جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادامه حیات کشاورزی در کشور نیازمند پرچم‌داری جوانان در این عرصه است

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میانگین ۵۰ ساله سن کشاورزان کشور، گفت: نسل کشاورز ما در کشور بین مشاغل جزو پیرترین‌ها تلقی می‌شود. اگر می‌خواهیم کشاورزی زنده بماند و تولیدات کشاورزی با قیمت کمتر و ارزان‌تر به دست مردم برسد و اگر دنبال کشاورزی دانش‌بنیان با فناوری‌های نوظهور و با مصرف کم آب باشیم، باید سن کشاورزان ما پایین بیاید و جوانان ما در عرصه کشاورزی کشور پرچم‌داری کنند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 98930
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸

کرونا :

ادامه حیات کشاورزی در کشور نیازمند پرچم‌داری جوانان در این عرصه است

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در جمع مسئولان و فعالان جهاد کشاورزی استان، ضمن اشاره به افتتاح ۴۴ طرح کشاورزی در سطح استان در هفته دولت؛ عنوان کرد: طرح‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه آبزی‌پروری، تولیدات گلخانه‌ای، تولیدات دامی و مباحث زیربنایی و طرح‌های آب و خاک، تعاون روستایی، صنایع تبدیلی و تکمیلی است که همه این‌ها نشان می‌دهد ما در حال دستیابی به نتایج زحماتی هستیم که مسئولان دولت سیزدهم کشیده‌اند.

جهاد تبیین در جهاد کشاورزی

وی اضافه کرد: در حال حاضر ما نیازمند افزایش امید و سطح اتکای اجتماعی و اعتماد عمومی هستیم و برای تحصیل چنین منظوری نیازمند جهاد تبیین هستیم؛ لذا به ازای این ۴۴ پروژه حداقل باید ۴۴ برنامه ترتیب داده شود که به مردم بگویید این کارها انجام شده است. این‌ها زحمات فرزندان، همسران و عزیزان خود مردمی است که در همین جهاد کشاورزی زحمت می‌کشند. زحمات خود کشاورزان ما، زحمات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعامل با دولت است که در قالب‌های تعاونی و تبصره‌ای از بودجه‌ها استفاده می‌کنند و خوشبختانه طرح‌های جدید به بار می‌نشیند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم تاکید کرد: اینکه با وجود کم‌آبی، تنش آبی و مشکل خشکسالی ما بتوانیم این عدد و رقم را در محصولاتمان داشته و در ۶ محصول جزو چهار استان برتر کشور باشیم، برای ما یک نکته اتکا است؛ هرچند که به این نقطه متوقف نیستیم.

محمدبیگی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه در مراوداتی که با کشورهای دیگر داریم، قیمت‌ اقلام خوراکی در تمام کشورها بالا است و تورم منحصر به کشور ایران نیست؛ افزود: در کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی و دورتر هم اگر ببینید، تورم بالا است. در کشور ما در بحث پروتئین مشکل داریم و هنوز برای ما گران تمام می‌شود. بالاخره ما مصرف کننده برند حلال هستیم و تأمین برند حلال راحت نیست. برای تأمین برند حلال ما با کیفیت بسیار بالاتر و سختی بیشتری به محصولات مصرفی دست پیدا می‌کنیم، بنابراین پروتئنی که در کشور ایران تولید می‌شود به لحاظ کیفیت بسیار بهتر از کشورهای دیگر است و این افتخار ماست اما باید بتوانیم با قیمت کمتر سر سفره مردم برسانیم.

اجرای ۶ طرح عمرانی و ورزشی «بیرم» با اعتبارات وزارت نفت
دنبال کنید

این نماینده مجلس در ادامه و در پیشنهاد به دولت گفت: از مسئولان دولتی می‌خواهم با افزایش تولیدات شیلات و پروتئین‌های سفید بخشی از کمبودها را جبران کنند و بتوانیم دسترسی سفره‌های مردم به پروتئین‌ها را بیشتر کنیم، قیمت گوشت را پایین بیاوریم تا اگر قرار است در کشور گوشت ماهی و میگو مصرف شود، همه خانواده‌های ایرانی حتی آنکه در دل کویر زندگی می‌کند هم بتواند تامین و استفاده کند؛ که این آرزوی ما است.

محمد بیگی با تاکید بر اینکه باید در خودکفایی گندم همچنان پیش برویم و در حوزه تأمین امنیت غذایی رهیافت‌های بیشتری داشته باشیم، گفت: قدم‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برداشته است، قابل تقدیر است اما نیازمند افزایش حمایت از کشاورزان هستیم.

وی افزود: در بحث خرید تضمینی امسال قیمت‌ها و پرداخت‌ها نسبت به قبل یک مقدار بهتر بود، اما همچنان برخی کشاورزان به ما مراجعه می‌کنند و از نحوه پرداخت‌ها گله‌مندند و من به این گله‌مندی آنان حق می‌دهم؛ زیرا پرداخت باید با قیمت بهتر و به موقع باشد. به هر حال کشاورز هم که با زحمت کار می‌کند و عرق جبین می‌ریزد، انتظار دارد که ما در بخش‌های مختلف بتوانیم تأمین‌کننده نیاز کشاورزان باشیم.

خواستار افزایش حمایت از زنان کشاورزیم

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به حضور زنان کشاورز و فعالان زن حوزه کشاورزی در این حوزه، گفت: بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی استان از خانم‌ها هستند و حتی خانم بازرگان کشاورز داریم که در تولید و صادرات مواد کشاورزی جزو ۱۰ صادرکننده برتر ما هم هستند. انتظار داریم حمایت از زنان کشاورز هم افزایش پیدا کند.

محمدبیگی گفت: در عرصه تعاون روستایی از حدود ۴۶ تعاونی استان در حوزه روستایی، تقریبا ۵ تعاونی از خانم‌ها است؛ در حالی که با ظرفیتی که من در خانم‌ها می‌بینم این رقم باید به خیلی بیش از این‌ها افزایش پیدا کند. پیشنهادم این است که حضور زنان را در حوزه تعاونی روستایی جدی بگیرید و تقویت کنید. این زنان کشاورز هستند که مردان کشاورز را برای نسل آینده تربیت می‌کنند.

نشست 74 نماینده منتخب مجلس دوازدهم با رئیس سازمان نظام پزشکی برای بررسی مسائل حوزه سلامت
دنبال کنید

کشاورزان؛ از پیرترین‌ها در بین مشاغل

وی با بیان اینکه امروز میانگین سن کشاورزان ما بالای ۵۰ سال است، تاکید کرد: یعنی نسل کشاورز ما در کشور بین مشاغل جزو پیرترین‌ها تلقی می‌شود. اگر می‌خواهیم کشاورزی زنده بماند و تولیدات کشاورزی با قیمت کمتر و ارزان‌تر به دست مردم برسد و اگر دنبال کشاورزی دانش‌بنیان با فناوری‌های نوظهور و با مصرف کم آب باشیم، باید سن کشاورزان ما پایین بیاید و جوانان ما در عرصه کشاورزی کشور پرچم‌داری کنند. 

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: روش این پرچم‌داری تقویت تعاونی‌های کشاورزی زنان و کشاورزی خانوادگی است. روش ما اشتغال‌‌های خرد در زمینه کشاورزی به شیوه خانوادگی است تا نسل کشاورز تربیت شود. اگر به تربیت نسل کشاورز توجه نکنیم آینده ما در حوزه سفره و تأمین امنیت غذایی گرانبار و دست‌نیافتنی خواهد بود و می‌تواند موجب خسران در این زمینه شود.

محمدبیگی در بخش دیگر صحبت‌های خود از برنامه‌های توسعه‌ای سازمان شیلات ایران و نقش آن در تامین امنیت غذایی و ارزآوری و همچنین به عنوان سخنگوی فراکسیون محیط زیست از بازسازی و حفاظت از ذخایر آبزیان تشکر کرد.

ممنوعیت صید ترال؛ همچنان مورد تاکید مجلس

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز در مجلس یازدهم در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به تلاش نمایندگان در فراکسیون محیط زیست مجلس در موضوع صید ترال، گفت: ممنوعیت صید ترال همچنان مورد تاکید ما در مجلس شورای اسلامی است. ما باید بتوانیم جهت تثبیت فعالیت در اقیانوس هند، با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، کشورهایی که در این زمینه آسیب می‌زنند را کنار بزنیم. قبلاً هم این را در زمینه صید ترال تذکر دادیم.

محمدبیگی در پایان گفت: امید است بتوانیم با پرورش ماهیان خاویاری، با صادرات گوشت، خاویار ایرانی با برند ایران و ایرانی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های شیلاتی در استان‌های غیر ساحلی، پرچم‌دار تولید بیشتر پروتئین باشیم. امنیت و سفره غذایی ما و تامین آرامش مردم بر سر سفره‌هایشان به عهده سازمان جهاد کشاورزی است که در این زمینه باید به دولت‌مردان عرصه کشاورزی دست‌مریزاد گفت./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi