شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

روایتی از کمک به مظلوم‌ترین زندانیان کهگیلویه و بویراحمد و حمایت ویژه از 600 خانوار

به گزارش کرونا از یاسوج به مناسبت هفته قوه قضاییه نشست مطبوعاتی مدیرکل زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. در این نشست بیژنی با اشاره به اینکه تفکر قالب در زندانی کردن افراد جامعه انتقام گیری نیست یادآور شد: امروزه با نگاه انسانی در زندانبانی حاکم است و هدف طرد کردن افراد نیست بلکه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 94367
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴

کرونا :

روایتی از کمک به مظلوم‌ترین زندانیان کهگیلویه و بویراحمد و حمایت ویژه از 600 خانوار

به گزارش کرونا از یاسوج به مناسبت هفته قوه قضاییه نشست مطبوعاتی مدیرکل زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در این نشست بیژنی با اشاره به اینکه تفکر قالب در زندانی کردن افراد جامعه انتقام گیری نیست یادآور شد: امروزه با نگاه انسانی در زندانبانی حاکم است و هدف طرد کردن افراد نیست بلکه اصلاح افراد و برگشتن دوباره آنها به جامعه است.

مدیرکل زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به آیین نامه اجرایی زندان‌ها اشاره کرد و گفت: در ابتدای آیین‌نامه ذکر گردیده که مهمترین برنامه رعایت حقوق شهروندی زندانیان و خانواده های آنهاست احترام و عزت و کرامت انسانی افرادی که به نوعی وارد زندان می شوند از مهمترین اصول است اتکا به تعلیم و تربیت دینی و الگوی سبک زندگی دینی با توجه به وضعیت جنسی و سنی و شخصیتی افراد و برخورداری آنها از حقوق بدون تبعیض و همه امکانات رفاهی زندان جزئی از این آیین نامه است.

وی بیان کرد: احترام به عقاید و حریم خصوصی اشخاص و بنا نهادن امور بر پایه احترام و محبت به عنوان زنجیره اصلاح و تربیت از مهمترین اصول زندانبانی است و حمایت از زندانیان نیازمند و خانواده‌های آنها که به دلیل جرایم غیرعمد در زندان به سر می برند از برنامه‌های ما به شمار می رود که در زندانبانی نظام جمهوری اسلامی بنا گذاشته شده و دنبال آن هستیم با فردی که دچار بزه می شود با محبت و رافت برخورد شود و غیر از آنچه قانون مشخص کرده دنبال چیز دیگری نیستیم تا شرایط بازگشت آنها به جامعه فراهم شود.

بیژنی به موضوع اشتغال زندانیان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۵۲ نفر مددجو در دوره های آموزش‌های فنی و حرفه ای شرکت کردند که در زمینه های پرورش زنبور عسل، قارچ، معرق و سایر موضوعات دیگر بود که هزار و ۳۸ نفر از آنها موفق به اخذ گواهینامه شدند.

مدیرکل امور زندانهای استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: مجموعاً ۱۰۵ هزار و ۱۳۰ ساعت دوره های آموزش فنی حرفه ای بوده و در این دوره هیچ نامی از زندان و زندانی در مدارک کارآموزی نیامده است.

وی در ادامه گفت: اشتغال زندانیان به چند روش صورت می‌گیرد اول کارگاه های بنیاد تعاون و انجمن حمایت از زندانیان که با همکاری بخش خصوصی و افرادی که در این کارگاه ها مشغول هستند طبق مقررات حقوق دریافت می کنند و میزان بازگشت دوباره آنها به زندان بسیار کمتر می‌باشد.

جشنواره فرهنگی هنری ققنوس در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود
دنبال کنید

این مسئول تصریح کرد: برای تعداد ۴۴۲ نفر شرایط اشتغال نشست را فراهم کردیم برای مثال یک زندانی در حوزه صنایع دستی کار می کند و ساعات زندان خود را در این زمینه می گذراند و حتی به وسیله آن امرار معاش نیز می کند.

مدیرکل زندانهای کهکیلویه و بویراحمد گفت از دیگر راه های اشتغال زندانیان به اعزام به کار زندانیانی اشاره کرد که می‌توانند با بهره مندی از مرخصی با نظر شورای طبقه بندی به بیرون زندان رفته و در کارگاههای بخش خصوصی مشغول به کار شوند و طبق مقررات قانون کار با آنها برخورد می شود.

وی با بیان مصداقی از این نوع اشتغال زندانیان گفت: همین امروز بازدیدی از یکی از کارگاه‌ها داشتیم دیدیم که کارفرما هیچ تفاوتی میان کارگر زندانی و سایر کارگران قائل نشده و حتی می‌گوید بعد از آزادی او را استخدام دائم خواهم کرد.

این مسئول یادآور شد: از دیگر فعالیت‌های زندان فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی است که با محوریت آموزش های قرآنی و کلاسهای نهج البلاغه و احکام برگزار می شود بنا داریم زندانیان را به سمت تربیت اسلامی هدایت کنیم هم اکنون در زندان یکی از اندرزگاه‌های ما تحت عنوان اندرز قرآنی مشغول است تا به حفظ و روخوانی قرآن روی آورند و بسیاری از این افراد هم جرایم سنگینی دارند.

این مسئول در ادامه افزود: برخی از احکام مربوط به این افراد قصاص است منتها آثار و برکاتی از سوی قرآن نصیب آنها شده و تخلف در این اندرزگاه در حد صفر است و نمازخانه آن‌ها از شلوغ‌ترین نمازخانه ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه عده‌ای هم به دلیل بدهی مالی به زندان رفته‌اند و جز مظلومترین زندانیان به شمار می‌روند گفت: آنها باید به واسطه بدهکاری مجازات زندان را تحمل کنند سازمان زندان ها توجه ویژه ای به این افراد دارند تنبیه دیگری برای آنها نداریم به همین خاطر ستاد مردمی دیه در استان تشکیل شده از تیرماه ۱۴۰۱ تا تیرماه ۱۴۰۲ در مجموع موفق شدیم با کمک خیرین و تلاش شورای حل اختلاف ۱۸۲ محکوم مالی و جرائم غیر عمد را از زندان آزاد کنیم که بدهی آنها در حدود ۱۱۸ میلیارد تومان بود.

یادواره ۱۴۴ شهید در دیشموک برگزار می‌شود
دنبال کنید

بیژنی افزود: با گذشت شکات ۷۲ درصد این مبلغ مورد تخفیف قرار گرفت و شکات ما اکنون از بزرگترین خیرین در این حوزه به شمار می روند.

روایتی از کمک به مظلوم‌ترین زندانیان کهگیلویه و بویراحمد و حمایت ویژه از 600 خانوار 4

این مسئول یادآور شد: اکنون در زندان‌های استان ۲۷۲ محکوم صرفاً مالی داریم که در زندان هستند و با کمک خیرین و گذشت شکات باید زمینه آزادی آنها را فراهم کنیم.

مدیر کل زندانهای استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع اصحاب رسانه یادآور شد: از سیاست های ما کاهش کیفری زندانیان است دنبال این هستیم که افرادی که حسن اخلاق دارند رضایت شاکی را فراهم کرده و آنها را مشمول پابند الکترونیکی کنیم رتبه ۴ کشور را داریم و ۲۴ درصد از محکومان شرایط‌دار از این ارفاق قانونی استفاده می‌کنند.

وی گفت: بحث دادرسی الکترونیکی را نیز داریم قبلا در راهروهای دادسرا که نگاه میکردیم افرادی با دستبند و پابند برای محاکمه و جلسات رسیدگی به دادگاه اعزام می کردند امروز با استفاده از سیستم دادرسی الکترونیک این کار حذف شده و در استان ما هم اکنون ۸۶ درصد رسیدگی به صورت الکترونیکی انجام می شود در اتاقک زندان با بهترین کیفیت صدا و تصویر با دادگاه ارتباط برقرار می کنند و در کنار صرفه جویی حقوق شهروندی نیز مد نظر قرار می‌گیرد و مجموعا در سال گذشته ۴۲۵۳ دادرسی الکترونیک در زندان های ما انجام شد.

روایتی از کمک به مظلوم‌ترین زندانیان کهگیلویه و بویراحمد و حمایت ویژه از 600 خانوار 5

این مسئول افزود: همچنین در سال گذشته با مساعدت قوه قضاییه و لطف مقام معظم رهبری و عفوی که صادر شد در استان ۴۸۱ محکوم مشمول عفو شدند که در دنیا این موضوع بی نظیر است.

وی بیان کرد: در سال گذشته قریب به ۱۷۰۰ مورد مرخصی زندانیان واجد شرایط در استان داشتیم و ۳۸۵ زندانی با اخذ رضایت از شکات پرونده آنها مختومه شد.

مدیرکل زندانهای استان گفت: در سال گذشته قریب به ۶۰۰ نفر خانواده زندانیان نیازمند تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند این افراد مثل سایر خانوارها از امکانات مستمری و رفاهیات نهادهای حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

وی همچنین به کمک معیشتی به زندانیان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۹۱۰ بسته معیشتی با مشارکت سپاه و ستاد اجرایی به خانواده‌های زندانیان اهدا شد همچنین سال گذشته به ۱۱۱ نفر زندانی آزاد شده تسهیلات اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت شد.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi