یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وضعیت اورژانسی فرونشست زمین در استان البرز/ سوء مدیریت توزیع آب عامل اصلی این پدیده

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس فرونشست زمین در استان البرز را نتیجه بی توجهی مسئولان به منابع طبیعی می داند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 97429
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

کرونا :

وضعیت اورژانسی فرونشست زمین در استان البرز/ سوء مدیریت توزیع آب عامل اصلی این پدیده

علی حدادی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، با اشاره به اینکه استان البرز یکی از استان های درگیر فرونشست زمین است، گفت: علت اصلی فرونشست ها کم آبی است اما در استان البرز کمبود آب نداریم بلکه سوء مدیریت در توزیع آب باعث شده است با فرونشست زمین مواجه شویم.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس بیان کرد: در جنوب غربی استان البرز زمین های کویری وجود دارد که به دلیل بی توجهی مسئولان منطقه در گذشته به این زمین ها برای جلوگیری از شکل گیری پدیده ریز گردها و عملکرد نا مناسب سازمان آب خیزداری و منابع طبیعی باعث شده است آسیب هایی به منطقه وارد شود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از فرونشست زمین در استان البرز باید مسئولان از استاندار تا مدیران کل و دستگاه های اجرایی در سطح ملی فکر اساسی داشته باشند، زمین هایی که به عنوان زمین های کویری و جنوب غربی استان البرز، برآوردهایی که شده بخش مهم فرونشست ها یکی از علت ها کم آبی باشد، این امرو نیازمند مطالعات و بررسی کارشناسی است تا اقداماتی در مسیر جلوگیری از فرونشست زمین صورت گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه بر برداشت آب های زیرزمینی نظارت کاملی صورت نمی گرفت، توضیح داد: متاسفانه چاه های دهه های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ شناسنامه دار نشده اند و این چاه ها به صورت غیرمجاز آب به میزان دلخواه برداشت می کنند اما چاه های شناسنامه دار برای برداشت آب محدودیت دارند که این مسئله باعث آسیب به کشاورزان شده و از سوی دیگر برداشت آب به صورت غیرمجاز فرونشست زمین را رقم زده است.

آغاز عملیات جاده شوسه منطقه گردشگری چشمه سرنجه دره اسپر
دنبال کنید

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، پدیده فرونشست در البرز به جایی رسیده است که سازمان نقشه‌برداری کشور نامه‌ای خطاب به ۷ وزیر نوشته و در آن در مورد فرونشست ۲۹سانتی‌متری استان البرز هشدار داده است.

در پهنه‌هایی از دشت‌های البرز، متوسط فرونشست تا ۱۰ سانتی‌متر در سال و با نرخ بیشینه موضعی تا ۲۰ سانتی‌متر است که در مقایسه با نرخ مجاز نیم سانتی‌متر در سال، دشت‌های استان دارای وضعیت بحرانی از نظر پدیده فرونشست هستند. میزان نشست زمین در ساوجبلاغ ۲۳ سانتی‌متر است و در دشت اشتهارد که یکی از مناطق اصلی فرونشست استان است، سالانه حدود یک متر سطح آب زیرزمینی پایین می‌رود، این اعداد تاسف‌آوربوده که جا دارد به‌صورت جدی و اورژانسی در مورد آن تصمیم‌گیری شود./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi