جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کهگیلویه و بویراحمد سومین تولیدکننده ماهی کشور/ زنجیره کامل تولید ماهی ایجاد می‌شود

به گزارش کرونا از یاسوج، سید علی معتمدی‌پور با دعوت از تولیدکنندگان حوزه آبزیان و شیلات، درددل‌های آنان را شنید و وعده پیگیری داد. در این نشست که با حضور مدیران و معاونین بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، شرکت امور آب منطقه‌ای، دامپزشکی، نظام مهندسی کشاورزی، نظام دامپزشکی، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مدیر شیلات

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91674
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

کرونا :

کهگیلویه و بویراحمد سومین تولیدکننده ماهی کشور/ زنجیره کامل تولید ماهی ایجاد می‌شود

به گزارش کرونا از یاسوج، سید علی معتمدی‌پور با دعوت از تولیدکنندگان حوزه آبزیان و شیلات، درددل‌های آنان را شنید و وعده پیگیری داد.

در این نشست که با حضور مدیران و معاونین بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، شرکت امور آب منطقه‌ای، دامپزشکی، نظام مهندسی کشاورزی، نظام دامپزشکی، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مدیر شیلات و برخی دیگر از نمایندگان ادارات مرتبط با صنعت آبزیان مشکلاتی چون عدم همکاری شرکت آب منطقه‌ای، موانع تمدید پروانه‌های آب، سخت‌گیری‌های بانکی، عدم اجرای تعهدات واقعی بیمه، سخت‌گیری‌های دامپزشکی، مشکلات مزارع مستقر در بستر رودخانه بشار، عدم حضور ناظران فنی و بهداشتی در مزارع و روند طولانی فرایند مجوزها و استعلامات و نبود کارخانه تولید خوراک آبزیان در درون استان مطرح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست و در جمع تولیدکندگان ماهی اظهار کرد: در صنعت شیلات چندین برنامه و اولویت مهم طرح‌ریزی شده است که با جدیت در حال پیگیری هستم و در این مسیر به همراهی و همکاری تولیدکنندگان نیاز داریم تا این صنعت مهم و اشتغال‌زا را به جایگاه واقعی خودش برسانیم.

معتمدی‌پور افزود: اولین موضوعی که به آن توجه داریم این است که پایداری در تولید آبزیان ایجاد کنیم؛ از تولیدکنندگان پای کار حمایت کنیم و در کنار آنها باشیم که این نشست‌ها و بازدیدهای مستمر من و همکارانم در همین راستاست.

وی با اشاره به رتبه دوم تا سوم این استان در تولید ماهی ادامه داد: در گام دوم به دنبال افزایش تولید ماهی در این استان هستیم، یعنی نباید به وضع موجود قانع باشیم چرا که از هر نظر استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط و استعداد تولید ماهی و انواع آبزیان را دارد.

۴۰۰ بسته نوشت افزار ایرانی اسلامی بین خانواده های محروم یاسوجی توزیع شد
دنبال کنید

وی تصریح کرد: افزایش تولید را به دو شیوه در دستور کار داریم، اول آنکه بهره‌وری را افزایش دهیم یعنی اینکه در همین مزارع موجود و در واحد سطح تولید را به کمک فناوری‌های روز دنیا بیشتر کنیم به طوری که اگر یک مزرعه تاکنون ۵۰ تن تولید داشت اکنون با شیوه‌های مدیریتی و اصولی این تولید را با همین شرایط فعلی بیشتر کنیم.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: شیوه دوم افزایش تولید، اعطای مجوزهای جدید در مناطق دارای شرایط است که در این زمینه نیز تعامل خوبی را با شرکت آب منطقه‌ای برقرار کردیم که حق این استان در زمینه حقابه بخش کشاورزی ادا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اولویت بعدی برنامه‌هایش در شیلات این استان را تقویت زیرساخت‌های این بخش برشمرد و تصریح کرد: این استان تولید ماهی داشت اما حتی یک کارخانه تولید غذای ماهی که ۷۵ درصد هزینه‌های تمام شده تولید است را نداشت، سردخانه‌ای هم برای ذخیره ماهی و افزایش قدرت تولیدکننده در فروش محصولش وجود نداشت، بنابراین در این شرایط حتی نمی‌شد روی پایداری و ثبات تولید و حفظ رتبه استان فکر کرد چه برسد به افزایش تولید و برنامه‌هایی که در این زمینه وجود داشت.

متولی ارشد بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اقدامات امیدبخشی در این زمینه شروع شده است، گفت: ۶ کارخانه تولید خوراک آبزیان در ابتدای دولت سیزدهم کلنگ‌زنی شدند که برخی از آنها پیشرفت قابل توجهی دارند و با اتمام آنها، یکی از نیازهای اساسی صنعت شیلات مرتفع می‌شود.

یکی دیگر از زیرساخت‌های لازم بخش کشاورزی به ویژه بخش آبزیان، نبود فضای لازم سردخانه‌ای بود که از روزهای نخست مسئولیتم آن را در دستور کار قرار دادم و با حمایت استاندار و معاون اقتصادی  و همچنین نمایندگان مردم در مجلس موفق شدیم در یک اقدام کم‌نظیر مجوز احداث۳۲ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای را بگیریم که بلافاصله اقدامات اجرایی آنها هم شروع شد به طوری که ظرفیت سردخانه‌های این استان از ۱۶ هزار تن در آستانه رسیدن به ۲۵ هزار تن است که کاری ماندگار و جهادی بوده است.

استاندار: توقع کشاورزان از خدمات دهی بانک کشاورزی بیش از این است
دنبال کنید

معتمدی‌پور اولویت بعدی برنامه‌هایش برای ارتقا صنعت شیلات در این استان را تقویت زیرساخت‌های این بخش دانست و توضیح داد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز ضروری صنعت شیلات در کهگیلویه و بویراحمد است چرا که تولید بدون زیرساخت‌های بازاریابی و بازاررسانی به مشکل برخواهد خورد و در این زمینه تاکنون در این استان کاری نشده است.

وی گفت: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که استانی که حدود ۲۱ هزار تن ماهی تولید می‌کند و رتبه سوم کشور است، حتی یک کارخانه کنسروسازی یا بسته‌بندی نداشته باشد، بنابراین ایجاد این صنایع فراوری را با محوریت مدیریت شیلات در دستور کار قرار دادیم و به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

معتمدی‌پور یادآور شد: وقتی تولید باشد، صنایع فرآوری و بسته‌بندی باشد، زیرساخت‌هایی چون سردخانه و کارخانجات تولید خوراک آبزیان هم باشد نه تنها پایداری تولید و اشتغال رقم می‌خورد بلکه ارتقای این صنعت و افزایش تولید نیز تضمینی خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در صنعت شیلات این استان به دنبال ایجاد زنجیره ارزش غذایی و زنجیره کامل تولید ماهی هستیم که مقدمات آن فراهم شده و این مهم را با اولویت سرمایه‌گذاران فعال در صنعت شیلات همین استان به سرانجام خواهیم رساند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

 

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi