دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دستگاه تست قند خون و نحوه عملکرد آن

آشنایی با دستگاه تست قند خون و نحوه عملکرد آن و انتخاب و خرید بهترین دستگاه قند خون از بازار ایران در این مقاله موجود می باشد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 97286
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

کرونا :

دستگاه تست قند خون و نحوه عملکرد آن

دستگاه تست قند خون و نحوه عملکرد آن

دستگاه‌های تست قند خون یکی از ابزارهای مهم و اصلی تجهیزات پزشکی در مدیریت بیماری دیابت شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها اندازه‌گیری سطح قند خون در رگ های خونی را انجام می‌دهند و به افراد مبتلا به دیابت و کسانی که نیازمند کنترل مرتب سطح قند خون خود هستند کمک رسانی می کنند. این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، کاربردها، و اهمیت دستگاه‌های تست قند خون می‌پردازد.

دستگاه تست قند خون

چیستی دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون یک ابزار پزشکی است که برای اندازه‌گیری سطح قند (گلوکز) خون در بدن انسان استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با استفاده از نمونه‌های خونی که از انگشت یا سایر منابع خونی گرفته می‌شود، سطح قند خون را اندازه‌گیری کرده و نتیجه را نمایش می‌دهند.

اهمیت دستگاه تست قند خون

استفاده از دستگاه تست قند خون برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. با کمک این دستگاه‌ها، افراد می‌توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند و نیاز به مراجعه به مراکز پزشکی برای آزمایش قند خون را کاهش دهند. این امر به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند و عوارض جدی ناشی از عدم کنترل قند خون را کاهش می‌دهد.

نحوه عملکرد دستگاه تست قند خون

دستگاه قند خون

دستگاه‌های تست قند خون عمدتاً از دو نوع تکنولوژی استفاده می‌کنند: تکنولوژی الکتروشیمیایی و تکنولوژی اپتیکی. در تکنولوژی الکتروشیمیایی، راکتوری در دستگاه وجود دارد که با ترکیب قند خون و روشن شدن الکترودها، جریان الکتریکی تولید می‌شود که سطح قند خون را محاسبه می‌کند. از طرفی، در تکنولوژی اپتیکی از نورهای مختلفی برای اندازه‌گیری قند خون استفاده می‌شود که نتایج را نمایش می‌دهد.

البته دستگاه های تست قند خانگی از نوع اولیه می باشند. و این نوع خود نیز از دو مدل آنزیم تشکیل می شود. که بیشتر دستگاه های موجود در بازار فروش ایران آنزیم گلوکز اکسید یا GOD می باشد. اما برخی از دستگاه ها هم بودند که از آنزیم گلوکز دهیدروژناز یا GDH-PQQ استفاده می کردند، اما این آنزیم بدلیل اندازه گیری دیگر قندهای بدن که سبب می شد عدد بالاتری نیز نشان دهد منسوخ شده است.

مزایای استفاده از دستگاه‌های  قند خون

  • نتایج سریع: دستگاه‌های تست قند خون نتایج تست را بسیار سریع به کاربر ارائه می‌دهند که این امر به افراد مبتلا به دیابت امکان مدیریت بهتر قند خون را می‌دهد. همچنین در مواقع اورژانسی نیز می تواند خیلی کاربردی باشد.
  • نمونه‌گیری غیر دردناک: نمونه‌گیری خون برای دستگاه تست قند خون به‌طور کلی غیر دردناک است و نیازی به تزریق برخی داروها نیست. فقط در حد ۰٫۵ میکرولیتر خون نیاز است تا آزمایش انجام شود.
  • قابل حمل و کارآیی بالا: اکثر دستگاه‌های تست قند خون اندازه‌های کوچک و حمل‌ونقل آسانی دارند و می‌توانند در هر مکانی استفاده شوند.
معاون سیاسی: دستگاه های اجرائی همکاری با آموزش و پرورش را وظیفه خود بدانند
دنبال کنید

استفاده از دستگاه‌های تست قند خون در خانه

با پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه‌های تست قند خون هوشمند، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند این دستگاه‌ها را به راحتی در خانه‌های خود مورد استفاده قرار دهند. این امر به افراد اجازه می‌دهد تا به‌صورت مرتب و در طول روز سطح قند خون خود را کنترل کنند و در صورت نیاز به اقدامات لازم برای کنترل قند خون خود اقدام کنند.

طریقه تست قند خون

اهمیت پایش مداوم قند خون

پایش مداوم قند خون از اهمیت بسیاری برخوردار است. با پایش مداوم، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند تغییرات سطح قند خون خود را به‌صورت روزانه و مرتب تشخیص دهند و اقدامات مناسب برای کنترل قند خون خود انجام دهند. این کار به‌طور مستمر باعث کاهش احتمال بروز عوارض جدی ناشی از برهم خوردن تعادل قند خون در بدن می شود. که بسیار برای انسان حائز اهمیت می باشد.

راهنمای خرید دستگاه تست قند خون

  • دقت دستگاه: اهمیت دقت دستگاه برای اندازه‌گیری صحیح قند خون بسیار زیاد است.
  • حجم نمونه‌گیری: اندازه کوچک نمونه‌های خونی می‌تواند فرایند نمونه‌گیری را آسان‌تر کند.
  • محدوده اندازه‌گیری: اطمینان حاصل شود که دستگاه مورد نظر محدوده مورد نیاز شما را پوشش می‌دهد.
  • کنترل حجم خون BVC : این تکنولوژی باعث می شود که اگر حجم خون نمونه گیری شده شما، کمتر از نیاز دستگاه باشد بجای نشان دادن اعداد نادرست، یک پیغام error نمایش دهد.

همچنین برخی از دستگاه هایی که موارد لازم برای یک دستگاه تست قند خون را دارا می باشند، و در بازار ایران نیز موجود هستند عبارتند از دستگاه اکیوچک پرفورما، اکیوچک اکتیو، دستگاه ۰۱، کلورچک، دیابان، آنکال پلاس، الگانس، ایزی گلوکو، کرسنس، فری سنس و غیره می باشند.

نوجوانان و جوانان میراث‌دار مکتب عاشورا باشند
دنبال کنید

انواع دستگاه تست قند خون

نگهداری و تعمیر دستگاه تست قند خون

بهتر است دستگاه تست قند خون به‌طور دوره‌ای توسط متخصصین مرتبط با پزشکی، بررسی و در صورت لزوم سرویس و یا تعویض شود. همچنین، نگهداری صحیح از دستگاه می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد.

نتیجه‌گیری

دستگاه‌های تست قند خون ابزارهای مهمی برای افراد مبتلا به دیابت هستند که امکان کنترل سطح قند خون را به‌صورت مداوم و دقیق به آنها گزارش می‌دهند. با استفاده از این دستگاه‌ها، افراد می‌توانند بهبود کیفیت زندگی خود را تجربه کنند و از عوارض جدی ناشی از بالا یا پایین رفتن سطح قند خون جلوگیری کنند.

۵ سوال متداول

  1. آیا دستگاه تست قند خون نیاز به باتری دارد؟ بله، بسیاری از دستگاه‌های تست قند خون از باتری استفاده می‌کنند.
  2. آیا می‌توان دستگاه تست قند خون را به‌طور آنلاین استفاده کرد؟ بله، برخی از دستگاه‌های تست قند خون از اتصال آنلاین پشتیبانی می‌کنند.
  3. آیا استفاده از دستگاه تست قند خون در درمان دیابت است؟ نه، دستگاه تست قند خون به‌تنهایی درمان دیابت نیست، اما به افراد کمک می‌کند تا قند خون خود را کنترل کنند و مدیریت بهتری از بیماری داشته باشند.
  4. آیا دستگاه تست قند خون مخصوص استفاده توسط پزشک می باشد؟ خیر، بسیاری از دستگاه‌های تست قند خون مخصوص استفاده خانگی هم هستند.
  5. آیا دستگاه تست قند خون امکان اندازه‌گیری سایر عناصر خونی را دارد؟ بله، برخی از دستگاه‌های پیشرفته تست قند خون می‌توانند سایر عناصر خونی را نیز اندازه‌گیری کنند.

به سادگی و با استفاده از دستگاه تست قند خون، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی خود بپردازند و از عوارض جدی ناشی از نقص کنترل قند خون جلوگیری کنند. اگر شما یکی از این افراد هستید، حتماً این دستگاه را از نزدیک بررسی کنید و از اهمیت آن در مدیریت بیماری دیابت بهره‌برداری کنید.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر و خرید دستگاه تست قند خون، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

فروشگاه اینترنتی کالا پزشکا

 

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi