یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرهای خوب سد چمشیر از افزایش دبی آب زهره تا کاهش 2800 واحدی ای‌.سی

محمدرضا فاضل در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران خاطرنشان کرد: نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته‌ شده و این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است. وی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 97474
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶

کرونا :

خبرهای خوب سد چمشیر از افزایش دبی آب زهره تا کاهش 2800 واحدی ای‌.سی

محمدرضا فاضل در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران خاطرنشان کرد: نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته‌ شده و این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است.

وی بیان کرد: از مزایای این سد می توان به تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب اشاره کرد.

معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران تصریح کرد: تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مزایای این سد است.

 فاضل عنوان کرد: این سد تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت.

 وی گفت: سد و نیروگاه چم شیر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق‌آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره‌شده ۲/۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی در سال است.

فاضل اظهار کرد: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مگاوات که درمجموع ۱۷۶ مگاوات است. کل تولید انرژی سالانه برای نیروگاه اصلی ۴۴۶گیگاوات ساعت و برای واحدهای کوچک ۳۶گیگاوات ساعت خواهد بود.

فاضل ادامه داد: آورد متوسط و درازمدت رودخانه زهره یکی از اهداف اصلی این طرح ذخیره سیلاب‌ها، استفاده از آب ذخیره‌شده برای توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان است.

ساماندهی بساط دستفروشان در دهدشت
دنبال کنید

معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران خاطرنشان کرد: در رودخانه زهره بخش عمده حجم آورد (بیش از ۷۰ درصد آورده سالانه) تقریباً در چهار ماه از سال و به‌صورت سیلاب‌های بزرگ اتفاق می‌افتد.

وی گفت: این نیروگاه دارای سه واحد ۵۵ مگاواتی و دو واحد ۵ و نیم مگاواتی با ظرفیت تولید ۱۷۶ مگابات برق ( ۴۸۲ گیگابات ساعت برق) در سال است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه «چمشیر» گچساران ادامه داد: به علت ذخیره ۵۰۰ میلیون متر مکعبی آب در سد چمشیر دبی آب رودخانه زهره مرداد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

فاضل اضافه کرد: در حالی که دبی آب رودخانه زهره در گچساران هم اکنون ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است مدت مشابه پارسال ۶٫۵ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

وی اعزود: آزمایش‌های امروز کارشناسان از خروجی آب سد چمشیر گچساران، ای سی یک هزار و ۷۰۰ را نشان می دهد در حالی که این شاخص در مدت مشابه پارسال چهار هزار و ۵۰۰ بود.

کارشناسان حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ای سی یک ویژگی کیفی در منابع آب های سطحی، زیرزمینی، قنات ها و غیره است تاکید می کنند برای کشاورزی انواع محصولات و گیاهان تا بالای سه هزار و ۵۰۰ هم مصرف می شود.

وی عنوان کرد: این نمره قبولی برای آب ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب موجود در سد چمشیر گچساران معادل یک پنجم ذخیره کامل این سد به دست آمده است.

پایان پیام/ ۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi