هم اکنون در برخی نقاط کشور این شیوه آبیاری در حال اجراست.

وی در خصوص احداث صنایع آب بر در ساوه و زرندیه گفت: احداث صنایع آب بر نظیر صنایع فولادی علاوه بر آلایندگی حجم بالایی از منابع آبی را نیاز دارد در صورتیکه می‌توان این میزان آب را به صنایع یا بخش‌هایی از کشاورزی اختصاص داد که ارزش افزوده بیشتری توأم با اشتغال بالا به همراه داشته باشد.

نماینده ساوه و زرندیه در مجلس تصریح کرد: نباید با احداث صنایع آب بر و ایجاد تنش آبی امنیت غذایی مردم آسیب ببیند زیرا کشاورزی نیروی محرکه و اساس توسعه اقتصادی کشور است و باید زیرساخت لازم برای توسعه آنچه رشد اقتصادی را به همراه دارد، فراهم کرد.

پیگیری مسائل و مشکلات ایرانشهر و سایر مناطق حوزه انتخابیه در دیدار با رییس بنیاد مستضعفان
دنبال کنید

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی نظیر پسته، گندم، نهاده‌های دامی و استراتژیک هستند اما کشت محصولات آب بری نظیر طالبی، هندوانه در واقع صادرات آب مجازی است و نباید در دشت‌های بحرانی نظیر زرندیه کشت شود زیرا مصرف بالای آب در دشت بحرانی زرندیه تشدید تنش آبی را به همراه خواهد داشت

حجت الاسلام سبزی افزود: جشنواره پسته گامی در جهت شکرانه این نعمت است باید علاوه بر برگزاری جشنواره‌ای تأثیرگذار، مشکلات و موانع پیش رو باغداران بررسی و حل شود.

وی افزود: مردم توقع دارند که پسته زرندیه برای شهرستان منافع بالایی داشته باشد کمترین امتیاز آن ایجاد بازارچه‌ای برای عرضه مستقیم پسته با قیمت مناسب است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi