شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حرف دل جوانان بیکار بام نفتی گچساران با رئیس‌جمهور دولت مردمی ایران

کرونا گچساران- ندانعمتی- گچساران شهرستانی در دل آب و آتش با دکل‌های سر به فلک کشیده نفت و گاز به نام بام نفتی ایران در کهگیلویه و بویراحمد و کشور مطرح است.  این شهرستان نفتخیز شاهراه و کریدوری است که از جنوب به گناوه شهری در استان بوشهر و از شرق نیز به ممسنی در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 95085
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

کرونا :

حرف دل جوانان بیکار بام نفتی گچساران با رئیس‌جمهور دولت مردمی ایران

کرونا گچساران- ندانعمتی- گچساران شهرستانی در دل آب و آتش با دکل‌های سر به فلک کشیده نفت و گاز به نام بام نفتی ایران در کهگیلویه و بویراحمد و کشور مطرح است.

 این شهرستان نفتخیز شاهراه و کریدوری است که از جنوب به گناوه شهری در استان بوشهر و از شرق نیز به ممسنی در استان فارس و از غرب به بهبهان در استان خوزستان متصل می‌شود و سر راه اتصال دو استان بزرگ فارس و خوزستان است.

گچساران دارای رودها و نهرهای دائمی و فصلی زیادی است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به رودخانه زهره، رودخانه خیرآباد اشاره کرد، وجود این منابع آبی خدادادی امکان ایجاد سدهای بزرگ و مهمی را همچون سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد و سد چم شیر بر روی رودخانه بزرگ زهره به وجود آورده است.

تا در کنار مشعل های گاز و چاه های نفت از پتانسیل خوب آب و خاک نیز برخوردار باشد.

طبق آنچه که در آمارهای رسمی وجود دارد شهرستان گچساران کریدور استخراج و صدور نفت کشور به شمار می‌رود، گچساران از این حیث نیز در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد و معیشت مردم با توجه به نقشنفت در اقتصاد کشور نقش اصلی و مهمی را ایفا می‌کند.

حرف دل جوانان بیکار بام نفتی گچساران با رئیس‌جمهور دولت مردمی ایران 4

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

گچساران بام نفتی ایران دومین تولید کننده نفت خام ایران

قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس از ویژگی‌های این شرکت است که در کنار قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و چند راهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

نفت گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره شاهرگ نفت ایران منتقل و با افزایش فشار در نهایت به سمت پایانه خارک برای صادرات هدایت می‌شود.

راهبری تمام این مراحل، تعمیر و نگهداری این تأسیسات بر عهده کارکنان تلاشگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است.

شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران یکی از شرکت های مهم فرعی تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دومین تولید کننده نفت خام است که در تأمین درآمدهای اقتصادی کشور دارد.

همچنین قرار گرفتن تلمبه خانه گوره و چند راهه بزرگ نفت خام صادراتی ایران در حوزه عملیات این شرکت در ساحل گناوه، از سوی دیگر گچساران را به عنوان یک شرکت مهم در عرصه تولید و صدور نفت خام مطرح ساخته است.

حرف دل جوانان بیکار بام نفتی گچساران با رئیس‌جمهور دولت مردمی ایران 5
نمایی از تاسیسات عظیم نفتی گچساران جایی که نباید در آن حرفی از بیکاری جوانان باشد

اداره مرکزی این شرکت از حیث جغرافیایی در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است لیکن تأسیسات شرکت در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان ، بوشهر و فارس قرار دارند و همین ویژگی خاص موقعیت این شرکت را در بین سایر شرکت‌ها از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.

۲۶ متهم پرونده جعل مدارک دانشگاهی در کهگیلویه و بویراحمد دستگیر شدند
دنبال کنید

میدان نفتی گچساران در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار گرفته و شامل سازندهای شکافدار آسماری و بنگستان بوده که در جهت عمومی شمال غربی/ جنوب شرقی طاقدیس‌های میادین نفتی جنوب ایران واقع شده است.

تعداد تأسیسات شرکت نت گچساران تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۹ واحد بهره برداری، ۲ واحد نمکزدایی، ۱ مجتمع گاز و گاز مایع و تعداد چاههای حفاری شده ۲۳۵ حلقه بوده است.

در حال حاضر شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران مسئولیت تولید صیانت شده از ۱۷ میدان نفتی را با استفاده از ۷۹۲ حلقه چاه ، ۱۱ واحد بهره برداری، ۷ واحد نمکزدایی(۲ واحد در حال احداث)، ۱۲ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، ۳ مجتمع پالایشگاهی گاز و گازمایع شامل پالایشگاه گاز و گاز مایع-۹۰۰ پازنان-۲ و پالایشگاه‌های گاز و گاز مایع-۱۲۰۰ گچساران و ۱۳۰۰ سیامکان، سیستم تولید و تزریق گاز پازنان/گچساران،‌ سیستم انتقال گاز خط لوله ۴۲ اینچ آغار/ دالان مشتمل بر ۱۲ ایستگاه شیرخانه و لخته گیر مایع بین راهی، ۸ آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسانی، ۷۹ مجموعه تفکیک گر سرچاهی و ۲۷ مجموعه تفکیک و تقویت فشار سرچاهی (جمعاٌ ۱۰۶ مجموعه )، ۳ ایستگاه برق و حدود ۷۰۰۰ کیلومتر خط لوله ۴ تا ۵۲ اینچ را بر عهده دارد.

ذخائر عظیم گازی در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز از موقعیت ممتازی برخوردار است.

با توصیف قسمتی از امتیازات گچساران بام نفتی و برخی از دیگر پتانسیل های خوب آب و خاک این شهرستان می توان این شهر سوار بر رودخانه طلای سیاه را بهتر شناخت.

شهری که با وجود دارا بودن این همه نعمت خدادادی هنوز داری محرومیت و کمتر توسعه یافتگی است به گونه ای که مشخص است سود چندانی از این طلای سیاه عاید او نشده است.

رتبه بالای بیکاری جوانان گچساران خود نشانگر این موضوع است به گونه ای که اشتغال برای فرزندان این شهرستان نفتخیز به یک خواسته مهم و دغدغه ساکنین و مسئولان آن تبدیل شده است.

زنگ های حضور کاروان رئیس جمهور و هیئت دولت از دور به گوش می رسد و این آهنگ گوش نواز نوید امیدهای تازه را برای مردم گچساران زنده کرده است.

خواسته مردم بام نفتی از رئیس جمهور مردمی چیست؟

شهروندان گچساران منتظر حضور دولت مردمی آقای رئیسی در این شهرستان هستند تا شاید بتوانند صدای خواسته های خود را به گوش دولت مردمی سیزدهم برسانند.

دادستان دنا در کنار محیط‌بانان و هشدار به شکارچیان
دنبال کنید

یکی از شهروندان گچسارانی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: بی صبرانه منتظر حضور رئیس جمهور در استان و گچساران هستیم.

وی افزود: امیدواریم برخی از گره های کور مشکلات این شهرستان به ظاهر پر اسم و رسم ولی از درون پر از مشکل به دست رئیس جمهور مردمی باز شود.

یکی دیگر از شهرواند گچساران عنوان کرد: گچساران با آن همه تعریف که می دهند و لقب بام نفتی را به همراه خود یدک می کشد اینگونه پر رنگ و لعاب نیست بلکه آمار بیکاری جوانان ما از کل استان بالاتر رفته و سودی از نفت عاید آن نشده است.

وی با اشاره به تلاش های خوب مسئولان دولت مردمی آقای رئیسی افزود: ما منکر اقدامات خوب مسئولان این دولت در گچساران نیستیم ولی در کجای کشور می‌بینید که یک شهر نفت و گاز و پتروشیمی داشته باشد ولی جوانان آن شهرستان همچنان برای ورورد به پتروشیمی و نفت باید التماس کرده و به دنبال پارتی باشند.

یکی از بانوان ساکن گچساران تصریح کرد: کاش رئیس جمهور برای ورود جوانان گچساران به نفت و پتروشیمی سهمیه ای را اختصاص می دادند.

وی ادامه داد: این همه آلایندگی را تحمل نکرده ایم که فرزندانمان پشت درب‌های استخدامی نفت و پتروشیمی ایستاده تا جوانی آنها از دست برود.

یکی دیگر از ساکنین گچساران اظهار کرد: مردم گچساران از رئیس جمهور خود درخواست دارند تا موضوع استخدامی های نفت و پتروشیمی را به جد پیگیری کرده و حق ضایع شده از جوانان این شهرستان را به آنها باز گرداند.

وی گفت: ما منکر زحمات دولتمردان و نظام جمهوری اسلامی در گچساران نیستیم اما بیکاری جوانان این شهرستان همه را به ستوه آورده است.

این شهروند گچسارانی خاطرنشان کرد: این که نمی شود ما این همه آلودگی را تحمل کنیم آن وقت فرزندان ما برای اشتغال با التماس به دنبال راهی برای ورود به نفت یا پتروشیمی باشند، جای جوانان ما را در این مراکز غیر بومی ها گرفته اند.

     به گزارش فارس از گچساران؛ روانبخش دیهیم خوب فرماندار این شهرستان با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان تصریح کرد: در این سفر گچساران از رئیس جمهور برای افتتاح پتروشیمی و سد چم شیر استقبال خواهد کرد.

دیهیم خوب عنوان کرد: مراحل پایانی انعقاد تفاهم نامه پتروپالایشگاه رو به پایان است و تلاش می‌شود این طرح بزرگ با حضور رئیس جمهور کلنگ زنی شود.

 فرماندار گچساران تصریح کرد: در راستای بررسی پیشنهادات به رئیس جمهور نشستی با نخبگان این شهرستان برگزار شده است.

پایان پیام/ ۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi