چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

قطار مستقیم تهران-کربلا به موسم اربعین حسینی سال آینده می‌رسد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت ایفای تعهدات وزارت‌ راه ایران و وزارت حمل و نقل عراق، با تکمیل خط مستقیم ریلی از ایران به کربلا(شلمچه به بصره)، زائران می‌توانند از این مسیر برای سفر زیارتی اربعین سال آینده خود استفاده کنند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91872
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰

کرونا :

قطار مستقیم تهران-کربلا به موسم اربعین حسینی سال آینده می‌رسد

سیدمجتبی محفوظی در گفت‌وگو با کرونا به نقل از خانه ملت، در مورد راه‌اندازی خط ریلی ایران به عراق از رهگذر مسیر شلمچه گفت: براساس تفاهم‌نامه دوجانبه طرف ایرانی و عراقی و نیز اذعان وزیر راه و شهرسازی ایران و مدیرعامل راه آهن مبنی بر زمان‌بندی ۱۸ ماهه، امکان راه‌اندازی خط ریلی ایران به عراق از رهگذر مسیر شلمچه برای موسم اربعین حسینی سال آینده وجود دارد.

مسیر ریلی شلمچه بصره ظرفیت راهبردی توسعه فرهنگی و بازرگانی

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه‌های حائز اهمیت تجارت بین دو کشور ایران و عراق، بیان کرد: این راه‌آهن از چند بُعد دارای اهمیت است؛ یکی بحث سفرهای زیارتی، عبور مسافر و بحث دیگر صادرات به عراق است.

محفوظی، افزود: با وجود این، باید توجه داشت که صرفا ایران به این پروژه نیاز ندارد، بلکه عراق هم برای اینکه بتواند ناترازی تجاری‌اش را با ایران برطرف کند و افزایش صادرات داشته باشد و گردشگر زیارتی و سیاحتی به ایران بفرستد، نیاز دارد که این پروژه تکمیل شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به آخرین پیگیری‌ها در این خصوص اشاره و تصریح کرد: در دیداری که چند هفته قبل وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل‌ و‌ نقل عراق داشتند، پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد جمهوری عراق اعتبارات این پروژه را در بودجه ۲۰۲۳ خود در نظر بگیرد و در عین حال حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان، نسبت به تحویل زمین مورد نظر جهت شروع عملیات اجرایی مین‌روبی به طرف ایرانی د اقدام کند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری عراق با استقبال از هرگونه اتصال ریلی بین ۲ کشور ایران و عراق وعده داده که دولت عراق آمادگی دارد بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند

محفوظی، ادامه داد: براساس اذعان مدیرعامل راه آهن ایران، طرف عراقی آمادگی لازم خود را در این زمینه ابراز کرده، به طوری که «یونس خالد» مدیرعامل راه‌آهن جمهوری عراق با استقبال از هرگونه اتصال ریلی بین ۲ کشور ایران و عراق وعده داده که دولت عراق آمادگی دارد بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند.

مجوز احداث خط انتقال فرآورده های نفتی به استان فارس اخذ شده است
دنبال کنید

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه افزود: همچنین به گفته وزیر حمل و نقل عراق، نخست‌وزیر عراق نیز بر انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ و تسریع این پروژه تاکید دارد.

 احداث مسیر ۳۲ کیلومتری ریلی پس از مین‌روبی

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، در این راستا، ۱۷ فروردین امسال «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل‌ و نقل عراق گفته بود: با توجه به این که این منطقه از شلمچه(خرمشهر و آبادان) و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین‌گذاری شده بود، در توافق با وزیر حمل‌ و نقل عراق مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعد از ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

وی همچنین از ساخت خط‌آهن شلمچه ـ بصره و پل متحرک طی ۱۸ ماه خبر داد و با بیان این‌که اگر در حین انجام کار قدری زمان طولانی‌تر شود توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد، اضافه کرد: ایران و عراق همچنین توافق کردند نقشه جامع همکاری حمل‌ و نقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی تنظیم شود تا کارهای مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود.

حضور تیم فنی به سرپرستی مدیرعامل راه آهن ایران برای اقدام عملیاتی

گفتنی است؛ یک ماه پس از این اظهارات روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای تفاهم نامه اقدامات عملیاتی خط ‌آهن شلمچه- بصره خبر داده است. بر این اساس در جریان سفر و بازدید مدیر عامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره امضا شد. 

حال و روز نهال‌های کانون‌های ریزگرد خوزستان چطور است؟
دنبال کنید

همچنین ایران و عراق درباره مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار، زمان‌بندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه بصره از جمله زمان بندی انجام عملیات مین‌روبی، زمان‌بندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود، تحویل زمین برای مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و ..‌. به تفاهم رسیدند. همچنین نقشه احداث مسیر به عنوان پیوست این تفاهم‌نامه به امضای معاونان فنی دوطرف رسید. سال گذشته برای اربعین حسینی از قطار ترکیبی تهران – کربلا بهره‌گیری شداربعین حسینی امسال تاریخ ۱۵ شهریورماه است و خیلی عظیمی از زائران حسینی در این تاریخ به کربلا عزیمت می‌کنند.

سال گذشته برای این مسیر قطار ترکیبی تهران-کربلا، تدارک دیده شده بود؛ بدین صورت که مقرر شد این قطار پس از حرکت در تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه شود، پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کرده و از بصره مجددا با قطار وارد کربلا شوند.

حال باید دید خط ریلی مستقیم از ایران به کربلا برای اربعین امسال سال آینده محقق خواهد شد یا به سال بعد از آن موکول می‌شود./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi